Full version: Staketideér?
Tosan
Vi har en karaganhäck ut mot vägen som består mer av hallon och sälg än av karagan. Dessutom skottas den över med snö på vintern så den böjs in mot huset och ser helt enkelt bedrövlig ut. Nu funderar vi på att ta bort den, och istället sätta upp ett litet staket uppe vid vägen som man kan lyfta lös på hösten. På staketet skulle jag vilja ha ett gäng sommarklättrare/slinger.
Men hur och av vad ska man hitta på att göra staketet? Några vilda ideér?
flower
Du skulle kanske kunna göra stommar av armeringsnät sk gabionburar.
Tosan
Ja, jag har åxå varit inne lite på armeringsnät... Men vad i hela friden är gabionburar?
flower
gabionburar är väldigt populärt inom trädgård.. de är i vanliga fall fyllda med vackra stenar och fungerar som avskiljare/staket..
Här i har jag gjort en liten skiss på gabionbur med planterad hasselört.. Kanske kan förklara vad en gabionbur är
http://iloblog.tradgardsmastarna.com/anna?...=1189445692.pdf
Tosan
Tack!
Just burar blir kanske lite överkurs, men jag ska spara iden i bakhuvet smile.gif
Fågelvägen
Ett av de stora stenföretagen jag kontaktade i höstas nämnde att de slutat importera gabionburar för att de är alldeles för dyra för privatpersoner. De används tydligen mest vid motorvägskorsningar & sånt.. Men visst är de snygga! Och det kan ju finnas fler importörer.
Heda
Jag skulle köra på armeringsnät som du själv var inne på. Enkelt att välja höjd och klippa till lite hur som...kanske "böljande" eller i lite olika höjder? Kanske med en båge någonstans med humle eller klätter ros? Kolla olika inköpsställen innan...skiljer mycket i pris!!

Lycka till!!
ZaraP

Förlåt om jag snor tråden lite.... vad ligger priset på för en armeringsjärnmatta?
Och vad klipper ni med? För det krävs väl rejäla doningar för att kapa av dom med?
Mvh Zara
Tosan
Byggmax tar 249 resp 469 för sina...
K-rauta från 85 till 549...
Lite svårt att hitta priser på nätet tyvärr, men det verkar variera en hel del.
Själv ska jag kolla med Kuusakoski.

Armeringsjärn går lätt att såga med bågfil, men en rejäl bultsax borde funka, likaså kaprondell, tigersåg, skärbrännare...
Heda
En riktigt rejäl bultsax, det blir som att klippa ståltråd, kan man köpa på tex coop för ca 150 kr. Den håller i evigheter och är som sagt mycket effektiv. Köp en liten stålfil också att fila vassa kanter med, annars kan man lätt skära sig på klippt armeringsmatta. En rejäl bultsax är ganska stor och klumpig med absolut värd pengar och utrymme jämfört med att köra med båg fil..bara klipp, klipp, klipp...färdig! bravo.gif
ZaraP
Åå.... de blir till å shoppa i helgen!! cool.gif Tack för alla tips å råd!!
ZaraP
Tosan
Mmm, mitt staket blir nog i armeringsnät... å så har jag börjat skissa i huvet på en pergola...
Heda
Jag ska göra en Rosen/Humle båge av armeringsmatta...såg någonstans en "berså" av armeringsmatta och flätad pil...funderar på ett sånt staket. På tal om pil, någon som har koll på lagom avstånd mellan stolparna i pilstaket?

Älskar det rostiga ruffiga i armeringsjärn och gammalt rostigt skrot över huvud taget ! Är en riktig skrotsamlare smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon