Full version: hjälp med häck
internazionale83
hej ..det här är min första inlägg och jag skulle behöva hjälp med att välja en häck för insynsskydd och för att det är bilväg och det är tråkigt o jobbigt att se trafiken. tomten är ca 1700 kvm och finns i stockholm zon 2 skulle jag tro..

det jag har funderat på är thuja,cypress och rödgran som häck, jag har varit och kollat på plantagen med det är rätt så dyrt med thuja,behöver rätt så många.
jag har läst på forumet om att man kan köpa det på plantskoler,men jag skulle behöva tips att hitta några plantskoler i sthlms trakterna

mvh INternaziona83
Åsa, mälardalen zon 2
Plantagen är nog den vanligaste butikskedjan i stockholm men du kan ju ringa runt och kolla priser hos ex.Åkersberga Växtförsäljning, Ella trädgård i Täby, Tyresö handelsträdgård. +Blomsterlandet har väl slagit upp några butiker på sistone i stockholm (Nacka och Bromma tror jag)

Sedan har du ju även Ullriksdal och Zetas men de är inte kända för att vara billiga.

+Du kan ju även kolla på internetbutikerna ex. Hortogreen säljer häckplantor av thuja och de levererar ända hem till dörren.
Har man tålamod kan man ju köpa de barrotade plantorna de säljer till häckplantering, de är inte stora bara 30-50cm, och barrotat brukar man behöva stoppa ner så snabbt man kan i marken efter leverans + det är extra viktigt att hålla koll på vattningen, men billiga är de, ett 10-pack kostar 260kr. För större krukodlade plantor får man betala mera.

internazionale83
tack för informationen och länken, har kollat upp den och den var intressant,har du själv beställt därifrån ?
hur blir det med leveransen, vad skulle de kosta att få den upp till stockholm
mvh inter
Harvey
Hortogreen är faktiskt jättebra tycker jag. Fina plantor, bra packat o bra priser. Tänk bara på att om du skall ha en vintergrön växt att den skall tåla salt om vägen saltas på vintern, vissa kan vara lite känsliga för det.
http://www.mamut.net/hortogreen/company.htm Frakten är 119 kr, och då kommer plantorna med lastbil till dörren.
internazionale83
yundrar bara om man köper barrotad thuja hur lång tid tar det tills den växer ca 1 meter ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon