Sonny
Tyvärr vet ingen i min ICA-butik vad växten på bilden heter, då etiketter på krukan saknas... Men de säljs antagligen hos ICA (i kruka) över hela landet den här veckan (13 feb 2008).

Är det någon annan som köpt växten och vet exakt vad den heter på latin (eller svenska namnet) så hade jag varit väldigt tacksam (lite dumt av ICA att sälja växter utan etikett eller skötselråd! sleeping.gif )

Har tittat runt lite på "Crassula ovata" (ofta pengaträd el money tree på engelska) och det stämmer nästan men ändå inte).

Crassula ovata tycks istället ha lite styvare och mörkare, runda blad - även på småplantor. På bilden jag tog ser man att den här helt klart hör till släktet Crassula, så det stämmer i alla fall.
-Den här sorten ser istället lite fräschare ut då bladen är mjukt veckade, aningen ovala och lite ljusgrönare än på t ex Crassula Ovata. Så vad tusan kan det här vara för sort? smile.gif

Hade blivit superglad om någon visste!! thanks.gif
Alexander-VG-zon3
det är en

Crassula arborescens

ev

Crassula arborescens subsp. undulatifolia

på svenska Trädkrassula

och på eng Silver Jade, Silver Dollar Plant, Beestebul, Chinese Jade, Money Plant
Aqvakul
Sonny!
Det är lite opraktiskt att starta flera trådar, när du frågar om samma växt.
Mvh
Anders
Sonny

Hej Anders och tack för pekpinnen... Skall tänka på det eftersom det gör det lite rörigt för dig. Inte min mening.

Till Flaxxs smiley_small_hug.gif KANON!! :-) Stort tack för ditt svar. Skall bums kolla upp dina goda tips!!
Aqvakul
CITAT (Sonny @ 13-02-2008, 21:03) *
Hej Anders och tack för pekpinnen... Skall tänka på det eftersom det gör det lite rörigt för dig. Inte min mening.

Till Flaxxs smiley_small_hug.gif KANON!! :-) Stort tack för ditt svar. Skall bums kolla upp dina goda tips!!

Det är inte särskilt rörigt för mig, men det är ju rent allmänt väldigt många trådar och man behöverju inte göra för många i onödan. Eftersom du är ny här så tänkte jag att du behövde lite vänlig vägledning. kompiskram.gif

edit stavfel
Sonny
Har kollat här men får ge upp... Den är helt klart i släktet Crassula men i och med att det ju finns över 300 olika sorter i samma familj så förstår jag nu att det inte är världens lättaste att kunna säga precis vilken sort det här är på bilden jag bifogade.
Synd att ICA inte kollar bättre med leverantörerna så att de sätter en etikett inne på krukan vad det är för sort man säljer. Så man bäst kan ta hand om plantorna sedan. Men tack vare goda råd från Flaxss mfl så har jag i alla fall ett hum om hur det skall skötas nu och det är väl det viktigaste (dvs bara en skvätt vatten varannan vecka - kanonbra).

Hej igen Anders och tack skall du ha... Jo, jag ser att du påpekade det vänligt och jag tar det ur den goda vinkeln för det är helt klart att det var så du menade!! :-) Jag förstår att det var välmenade och uppskattar ditt råd! kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon