Har köpt en mullbanken hushållskompost och haft den igång i ca 3 veckor. Har blandat i lite grenar och eklöv och lägger i allt hushållsavfall från gamla kaffefilter till laxskinn samt en hel del hushållspapper (har småbarn). Jag undrar nu om den är på rätt väg.
Idag upptäckte jag att det var kondens på insidan, insidan består av två lager tjock plast typ liggunderlag och på detta satt det stora droppar under locket. Det är 0-gradigt här idag så det har inte med vädret att göra.
Likaså upptäckte jag när jag rörde runt att det fanns vissa livsmedel som verkar ha möglat, tex turkisk yoghurt.
Kan detta vara inom ramen för det normala i en hushållskompost? Jag tror inte att det är för blött i komposten, den är ju av trä och har ett metallgaller i botten så det borde rinna av om det bildas riktig vätska i den. Jag lägger inte heller särskilt stor andel blöta livsmedel. (Ärligt talat har jag undrat vad det är folk lägger i sina komposter som gör att det blir så blött. Spaghetti och äppelskrott och torra brödkanter är ju ganska torrt, det vätskar sig i alla fall inte.) Men jag blir ändå ganska misstänksam över detta med möglet. Behöver jag tillsätta något tror ni?? Behövs det mer luft? Eller är det så att det inte händer något alls i komposten för att det är så pass svalt ute?
Nej den kommer nog igång av sig själv, vill man ändå tillsätta något så räcker det med trädgårdskompost eller jord.
Eva i Västerås
15-02-2008, 08:53
Det är så fuktigt i en rejäl kompost att det BLIR kondens på insidorna. Särskilt på vintern.
Och möglet - det är ju inte bara maskar som jobbar i komposten. Svamparna, mögel- och andra, är absolut lika viktiga, speciellt i en hushållskompst, som ibland kan bli för varm i mitten för maskar. Dom är ju nerbrytare dom med, liksom tusenfotingar, gråsuggor osv.
Du ska se att du kommer att ha ett helt menageri i komposten till sommaren. Men så ska det vara. När det börjar bli nerbrutet flyttar djuren över i det färskare materialet, och svampar och bakterier fortsätter och gör färdigt merbrytningen.
Jag fixade en ny kompost våren 07, efter att jag flyttat, och det tog långt över en månad innan jag fick fart på den. Den var nog för torr från början, eftersom det mesta avfallet är utrenset från barnens marsvinsbur.
Jag tycker det låter som om du fått en bra start på din kompost. Lycka till!
Tack för svar! Jag har faktiskt vattnat två gånger med en kanna varmvatten för att jag tyckte att det verkade för torrt. Det blir oftast väldigt små rester kvar av såser och grytor så det blir inte så värst fuktigt, kaffefilter, rester av utgången yoghurt och smårester av grytor och köttfärssås är det enda blöta. Bra att höra att det är normalt med möglet!
Eva i Västerås
15-02-2008, 12:11
Jag ska kanske precisera - Barnen har alltså marsin i en bur, och när dom rensar den läggs spånet i komposten!
Jag har inte barnen i marsvinsburen :=)
När maten börjar mögla i skåpet är det ju kompostering/nerbrytning det med. Svamparna fattar inte att vi vill ha kompostering bara på vissa platser, och deras sporer finns överallt.
Kan kanske passa på att fråga var man köper kompostmask nånstans?? Går de att köpa på postorder?
Eva i Västerås
19-02-2008, 08:47
Ja, det finns att köpa på postorder.
Googla, så hittar du nog.
Annars brukar det komma igång med tiden ändå.
Om du har någon bekant som har varmkompost är det ett bra sätt att be att få 5-10 l kompost. Då brukar maskar följa med.
Men som det låter har du ju redan bra fart på nerbrytningen. Du kan nog vänta till sommaren.
kicki.p
19-02-2008, 12:15
När jag på vintern behöver starta en ny kompost, och inte har tillgång till mask, brukar jag i mitten av tunnan (jag har inga flotta kompostkärl utan köper vanliga regntunnor på Coop, såna man kan montera en avtappningskran på för lakvatten) gräva ner en bit stuprör av metall. I röret hänger jag en 40w lampa, och sätter i en digitaltermometer för att hålla koll på temperaturen. Några timmar med lampan på höjer temperturen till 30 grader. Det sätter snabbt igång nedbrytningsprocessen, och jag slipper förruttnelse, mögel och dålig lukt. Efter en veckar passning med lampan igång då och då, håller komposten runt 30 grader trots åtskilliga minusgrader ute. Tunnan står på en tjock skiva frigolit, och jag klär in tunnan med gamla täcken eller filtar. Bra eller dålig idé??
mvh/kicki.p
kicki.p
19-02-2008, 15:58
För några år sedan läste jag i en Trädgård(porr)stidning om en man som använde sig av en gammal fysbox ( sanerad från freon), med ett påmonterat långt rör för avluftning, och med borrade hål i botten för avtappning av lakvatten. Han ansåg att detta var det optimala sättet att vinterkompostera. Om man klär in en sån gammal frysbox med tryckinpregnerat trä, kan man få en bra arbetsyta på köpet! Bra idé, eller?
Mvh/ kicki.p
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.