laluna
Börjar bli rastlös sad.gif var ca 1,5 vecka sen och inget har hänt.. jag stirrar och glor och stirrar lite till i krukan men nej. Jag vet att 1,5 vecka inte är nån lång tid men för mig känns det som en evighet smile.gif
Har filat och blötlagt fröna men funderar på om jag kan ha filat för lite confused.gif inte lätt att veta hur mycket man skall fila.
Det är lustigt att antingen växer det för mycket eller så växer det för lite aldrig är jag nöjd smile.gif råkade ju så ricin och hjälmböna samtidigt som änglatrumpeten och dom kommer nog vara ca 5 meter höga när det är dax att plantera ut dom smile.gif skyller det misstaget på att det faktiskt stod februari på påsen smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Så här har jag skrivit i mina anteckningar.....

Äkta Änglatrumpet av den Brasilianska arten med jättestora hängande och doftande vita blommor. Frösådde inne 27/1, 1 frö (4 totalt); grodde 6/4. Fröna fick ligga 1 dygn i vatten, tog bort "skalet" hade krukan ovanpå lysrampen för att det skulle bli undervärme.

Men fröna kan ju även gro tidigare....
Tosan
Sådde Brugmansia Lemon Dreams 1/1 efter filning och blötläggning. Den första grodde 27/1 och den andra för några dagar sen...
laluna
Inser att det är tålamod som verkar gälla smile.gif era erfarenheter visar ju på att dom tar lång tid på sig. Hur vet man att man har filat tillräckligt? Vågade inte fila så mycket för jag var rädd att jag skulle fila sönder nått? Eller ligger det ett frö i fröet smile.gif konstigt förklarat alltså kan man ta bort hela ytterhöljet och hitta någonting innuti som en banan om det nu var en bättre förklaring smile.gif Kanske skall göra ett nytt försök med dom 4 fröna jag har kvar g.gif
Tosan
Ja, det ligger ett frö inuti skalet. Skalet är ganska poröst och faller gärna sönder när man filar, så var lite försiktig så du inte skadar själva fröet, som jag skulle vilja likna vid ett paprikafrö, det lilla jag såg...
laluna
Jag gjorde ett djärvt ingrepp efter jag postade det förra inlägget unsure.gif jag tog upp mina frön som nu dels har varit filade, dels legat i vatten och dels legat länge i fuktig jord och pillade bort skalet. Det var väldigt uppmjukat så det var inte svårt alls så nu vet jag att det är ett frö i fröet på riktigt smile.gif
Att jag vågade mig på detta är för att jag har ju fyra frö till + att jag vet att jag kommer att köpa en ängel i år ändå för jag SKALL ha en ängel på min nya altan i år smile.gif Så därför kör vi ett litet experiment här nu.
Helen i Piteå Zon 5
Fröna kommer att gro fint och bli stora Änglatrumpeter ska du se smile.gif när dom väl har grott så växer plantorna ganska snabbt, man får kruka om några gånger....
Tosan
Nu snor jag tråden men...
Hur lång tid kan man tänka sig att det tar från frö till blomning?
Gillan
CITAT (Tosan @ 14-02-2008, 22:14) *
Nu snor jag tråden men...
Hur lång tid kan man tänka sig att det tar från frö till blomning?

Nu minns inte jag exakt när jag sådde, men jan eller februari var det. Första året växte den till sig ordentligt, både i omfång och höjd. Först i slutet på andra året så blommade den ( ganska sent i höstas ). Nu är den inne på sitt tredje år, år drygt två meter och har en finfin Y-krona på en rak stam. Det ska bli intressant att se när den behagar blomma i år. Jag håller tummarna för att den börjar blomma i juni tummenupp.gif . Det har varit ett kul projekt, men jag vet inte om jag kommer att göra om det eftersom Änglarna är så otroligt lätta att sticklingsföröka. Samtidigt som det är en del av charmen att ha drivit upp nåt själv från frö till träd förstårs.
Tosan
Tack!
Ja, jag hade ju inte väntat mig blommor i sommar, men kul att de kan blomma redan nästa år med lite tur smile.gif Hade ju varit lite trist om man måste vänta i 10-15 år eller så...
Sussie F-Flower
CITAT (laluna @ 14-02-2008, 12:05) *
Inser att det är tålamod som verkar gälla smile.gif era erfarenheter visar ju på att dom tar lång tid på sig. Hur vet man att man har filat tillräckligt? Vågade inte fila så mycket för jag var rädd att jag skulle fila sönder nått? Eller ligger det ett frö i fröet smile.gif konstigt förklarat alltså kan man ta bort hela ytterhöljet och hitta någonting innuti som en banan om det nu var en bättre förklaring smile.gif Kanske skall göra ett nytt försök med dom 4 fröna jag har kvar g.gif

Hej laluna!

Sitter och läser gamla trådar om hur lång tid det tar ef.s. jag går och väntar på mina små....
Undrar bara hur har det gått med Dina fröer. Har de kommit upp ännu????

Sussie.
laluna
Hej Sussie!

Jo mina kom upp och växte på bra men tyvärr dog dom när jag somnade på soffan och det blev frost den natten sad.gif dom var sega ibörjan men när dom väl hade grott så växte dom snabbt!
Lycka till!

Karolina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon