ska vi översätta rakt av i bara minitemp så är falsterbo usda z8(7b) jag har hos mig usda z7a-b(6b) . svensk zon 3 blir usda z6-5
sedan tar vi uppåt .
Den europiska usda zon översättnigen stämmer inte så bra över sverige
men i usa har dom ju varma och långa men även torra vintrar med tjock snö täcke ,,, vilket gör att alla växter inte passar för sverige fast dom kan växa och tåla kallare temp i usa ,, som canna den övervintrar i usda z8-7 i usa utan täckning , men inte i sverige inte ens i mildaste norden ( usda 9 ) . i usa kan dom ha en sommar temp på +30c +40c (extrema fall +50c ) medan det på vinter blir ner till -25c -50c . växer då en växt i det klimatet jag nyss skrev så tål den kanske inte -25c här i sverige .
ett annat exempel är att träd från Asien och Nordamerika vaknar vid temp ,, vilket gör dom såbara här då dom vaknar fel och sedan kan hela trädet dö vid -5c fast den ska tåla neråt -25c
dom naturliga skogarna i usa har faktiskt samma problem också som förra våren blev oändliga skogar svarta av sen frost .
angående rosmarin är den satt i usda zon 7-10 enligt seriösa odlare i usa ,, sen att det finns härdigare sorter som tål usda 6b och usda z7a-b kan man gå vidare på .
att rosmarin enbart tål zon 0-1(2) i sverige är att göra med fel vinterklimat jag skulle inte säga att rosmarin är härdig i mer än danmark och zon 0 och ev mildaaste områdena i norge . men i usa,medelhavsområdet tål den usda 7-10 utan större problem . och skåne har till större delen z8-7(6i norra ) därför tål rosmarin att överleva i skåne zon 0-1 .
och usda 10 får -1c till +4,4c usda z11 får över +5c vilket zon 11 även kan vara tropisk ,, rosmarin trivs enbart riktigt bra i usda z8ab till 10a .
här är en karta över usda zon
http://www.thegardenhelper.com/hardiness.htmni ser ju själva vilken mini temp ni har ,, sedan får man ju läsa för ´varje växt vad den kräver för att överleva den temp den anses tåla . behöver den 4månaders sommar med över +30c för att överleva -30c ja då är den kankse bara odlingsbar i zon 1-2
kräver den snus torr vinter för att överleva -20c -15c är den kanske inte odlingsbar nån stans i sverige .
så visst kan man få bra odlingsråd även från engelska sidor ,, bara man vet vad den kräver för vinter och sommar för att tåla en temp eller zon . och jag tycker inte att sveriges zonkarta ger nåt om odlings förhållanden , utan som jag skrev man får läsa för varje växt vad den kärver och trivs med och sedan testa själv vad som funkar .
att ha en sommar karta och en vinter karta för hela världen skulle vara bra ,, sol karta finns ju .
man kan ju även kolla i boken Botanican som har delat in hela världen i en zon .