Ellinge
varma vintrar och svag sommar har gjort att de små vita blommorna som brukar kallas tusenskönor (men inte är riktiga tusenskönor, utan ett ogräs) spridit sig i buketter över hela gräsmattan.
någon som har tips på vad man ska göra åt dem? Måste de t ex grävas upp med rot? och vad kan man göra för att slippa dem i fortsättningen, förhindra vidare spridning?
Stella-Polaris
Själv gillar jad dem... försöker undvika att ta väck plantor, när jag lukar landen, då den funkar fint som marktäckare... En gräsmatta med Tusensköna är mycket finare än en ren gräsmatta... Klipp som vanligt...
Eva i Skåne
Jag håller med Stella, gillar också tusenskönorna i min gräsmatta, men vad hjälper det dig som vill ha bort dem confused.gif

Jag tror att stroller för gräsmattor tar död även på tusenskönorna, men har ingen erfarenhet.
Trädgårdsmästarn
Stroller eller ogräs kombi funkar.

/Mikael
Lena i Torslanda
Visst är det tusenskönor - fattar inte vad du menar med "riktiga tusenskönor" "Riktigare" är så kan de inte bli - inte i min gräsmatta iaf. Ogräs blir det ju bara för att de växer där man inte vill ha dem.
CillaM
Visst är det som Lena säger, riktiga tusenskönor, Bellis bellis. Hos mig har de blommat hela 'vintern' i gräsmattan. Och jag vill ha mycket mer av dom, just i gräsmattan smile.gif

CITAT (Lena i Torslanda @ 13-02-2008, 13:45) *
Visst är det tusenskönor - fattar inte vad du menar med "riktiga tusenskönor" "Riktigare" är så kan de inte bli - inte i min gräsmatta iaf. Ogräs blir det ju bara för att de växer där man inte vill ha dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon