CillaM
Läste i GP Artikel i GP hur tufft det var för en bonde förra året med de spanska sniglarna. Hur blir inte detta år då? Om pengar kunde satsats på forskning istället för att lägga ner projektet som fanns hade vi kommit någonstans med problemet.
Piccante
Tyvärr har regeringen dragit ned på anslagen för forskning om djur och natur, dvs allt inom "biologisk mångfald". Får hoppas att de kan anslå öronmärkta pengar till snigelforskning om det visar sig vara ett stort problem i landet med mördarsnigel.
CillaM
Det har ju redan visat sig, förra året. När till och med bönderna har fått sådana stora problem. Varför man i andra länder satsat på forskningen men inte i Sverige är för mig en gåta.
KURT
Än så länge är problemet mycket lokalt, men skulle fler få lika stora problem så är det ju allvarligt. Att sprida snigelgift, oavsett sort, på hela arealer med vall är knappast realistiskt.
CillaM
Du säger lokalt, men även om det skulle vara så lokalt så är det oerhört många bönder som drabbats och värre lär det ju bli, om vi inte får en rejäl torka, men då drabbas ju bönderna också, och i senare slutskede vi alla andra. Givetvis förordar jag inte gift, speciellt inte i mat, oavsett om det är djur eller människor som senare ska äta den. Men att inte problemet med sniglarna har tagits på större allvar visar ju resultaten nu.

CITAT (KURT @ 14-02-2008, 13:29) *
Än så länge är problemet mycket lokalt, men skulle fler få lika stora problem så är det ju allvarligt. Att sprida snigelgift, oavsett sort, på hela arealer med vall är knappast realistiskt.

Monaxe
CITAT (KURT @ 14-02-2008, 13:29) *

Än så länge finns det ju bara snigelgiftet att ta till, fast jag önskar att man slapp. Men det är inte längre realistiskt att manuellt avlägsna sniglarna, inte när de invaderar en enda villatomt i tusental. Då finns det ju bara gift som ger hjälpligt resultat. Men det är klart att i större kvantiteter som ett jordbruk är, är det ju knapppast bra. Alternativ saknas.
MariaS
Jo jag skulle vilja se bönderna krypa på alla fyra och lägga snigelstaket, samt springa runt på kvällarna med spadar och saxar för att giljotinera dessa sniglar giggle.gif
nina L
Eller släppa ut en massa myskankor som äter spanska skogssniglar! slap.gif
mamamaggan
CITAT (MariaS @ 14-02-2008, 15:06) *
Jo jag skulle vilja se bönderna krypa på alla fyra och lägga snigelstaket, samt springa runt på kvällarna med spadar och saxar för att giljotinera dessa sniglar giggle.gif

Kan man inte räkna in det i kategorin " Hushållsnära tjänster " ? Och så skulle ju många arbetslösa få jobb? naughty.gif

Tillhör dem som ännu inte drabbats av dessa sniglar men om de kan förstöra i så stor skala så borde vi naturligtvis vara med och forska om hur man kan hejda dem.
theseraphim
känner en som odlar jordgubbar osv i lite större sammanhang i snigeltäta områden men som han säger "äscch jag bara sprider ut Muserol över arealen så är det inga problem", vad som behövs i Sverige är att lätta på den gamla hederliga muserolen som vi fick sälja här för flera år sedan men som sen förbjöds beroende på riskerna med stor fågeldöd och allt vad det var. Detta är helt obefogat då bönderna får använda detta helt fritt i stort sett och där de använder det har då ingen massdöd upptäckts, varken i Sverige eller i resten av EU där det i stort sett är tillåtet, EU´s kemikalieinspektion(eller vad den nu heter)har inget direkt förbud mot det, bara vi i Sverige. Visst kan vi forska osv men tänk på att det skall testas godkännas, testas igen godkännas, prövas, testproduceras, fälttestas och osv innan det får finnas i handeln dvs räkna med närmare 7-10år innan det är aktuellt om det påbörjas idag. Detta är bra men tills dess måste även svensson få ta del av ett effektivt system och det måste vara ett offensivt medel inte ett defensivt(dvs nät tex). Så en lagändring är det snabbaste och efektivaste systemet, för vi kan inte alltid räkna med organsika och ekologiska medel.

CillaM
CITAT (theseraphim @ 21-02-2008, 11:34) *
känner en som odlar jordgubbar osv i lite större sammanhang i snigeltäta områden men som han säger "äscch jag bara sprider ut Muserol över arealen så är det inga problem", vad som behövs i Sverige är att lätta på den gamla hederliga muserolen som vi fick sälja här för flera år sedan men som sen förbjöds beroende på riskerna med stor fågeldöd och allt vad det var. Detta är helt obefogat då bönderna får använda detta helt fritt i stort sett och där de använder det har då ingen massdöd upptäckts, varken i Sverige eller i resten av EU där det i stort sett är tillåtet, EU´s kemikalieinspektion(eller vad den nu heter)har inget direkt förbud mot det, bara vi i Sverige. Visst kan vi forska osv men tänk på att det skall testas godkännas, testas igen godkännas, prövas, testproduceras, fälttestas och osv innan det får finnas i handeln dvs räkna med närmare 7-10år innan det är aktuellt om det påbörjas idag. Detta är bra men tills dess måste även svensson få ta del av ett effektivt system och det måste vara ett offensivt medel inte ett defensivt(dvs nät tex). Så en lagändring är det snabbaste och efektivaste systemet, för vi kan inte alltid räkna med organsika och ekologiska medel.

Taskig attityd. Det vore hemskt om det är på detta viset, att de sprider ut giftet hur som helst. Jag skulle då i min tur sprida ut det faktum vilka bönder det är frågan om för att få folk att handla av bönder som inte gör så. Gottigottgott med jordgubbar med snigelgift á la Mesurol! Eller?! Inte undra på olika diverse cancersorter människan har tar livet av oss! Jag tycker det är enormt starkt av Kemikalieinspektionen att stå emot EU och dess fatala och dumdristiga idéer när det gäller gift. Önskar bara att den svenska Kemikalieinspektionen kunde vara ännu starkare och stå emot diverse giftanvändningar, överlag. Det går inte i ena stunden att prata om miljövänlighet för att i den andra stunden yrka på starka gifter. Vilka dumheter.

Mesurol skall det givetvis stå.
KURT
Att överhuvudtaget använda pestisider på de arealer som används för vall är både dumt och fullständigt orealistiskt.
Christin
Men, hallå?

Jag avstår hellre jordgubbar och andra grödor, än stöttar en liberal inställning till spridning av kemiska bekämpningsmedel!!! På sikt leder det förhoppningsvis till att man finner bot på annat vis. Om vi accepterar användning av Mesurol i Sverige, ja då kommer det definitivt inte ställas krav på att man hittar alternativa lösningar.

- med en vision om en giftfri miljö -
Gunilla T
CITAT (Christin @ 27-02-2008, 17:46) *
Men, hallå?

Jag avstår hellre jordgubbar och andra grödor, än stöttar en liberal inställning till spridning av kemiska bekämpningsmedel!!! På sikt leder det förhoppningsvis till att man finner bot på annat vis. Om vi accepterar användning av Mesurol i Sverige, ja då kommer det definitivt inte ställas krav på att man hittar alternativa lösningar.

- med en vision om en giftfri miljö -

Delar helt din ståndpunkt - om det är något vi inte behöver så är det mera gifter i den redan hårt belastade miljön.
Solstorm
Det handlar ju om mer än bara jordgubbar. JAG för min del vill kunna odla utan att få det uppätet av sniglar.
Fågelvägen
Hoppsan! Här blev det några typiska överreaktioner på uppfattningen att Kemisk=Hemska gifter! rtfm.gif crazy.gif nuke.gif sick.gif alien.gif coolgleam.gif

Det vanliga snigelgiftet som Weibulls säljer är såvitt jag minns en helt ofarlig järnförening, farlig endast för sniglar. Någon som har förpackningen hemma kan säkert kolla.

En annan kemisk förening är H2O. Jättefarlig? Liksom koksalt. Har ni verkligen KEMISKA SUBSTANSER I ERA KÖK?
CillaM
CITAT (Fågelvägen @ 27-02-2008, 19:18) *
Hoppsan! Här blev det några typiska överreaktioner på uppfattningen att Kemisk=Hemska gifter! rtfm.gif crazy.gif nuke.gif sick.gif alien.gif coolgleam.gif

Det vanliga snigelgiftet som Weibulls säljer är såvitt jag minns en helt ofarlig järnförening, farlig endast för sniglar. Någon som har förpackningen hemma kan säkert kolla.

En annan kemisk förening är H2O. Jättefarlig? Liksom koksalt. Har ni verkligen KEMISKA SUBSTANSER I ERA KÖK?

Koksalt som hälls i jorden är ingen bra kombination, i det läget är det farligt, för alla insekter och annat. Ordet kemisk det har väl bara nämnts 1 gång om jag har sett rätt här. Kemiska substanser på fel ställe är farligt. Oxalsyran är stark och giftig tex men finns i många hem, tex som i rabarberlandet. Men det är ju frågan om kemi så varför hacka ner på detta nu?
Gunilla T
Men hallå själv - nu var det inte järnfosfat som var på tapeten utan Mesurol!
KURT
Ursprungsinlägget handlar om problem med ensilage, och då har det ingen betydelse om man pratar om järnfosfat, Mesurol eller för den delen koksalt - det går inte att sprida NÅGOT över så stora arealer att det skulle skydda vallodlingar.
Christin
Det har inte diskuterats kemiska substanser i allmänhet, utan det som togs upp var kemiska bekämpningsmedel då jag syftar på Kemikalieinspektionens definintion. Och kemiska bekämpningsmedel av typen Mesurol, ÄR giftigt. Behövs det tas upp? Känns tramsigt att försöka skämta bort detta faktum och jämföra med vatten.

Vad gäller Weibulls anti-snigelpreparat känner jag inte till vad det innehåller, vilka nedbrytningsprodukter som bildas och hur detta verkar. Men det är framtaget mot mördarsniglar, och kan säkerligen skada även andra organismer. Jag avstår - och hoppas att många andra också försöker hitta mer innovativa lösningar istället.

Fågelvägen
Förlåt! Jag blir alltför upprörd över generaliseringar kring kemiska ämnen och "alltings farlighet".
Här är en artikel om Mesurol.
I artikeln nämns också kalk.

Weibulls Snigelfritt innehåller järnfosfat.

Jan Lindgren
Hej!
De som har tid och tycker det är roligt att "halshugga" sniglar ska naturligtvis få göra det. Vi andra använder lämpliga gifter. Vill man använda mesurol så får man gå en utbildning så att man får behörighet. Jag skulle aldrig kunna ha kvar mina hostor om jag fick hit spanska skogssniglar om jag inte använder mesurol.
MVH
Jan Lindgren
CillaM
CITAT (Jan Lindgren @ 27-02-2008, 21:47) *
Hej!
De som har tid och tycker det är roligt att "halshugga" sniglar ska naturligtvis få göra det. Vi andra använder lämpliga gifter. Vill man använda mesurol så får man gå en utbildning så att man får behörighet. Jag skulle aldrig kunna ha kvar mina hostor om jag fick hit spanska skogssniglar om jag inte använder mesurol.
MVH
Jan Lindgren

Men Jan, bara för att man har behöriget (som yrkesodlare har man ju det) är ju Mesurol, eller andra gifter, inte mindre giftigt. Fram till 60-talet nån gång uppmanade läkarna folk att röka fast man tidigt hade sett konsekvenserna av rökning. Nu vet vi ju bättre med den saken, men ska vi aldrig lära oss eller är det så att vi måste upprepa, i princip, samma sak fram till att miljön och vi själva går under? Pga vår oförmåga att tänka längre en vår egen generation? För mig är det obegripligt.

Hos mig står alla hostor kvar trots mängder med sniglar.
Jan Lindgren
Hej CillaM!
Vi har nog lite olika uppfattning om vad som är skadligt. Jag ser att miljön har blivit betydligt bättre under min livstid. Jag anser tom att det är lämpligt att använda DDT i vissa fall eftersom det räddar så många liv. Mesurol har använts under lång tid och jag har inte hört talas om några större problem. Växtskyddsmedel är ganska väl testade så de oroar mig inte så mycket däremot så släpps det ut en del fabriksgjorda kemikalier som är dåligt testade och det upplever jag som ett bekymmer. Vi kan annars konstatera att naturen framställer betydligt farligare gifter än vi gör i fabriker och en del använder vi som njutningsmedel tex opium, nikotin och alkohol.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon