Sonny
Kära medlemmar på Odla.nu

Jag får vända mig till er för det är ingen som tycks veta vad just denna sort heter. Fick ett ryck inne på ICA igår och köpte tre stycken likadana växter (se bild). Frågade personalen vad de heter men ingen visste. På krukorna finns ingen etikett eller skötselråd.

Tror det är någon form av suckulent men är inte säker. Köpte dem för de verkar lättskötta som tusan (glömmer alltid att vattna osv annars... :-) Är det någon av er som vill ta en titt och sedan berätta:

* Vad heter växten (gärna det latinska namnet)?
* Klarar de att stå ljust fast inte i direkt solsken? (är det som är tanken)
* Hur skall de skötas i övrigt...? Klarar de t ex ett normalvarmt fönsterelement under fönsterbänken som de står på?
* Går det att ta sk sticklingar och hur gör man då...?

(Följer inte bilden med i detta inlägg så finns den i mitt album på profilen, titta gärna där snälla och sänd mig svar... vore synd om de dör. Måste veta hur de skall skötas bäst!)

Aqvakul
Verkar vara någon variant av Crassula; den vanligaste är väl den som kallas "Paradisträd".
De tål sol, torka och värme, förökas lätt genom att en stickling sätts i jord.
Läs mer på länken nedan...

http://www.blomsterlandet.se/305.aspx?aid=255
Sonny

Hej och stort tack för ditt svar... smile.gif Har kollat ditt tips och verkar stämma bra men ändå inte... Kolla länken här;
http://www.odla.nu/krukvaxter/crassula_ovata.shtml
Alexander-VG-zon3
för att den ska trivas som bäst sköter du den så här

ljust fönster ( gärna ute under vår-sommar-höst om så går )

för att den ska trivas som bäst sköter du den så här

ljust fönster ( gärna ute under vår-sommar-höst om så går sedan in innan frosten ) tål torka men vattna den och låt den sedan torka upp . på vintern vill den stå svalt +5c +10c och extra ljuse och torrt ( inget måste ) .

lätt skött
Sonny
Hallå Flaxss och stort tack för ditt svar. Jag får köra på det! :-) Kanon! :-)
Ciczi
Sticklingar kan man sätta i vatten också. Jag har rotat med stor framgång i vatten. Glöm bara inte att fylla på vattnet då och då.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon