sjm010
Jag har en rabatt som är super lerhaltig och det nästan går inte att gräva i rabatten. Undrar om någon har ett förslag om växter som trivs bra i lera eller fröer som går att så direkt på plats....ganska hopplös men är det möjligt? :confused:
Piccante
Lupiner växer överallt iaf, älggräs, smörboll kanske. En del lundväxter som inte kräver allt för lucker jord kan trivas på lera.
pleximaster
Mina pioner (bond och doftpioner mest) växer så det knakar i vår tunga lerjord!

mvh plexi
Gudrun i Göteborg
Jag hade massor av påskliljor o narcisser i min ler-rabatt. De trivdes o förökade sig så det var helt underbart.
ängsvädd
Här har du fler exempel på växter som trivs i lerjord:

Stor blåklocka

Rödklint

Väddklint

Brudbröd

Gulmåra

Humleblomster

Flockfibbla

Äkta johannesört

Åkervädd

Sommarfibbla

Prästkrage

Svartkämpar

Rödkämpar

Gullviva

Smörblomma

Höskallra

Ängssyra

Rödblära

Smällglim

Ängsvädd

Kråkvicker

Från http://www.pratensis.se/101.htm - de säljer fröer
ängsvädd
Glömde akleja, snödroppar, krokus - pingst- o påskliljor har ju redan nämnts, kungsängslilja. Kommer säkert på fler som trivs i min mycket tunga lerjord samt grannars. Jag är så dålig på namn bara, jag får fråga dem. Det finns iaf massor av fina växter som trivs i lerjord smile.gif

Edit: Praktlysing eller strandlysing - vet ej vilken jag har.
Boxer
www.funboplantskola.se
ängsvädd
Pärlhyacint. Jag tror lungört också, några boende i området har det men jag vet inte om de ev. bytt ut sin lerjord.

Edit: Löjtnantshjärta har flera boende runtomkring
MariaS
KOmplettera leran med lite mull och du har en perfekt rosenrabatt!
ängsvädd
Klematis.
Tesa
Läkemalva, stormhatt, rosenflockel, ålandsrot, praktlysing, trädgårdsiris, höstgullris, stjärnflocka är nog dom som trivs absolut bäst här i min lera iallafall...och oregano... yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon