Full version: Nysande Marsvin
Simone
Kan ett Marsvin vara allergiskt mot hö?? Känns lite långsökt men min minsta tjej nyser ofta, då och då hostar hon också. Hon är inte förkyld, hon har hållit på sedan hon kom till oss i september.

Eftersom den andra inte drabbas är det ju inget som smittar. Jag har försökt finna orsaker men är villrådig. Man kan ju inte låta bli att ge hö, det är ju glädjen i livet för dom. De blir som ystra kalvar varje morgon när ett nytt "lass" serveras. Någon som vågar gissa??

Hon verkar inte påverkad så man kanske ska låta det vara??
humla
Hur är kvalitén på höet, är det en aning dammigt? Kanske kan du prova att köpa hö från något annat ställe och se om det hjälper. Precis som du skriver kan man ju inte låta bli att ge hö - det är verkligen livet och livsviktigt för marsvin.

Vad har du för underlag i bostaden? Det finns de marsvin som blir allergiska mot spån. Ett alternativ är att använda fleece istället (ett lager med tidningar underst, sedan handdukar och sist fleece). Det kräver lite mer pyssel då man för rengöra oftare, men man kan ju testa för att utesluta att det är spånet hon reagerar mot.

Hälsningar
Elin
Simone
Fleece verkar ju smart! Det avlastar ju dmmet för oss också! Provade någon sort papperspellets, men det verkade så obekvämt för dom! får fundera lite på hur mycket jobb det blir. Har ju 2 stora burar, byter jag i den ena måste jag säker göra det i den andra också...
humla
Jag har också testat dessa papperspellets, men tyckte inte om dem. Jag upplevde också dem som hårda, luktade inget vidare och sedan blir det rättså dyrt när man har stora bostäder att fylla. Jag använder själv spån utan problem (dock blir det ju som du skriver lite dammigt). Har dock upptäckt att olika spånsorter dammar olika mycket - det finns ett märke som heter Wisswood som dammar betydligt mindre än det vanliga.

Känner själv en tjej som har fyra marsvin och ett reagerar mot spånet - hon använder nu fleece-modellen hos dem och är helnöjd.
MariaS
Be veterinären kolla ditt marsvin. den kan mycke väl ha något som sitter fast i luftvägarna. Det är inte troligt att det beror på allergi.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon