Full version: hjlp med hck
internazionale83
hej ..det hr r min frsta inlgg och jag skulle behva hjlp med att vlja en hck fr insynsskydd och fr att det r bilvg och det r trkigt o jobbigt att se trafiken. tomten r ca 1700 kvm och finns i stockholm zon 2 skulle jag tro..

det jag har funderat p r thuja,cypress och rdgran som hck, jag har varit och kollat p plantagen med det r rtt s dyrt med thuja,behver rtt s mnga.
jag har lst p forumet om att man kan kpa det p plantskoler,men jag skulle behva tips att hitta ngra plantskoler i sthlms trakterna

mvh INternaziona83
sa, mlardalen zon 2
Plantagen r nog den vanligaste butikskedjan i stockholm men du kan ju ringa runt och kolla priser hos ex.kersberga Vxtfrsljning, Ella trdgrd i Tby, Tyres handelstrdgrd. +Blomsterlandet har vl slagit upp ngra butiker p sistone i stockholm (Nacka och Bromma tror jag)

Sedan har du ju ven Ullriksdal och Zetas men de r inte knda fr att vara billiga.

+Du kan ju ven kolla p internetbutikerna ex. Hortogreen sljer hckplantor av thuja och de levererar nda hem till drren.
Har man tlamod kan man ju kpa de barrotade plantorna de sljer till hckplantering, de r inte stora bara 30-50cm, och barrotat brukar man behva stoppa ner s snabbt man kan i marken efter leverans + det r extra viktigt att hlla koll p vattningen, men billiga r de, ett 10-pack kostar 260kr. Fr strre krukodlade plantor fr man betala mera.

internazionale83
tack fr informationen och lnken, har kollat upp den och den var intressant,har du sjlv bestllt drifrn ?
hur blir det med leveransen, vad skulle de kosta att f den upp till stockholm
mvh inter
Harvey
Hortogreen r faktiskt jttebra tycker jag. Fina plantor, bra packat o bra priser. Tnk bara p att om du skall ha en vintergrn vxt att den skall tla salt om vgen saltas p vintern, vissa kan vara lite knsliga fr det.
http://www.mamut.net/hortogreen/company.htm Frakten r 119 kr, och d kommer plantorna med lastbil till drren.
internazionale83
yundrar bara om man kper barrotad thuja hur lng tid tar det tills den vxer ca 1 meter ?
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon