gunnelö
13-02-2008, 18:23
Hej
Jag fick en lista på Estlandklematis idag och måste bestämma mig på en gång!!! Hjälp!! Hur ska jag kunna bestämma mig för några sorter så fort?
Nu snurrar det i huvudet efter att jag har letat bilder och information överallt.
Jag behöver er hjälp. Är det någon som köpt en klematis från Roogoja som blev en riktig hit och som ni inte skulle vilja vara utan?
Jag tar tacksamt emot tips.
Gunnelö
titti49zon6
13-02-2008, 18:47
Ja,det kan vara svårt att bestämma sig, du får nog tänka på vilka färger du vill ha i första hand
eftersom det finns så mycket att välja på
Jag har flera tror det är ca 18 olika som lever och växer bra hos mig
Fyra av favoriterna är Kotkas
3648_p34976.jpgRomantika
3648_p34975.jpg Eetika
3648_p34974.jpg Comtesse de Bouchard
3467_p39513.jpg
gunnelö
13-02-2008, 19:29
Tack Titti49
Både Kotkas och Romantika hade jag faktiskt kryssat för. Kul att de tillhör dina favoriter. Då bestämmer jag mig för dem. Jag går visst mest på vita och mättade färger märker jag. Huldine finns på önskelistan sedan tidigare som den kommer också med.
Och sen skulle jag väl ha några till. De är ju så billiga....
Gunnelö
coelogyne
13-02-2008, 19:34
Var hittar man dem?
Finn Klematis
13-02-2008, 19:39
Hej!
Här är några av Uno Kivistiks bästa.
Valge Daam Vit. Viola Blålila. Uno Kivistik Blå. Entel Pärlemorosa. Kaaru Purpervioletta.
Minister Blå. Ruutel Mörkröd. Den vackraste av alla. Pulmapaev.(Bröllopsdag) Sidenglänsande Vit.
Vilken Du väljer, blir Du nöjd.
Lycka till.
Finn
Instämmer i de föregående talarnas kommentarer, jag har själv en hel del klematis från Roogoja - men de har missat att nämna en av mina absoluta favoriter - Multi Blue! Den är längst till höger på bilden, (i mitt klematisalbum finns fler bilder på Roogoja-klematisar hos mig)
Hej Gunnelö!
Fick du en lista med posten eller via mejl?
Finn klematis!
flera av sorterna du nämde fanns inte på listan jag fick via nätet. Hade gärna beställt Pulmapaev och jag skrev till dem och frågade om den fanns men jag får inget svar.
JAg har skrivit ett par meil men de verkar inte svara. Har skickat in etvå beställningar i år. Hoppas att de kommer!
Finn Klematis
14-02-2008, 16:32
Hej!
Beställ. Dom tillhör Taavi Kivistiks sortiment. Jag har sedan 1998 köpt
Från Kivistik. Det har inte någon gång hänt att jag fått allt jag beställt.
Samtliga som jag räknat upp är framtagna av Uno Kivstik.
Klematisen Uno Kivistik blommade först flera år efter Unos död.
Sonen Tavvi valde ut den och namngav den för att hedra fadern.
Pulmapaev(Bröllopsdag) namngavs till Taavis bröllop.
Mvh.
Finn.
gunnelö
14-02-2008, 19:16
Tack alla för tips och förslag!
Nina L och coelogyne>> Själv fick jag listan via en trädgårdsvän som i sin tur har en vän som ska beställa och hur hon fått listan vet jag inte. Men sök på "Roogoja" på Google så kan ni både se bilder och antagligen beställa lista.
Finn>> Viola plockar jag från din lista. Den, liksom Huldine, hade jag redan uppskriven efter att ha lyssnat på ett föredrag med dig.
Betty>>Jaha, och så kan jag förstås inte motstå Multi Blue heller.
Bäst jag skyndar mig att skicka in min beställning nu innan det blir allt för dyrt. Fat vaddå dyrt? 36 kr st är ju ingen förmögenhet precis.
Tack igen!
Gunnelö
påskalla
18-02-2008, 08:50
Hej!
Slänger mig in i debatten från "ingenstans". Men jag vill bara tipsa om Kiivistiiks hemsida. Där kan man se de flesta av deras clematiser. Har också beställt, men inte fått någon orderbekräftelse. Så det känns osäkert om man får något.
http://www.hot.ee/roogoja/inglise%20roogoja%20talu.htm
sqrulan
18-02-2008, 09:05
ohhhh Betty,så vackra clematisar du har fotat,jag älskar blåa blommor!!
titti49zon6
18-02-2008, 09:22
Vill bara tala om att det är lite bråttom med beställningar nu, senast slutet av Februari vill
dom ha beställningarna
Det brukar dröja ett bra tag innan man får orderbekräftelse eftersom det är många som beställer nu
CITAT (titti49zon6 @ 18-02-2008, 09:22)

Det brukar dröja ett bra tag innan man får orderbekräftelse eftersom det är många som beställer nu
Hur länge då? Jag beställde redan i mitten av januari och jag har inte fått någon orderbekräftelse. Jag har också skrivit ett par mejl till dom i november och i januari men har inte hört någontig annat än att jag fick ett massmeil med beställnings info. JAg ville fråga om olika saker men inget svar. Borde jag bli nervös över att inte få mina beställningar?
Catarina z2
18-02-2008, 10:52
CITAT (nina L @ 18-02-2008, 10:38)

Hur länge då? Jag beställde redan i mitten av januari och jag har inte fått någon orderbekräftelse. Jag har också skrivit ett par mejl till dom i november och i januari men har inte hört någontig annat än att jag fick ett massmeil med beställnings info. JAg ville fråga om olika saker men inget svar. Borde jag bli nervös över att inte få mina beställningar?
Jag har inte heller fått någon orderbekräftelse (beställde i december). Så vi är iallafall 2 som inte fått det (inte för att det är någon tröst kanske men det kan ju iallafall tala för att de inte hinner skicka till alla).
titti49zon6
18-02-2008, 11:55
Jag tror ni kan vara lugna om ni beställt i tid, orderbekräftelse skickar dom när dom fått in alla beställningar
och ser vad som finns, jag har alltid fått det jag beställt och brukar skicka beställningen i början av februari
men som sagt så brukar inte orderbekräftelse komma så snabbt
coelogyne
18-02-2008, 19:13
Nu har jag också fått listan från dem så i kväll ska jag sätta mig och beställa.
Om fler vill ha den så kan ni skicka en mail till mig.
Jag fick besked om att det var ok att sprida den.
Tjohoo

vad kul det ska bli.
coelogyne
21-02-2008, 07:16
CITAT (titti49zon6 @ 18-02-2008, 11:55)

Jag tror ni kan vara lugna om ni beställt i tid, orderbekräftelse skickar dom när dom fått in alla beställningar
och ser vad som finns, jag har alltid fått det jag beställt och brukar skicka beställningen i början av februari
men som sagt så brukar inte orderbekräftelse komma så snabbt
Då beställde jag nog i precis rätt tid för min beställning gick iväg i måndags och jag fick bekräftelsen i går.
Susanna
21-02-2008, 08:03
Hej!
Jag vill också beställa!!!! Hur och var gör man det?
Marita i Vasa
21-02-2008, 08:41
Lycka till med alla fina klematis ni beställer!

Vi har många klematis och de flesta kommer från Kivistiks. Här finns foton på våra klematis!
http://picasaweb.google.se/stenole9/A5Mari...denClematis2007
coelogyne
21-02-2008, 11:17
CITAT (Susanna @ 21-02-2008, 08:03)

Hej!
Jag vill också beställa!!!! Hur och var gör man det?
Jag har skickat PM
CITAT (Marita i Vasa @ 21-02-2008, 08:41)

Vi har många klematis och de flesta kommer från Kivistiks. Här finns foton på våra klematis!
http://picasaweb.google.se/stenole9/A5Mari...denClematis2007Nästan mållös efter att ha sett alla era klematisbilder

säger bara: WOW!!!
gunnelö
24-02-2008, 11:27
Marita i Vasa
Jag håller med Betty. Vilka klematis!!!!
Tack för titten.
Gunnelö
Susanna
24-02-2008, 19:45
Nu har jag lagt min beställning, 12 stycken blev det! Huu vad svårt det var att välja. Nu gäller det bara att hitta plats och klätterställningar till alla.
Killensomvillhagrönafingrar
26-02-2008, 08:44
Mycket fina exemplar och bra priser.
Är det någon annan i Gbg/Varbergs trakten som skall beställa så man kan vara med och dela frakten?
Skulle förresten vara mycket tacksam om jag kunde få tips om vad jag skall införhandla.
Mina kommer klänga i en stor pergola tillsammans med rosa samt blåa rosor.
Åkersmark i Kungsbacka, sol hela dagen
Önskar så lite klippning som möjligt
Gärna mycket och lång blomning.
Om det är olika blomningstider vill jag gärna blanda så jag har blommor så lång period som möjligt.
Finn Klematis
26-02-2008, 18:02
Hej!
Om Du inte vill klippa skall Du inte köpa från Tavvi Kivistik.
Största delen av hans sortiment är klippgrupp 2 eller 3.
Lycka till.
Finn.
Marita i Vasa
26-02-2008, 21:00
Om du vill ha klematis med rosor så tycker jag nog ändå att du ska välja ur klippgrupp 2 och 3. Välj dock gärna någon som inte är allt för starkväxande. Om du väljer tex alpinklematis som tillhör klippgrupp 1 dvs som inte ska klippas, annat än för utgallring och föryngring, så har du snart en klematis som tagit över rosorna helt och hållet. Visst blir det lite besvär med klippning av klematisen i rosorna men det går! Även rosorna behöver gallras ur och då gör man det samtidigt. Vi har tex rosen Flammentanz och klematis Huldine tillsammans. Rött och vitt! Om man vill ha en blomning samtidigt med rosorna så passar inte alpinklematis så bra för den blommar tidigt med endast svag efterblomning under sensommaren. De storblommiga hybriderna och isynnerhet viticellorna är verkliga långblommare. Här börjar de blomma i juli och blommar ända tills frosten tar dem någongång i oktober. Clematis viticella finns i många namnsorter och många färger och är riktiga storfavoriter hos oss. Ex. Carmencita - röd, långblommare, Blue Angel - ljusblå, Minuet - vit /lila, småblommiga men riklig blom, Purpura Plena Elegans - dubbel vinröd, Polish Spirit - blå och många ,många fler.
Hälsningar Marita.
Siv i Bollnäs
12-03-2008, 10:43
Tyvärr är inte Roogojas speciellt kundtillvända - jag har skrivit åtskilliga mail till dom och aldrig fått något svar. Man kan inte gå efter deras vackra kataloger på nätet och tro att allt detta är tillgängligt när man beställer - inte heller alla sorter som står upptagna på listan som finns på hemsidan. Helt plötsligt fick jag dock mot all förmodan i slutet av december 2007 ett mail från Roogojas med beställningslistor över de tillgängliga sorterna som fanns till försäljning denna gång; det varierar år från år och inkluderar inte allt det som står på deras hemsidas lista!
Då blev det bråttom. Beställningen måste vara dom tillhanda före februari månads utgång, och här gäller först till kvarn. Är någon eller några sorter slut av de man beställt, så att det totala antalet understiger 10 st så stryks hela beställningen, då dom inte expedierar mindre än 10 st. Man får alltså lov att beställa ett ordentligt överskott för att vara på den säkra sidan.
Dom som inte fått iväg några beställningar ännu, får alltså lov att vänta tills nästa år, det är den bistra sanningen. Eller ta en resa till Estland och handla direkt från dom.
Hälsningar Siv
Jag gjorde min beställning i januari men fick ingen meddelande . Förigår mailade jag till dom om beställningen hade kommit fram.
Igår kom mail att det hade varit för få plantor och om jag ville ha flera. Jag gjorde tilläggs beställning per mail och idag kom svaret , det gick bra.Vad glad jag blev.
Nu är det bara att vänta på dom små rackarna. Håller med att det är "krångligt" men på andra sidan det är första gången jag beställer.
Anki i Sörmland
Anna-Maj
13-03-2008, 09:31
När jag skickade mail dit skrev de att man får beställa ännu i mars. Jag beställde igår och fick orderbekräftelse samma kväll. Får nu se sen om alla sorterna redan tagit slut. Får prova på nytt i nästa år då
Ja de verkar vara dåliga på kommunikation. Jag skrev och frågade om de hade fått mina beställningar men fick ett oklart svar, endast Thank you for your order. Jag hade ju skickat flera, hade de fått dem eller bara en? och ställt frågor om de sålde sådana som de hade på sin hemsida som jag inte hittade i deas beställningslista men fick inget svar. Synd. nu får jag bara hoppas att det kommer. Funderar på om de har svårt med engelskan? men jag har skickat mail på finska också men inte fått svar. de har ju tre spåkig hemsida. estniska engelska och finska.
CITAT (Marita i Vasa @ 21-02-2008, 08:41)

http://picasaweb.google.se/stenole9/A5Mari...denClematis2007Oj oj oj.....säger jag bara...vilka fina bilder & klematis......vart beställer man??? Vill osså ha!
Marita i Vasa
13-03-2008, 19:15
Vi har ett par gånger beställt från Kivistik. De vill ha beställning före sista februari. Även om man beställer flera månader på förhand så får man ingen bekräftelse förrän någongång när beställningstiden utgått. Svårt att få svar från dem också annars. Har försökt fundera över varför det är så. Har de ingen daglig datauppkoppling eller vad är det? Jag har varit till deras plantskola i Estland och kan mycket väl tänka mig att de inte har bredband eller så. Estland ligger ännu mycket långt från vår standard. På landsbygden lever man under mycket enkla förhållanden. På torg och marknader står mycket gamla tanter och farbröder och säljer sina blommor som de grävt upp i sin egen trädgård för att få lite utkomst. plantorna är tagna direkt ur rabatterna och inslagna i gamla tidningar. Man säljer bl.a blommande tulpaner på rot som man har placerat i tex stor zinkbunke med jord i. När man vill köpa gräver man i bunke upp den planta man vill ha. Det roligaste jag sett var en paketbil lastad med svartvinbärsplantor. För att hålla plantorna frächa hade man fyllt paketbilen med jord och jordslagit plantorna där. Sen användes spade för att ta upp den planta kunden valde. Oftast vet man inte sortnamn utan säljer växter utgånde från färger. I Estland vet man inte alltid vad man får men det har ju också sin charm.
Jag ska se om jag hittar några trevliga foton så får ni själva se.
Marita.
Marita i Vasa
13-03-2008, 19:27
Här kommer några foton från 2004. Här syns dock inte de riktigt ålderstigna och orginella. Priserna som syns på fotona har gått upp rätt mycket under senare år. Sen de kom med i Eu så har priserna överlag i Estland stigit. Snart är de nog på vår nivå.
Marita.
[attachment=14926:Estland_markand_a.jpg]
[attachment=14927:Estland_markand_c.jpg]
[attachment=14928:Estland_marknad_b.jpg]
Hej Marita! Visst är det så som du beskriver, men jag tror nog att kivistik har lite modernare utrustning eftersom man kan skicka in en elktronisk beställning och klicka i vilka sorter man vill ha och när man vill att dessa ska levereras. Varför de inte svarar på mail förstår jag inte riktigt. (tråkigt för det är ju tervligt och tryggt att ha en dialog) Men kanske de inte har personal som hinner med sådant. Skulle ju kännas lite tryggare att veta att de har fått beställningen så att man inte blir helt utan. tror nog de gör så gott de kan utifrån deras förutsättningar
Siv i Bollnäs
14-03-2008, 15:03
Det är som du säger, Nina, det känns inte tryggt att kunna ha en vettig dialog med ett företag man beställt ifrån. Jag har erbjudit mig att vara "ombud" för klematisbeställning dels för medlemmar i trädgårdsföreningen där jag bor men också för andra intresserade personer och har sammanställt deras beställningar (dom fick göra om beställningarna p g av att det kom nya listor från Kivistiks i december). Nu vet jag inte om båda beställningarna står kvar för det har jag inte fått svar på... Och om inte någon beställning gått fram så får man alltså vänta ett helt år till...Känns inte kul.
Jag vet inte vad det kommer sig att man inte kan få svar på den enklaste fråga via mail. Det verkar i alla fall väldigt godtyckligt om man får svar eller inte. Alla andra företag jag varit i kontakt med svarar snabbt och redigt på frågor.
Min man kan finska men det spelar nog ingen roll vad man skriver på för språk - inte heller tror jag att det beror på personalbrist. Jag tror helt enkelt att de inte har den rätta kundtillvända inställningen, eller ska vi säga en modern handelsteknisk kunskap, förmodligen beroende på den tidigare öststatstidens isolering inte minst när det gäller handel och ekonomi. Vi får hoppas att det bättrar sig med tiden. Dom har ju fantastiska klematisar att sälja, och det verkar ju inte vara något fel på plantorna i alla fall, när dom väl kommer!
Siv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.