Monica K
Hej,

i ett hörn av vår trädgård växer det idag (...) ett väldigt fint prydnadskörsbär. I detta hörn finns dock inte så mycket mer än en häck längs tomtgränsen. Eftersom hörnet har kvällssol så utgör det ett fint ställe för eftermiddagsfikan. Men eftersom inget mer växer i hörnet så är det ganska kalt och tomten är lite upphöjd i förhållande till häcken så jag ville skärma av lite och "lumma till".

Efter många funderingar började jag och maken skapa en något njurformad rabatt där trädet står i ena änden och rabatten (ca 3-4 m lång och 2 m bred).

Såpass mycket vet jag att man inte ska höja marknivån under ett träd. Dels för att "rothalsen" inte ska täckas, dels för att rötterna kan få syrebrist. Men min tanke är alltså att närmast runt trädet plantera marktäckare (typ flocknäva, daggkåpa) utan att lägga på särdeles mycket ny jord. Och sedan höja marknivån i bortre änden på rabatten med cirka 2 dm för att där plantera höga perenner (typ höstflox, rosenflockel, etc)

Vad tror ni om detta, kommer trädet att klara av det? Hur nära inpå ett träd ska man inte höja marknivån? Hur känslig är "rothalsen", klarar den av lite marktäckare? Är olika träd olika känsliga för konkurrens "under kronan" och höjning av marknivåer?

Tacksam för synpunkter.
Bengt i Särö
Hej Monica K.

Ja det var en dum fråga,och bry dej inte om alt vad du hör det fins så många förståsejpåare,gör så som du beskriver så blir
det säkert bra.

Hälsningar
Bengt i Särö
Cilla
Att höja i en del av trädets rotområde, och särskilt när man höjer med delvis ny jord som är mullrik, brukar gå bra. 2 dm jordpåfyllnad i en rabatt brukar dessutom sjunka ned på en säsong och där man grävt och luckrat söker sig trädets rötter också.

Växter som de du beskriver kring stambasen är heller inga problem.

Grävning som man gör i yttre rotområdet, dvs från grenarnas spets och utåt, brukar innebära att man gräver av fina rötter som snabbt återbildas. När man gräver där de grövre rötterna finns krävs det större försiktighet om man bryr sig om trädet. Intill stambasen är det viktigt att inte åsamka skada.

I sammanhang när man vill vitalisera ett träd som står i en grönbyta brukar det till och med rekommenderas att man anlägger rabatter. Om man luckrar och vattnar lite då och då drar trädet nytta av det också. Man får se till att rabattväxterna inte ör för sköra för den trädart man har i närheten. Prydnadskörsbär konkurrerar sällan ut någon annan växt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon