Försökte med denna fråga tidigare men gick vilse i trådarna. Nu har jag hittat ut igen. Jag undrar om man kan beskära benjaminfikus. Hur gör man i så fall, ska man ta lite mer för att den grenar sig sedan, eller bara klippa bort det som är för mycket? Kan man göra det i samband med omplantering? Tacksam för svar så jag inte mördar den i onödan. Den är för ful nu för att försöka ge bort den till nån med mera utrymme.
Aqvakul
13-02-2008, 20:09
Min erfarenhet är att den klarar beskärning, men att en radiakal beskärning inte blir så estetiskt tilltalande. Det är bättre, som med många växter, att beskära lite grand då och då. Ficus Benjamina är ju snabbväxande och kanske det är bättre att skaffa en ny planta....
Det är ju ett träd så man bör väl kunna beskära även om det lever inomhus hos oss
De tål kraftig beskärning, har beskurit exemplar som varit över en meter höga och bara sparat en dryg decimeter och det kom flera nya skott.
KoloniLottie
14-02-2008, 08:41
Den går mkt bra att beskära men gör det inte i samband med omplantering. Vänta ca 2mån. med omplanteringen. Lycka till!
Mycket tack! Nu ska sekatören fram!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.