JohannaR
Jag har ett antal gamla häckberberisbuskar i tomtgränsen som ser mycket risiga ut (sommartid) med flera kala och döda grenar. Vissa grenar skjuter dock nya skott. Jag har hört att man kan föryngringsbeskära berberisbuskar ganska hårt. Stämmer detta? Hur mycket kan jag i så fall kapa och när är bästa tiden att göra detta? Gödsla efter beskärning? Kogödsel?
KURT
Det går att ta ned den "helt" på våren, jag har sett en berberishäck som "beskars" med motorsåg. Det såg inte snyggt ut, men den kom ganska fort upp igen. Men se upp med taggarna, de är riktigt otrevliga. Den klarar sig nog även utan gödsel, men skall man ge något så skall man ge det på våren.
Ewa L
Jag har en hel del berberis på tomten. Mer än jag vill ha, men det hör ju inte hit. Och i ärlighetens namn: När de "brinner" på hösten och dessutom de små röda bären. tummenupp.gif En annan sak som är positivt: De ger en underbar mylla till jorden omkring. De små bladen är tydligen perfekta för att skapa ny hummusrik jord.

Hur som haver. Jag beskär 1/4-, eller 1/5-del i taget. 10 cm från marken. Nästa år likadant... Då slipper jag att ha ett kalhygge men den kommer med en rejäl mängd nya, friska grenar.
KURT
Vill man verkligen njuta av berberis så borde man i stället skaffa vanlig berberis (Berberis vulgaris) i stället för häckberberis (Berberis thunbergii). Den vanliga berberisen var ju förbjuden långt in på 70-talet, p g a att den är värdväxt för ett av skålrostens utvecklingsstadier. Den vanliga berberisen blir lite större, men framför allt har den ju mycket smakrika bär.
Blomstersmurfen
Jag har några häckberberis som jag inte vill ha kvar. Men eftersom jag har varit för lat för att gräva upp dem hittills så har jag kapat av dem helt med sekatör när jag orkat (för att trötta ut/döda dem). De står i kanten av en grusgång, och man kan inte plantera något igen så nära, utan jag hoppas helt enkelt att de dör och inte syns alls med lite nytt grus så småningom.

Men, hur jag än klippt, 0 cm över marken, så kommer de igen och igen. Kommer nog inte undan grävandet i allafall...

Så klipp du!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon