Pernillus
Tänkte förkultivera dahlialökar, när ska detta göras då jag bor i zon 6?
Sätter jag dom en och en i en stor kruka eller kan jag sätta flera tillsammans? Tänkte ha dom i sovrummet tills det är dags för utsättning. Ska man beskära dom när dom kommit upp eller ska dom växa "vilt"? Hoppas på svar på mina frågor!
Hans i Värmland
Angående dahlior---så får platsbristen avgöra hur man sätter dom.
Jag sätter mina en och en eftersom rötterna är så stora och sätter dem i stora krukor i sommarhuset.
Men tidvis har jag också satt flera ihop när de är små och sedan flyttat dem ut till rabatten.
De är också trevligta att ha kvar i krukan och ställa i ett skyddat hörn över sommaren
Margith
Jag brukar köra igång mina i april, inomhus. I maj ställer jag ut dem i växthuset.
Det fungerar bra för mig.

Ett år började jag redan i februari och hade de inne ända tills jag kunde sätta ut dem (nån gång i juni alltså). Då fick jag spinn på dem, så håll lite koll på dina om du tänker ha dem länge i sovrummet smile.gif

Jag klipper ingenting i mina.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon