|
Skolade om mina ricin plantor idag trots att det bara är 1.5 vecka sedan jag sådde dom och herregud vad rötter!! Var tvungen att skola om dom för att dom blivit för långa för lysröret och kunde inte stå kvar under det utan skulle flyttas till ett annat. Satte 4 frön i en mjölkkartong och idag var det nästan bara rötter! Har aldrig varit med om maken jag tyckte att hjälmbönan var snabb på att bilda jätterötter men dom är ingenting jämfört med detta  funderar hur stor rotklump dom kommer ha i sommar
Maggan H
14-02-2008, 21:19
Ja du, liite snabb har du varit med förkultiveringen!  Hoppas du har gott om plats.....
Ja mina ricin åker inte ner i jorden förrän i april. Skulle tro att du kommer behöva riktigt stora krukor, innan det är dags att avhärda dessa riciner. För att inte tala om lyftkraften som kommer behövas  Så oj, oj ,oj är nog rätt benämning!
Skyddar mig fortfarande med att det stod februari på påsen  jag tyckte jag var duktig som följde det som stod på påsen och inte sådde tidigare som jag brukar göra  Räknar iskallt med att få bära stora krukor in och ut från altanen längre fram i vår innan det är tillräckligt varmt att kunna ha dom ute dygnet om. Mannen kommer väl få spader när han inser att jag odlar 4 stora träd i vardagsrummet  Får väl säga att det är tur att jag är bosatt i södra sverige och att denna vinter har varit mild och förhoppningsvis fortsätter den väl med det så att min tid av bärande in och ut blir lite kortare
ingrid fuxwall
15-02-2008, 08:25
CITAT (laluna @ 14-02-2008, 23:25)  Skyddar mig fortfarande med att det stod februari på påsen  jag tyckte jag var duktig som följde det som stod på påsen och inte sådde tidigare som jag brukar göra  Räknar iskallt med att få bära stora krukor in och ut från altanen längre fram i vår innan det är tillräckligt varmt att kunna ha dom ute dygnet om. Mannen kommer väl få spader när han inser att jag odlar 4 stora träd i vardagsrummet  Får väl säga att det är tur att jag är bosatt i södra sverige och att denna vinter har varit mild och förhoppningsvis fortsätter den väl med det så att min tid av bärande in och ut blir lite kortare  Har du någon bild på dessa? ingrid
*Ulrica*
15-02-2008, 08:46
Jag har också sått mina ricin för att vara säker på att fröna ska hinna mogna i höst (och för att jag inte kunde hålla mej...). Så här ser de ut idag: [attachment=13466:ricin2v.jpg] Jag la de i vatten ett dygn och sedan i jorden. Det var två veckor sedan. Efter en vecka ställde jag dem i källaren under lysrör, där är det typ 15 grader nu.
*Ulrica*
15-02-2008, 08:53
Ingrid jag vet inte om de kan bli så här stora i Sverige men stooora kan de bli!
CITAT (*Ulrica* @ 15-02-2008, 08:46)  Jag har också sått mina ricin för att vara säker på att fröna ska hinna mogna i höst (och för att jag inte kunde hålla mej...). Så här ser de ut idag: [attachment=13466:ricin2v.jpg] Jag la de i vatten ett dygn och sedan i jorden. Det var två veckor sedan. Efter en vecka ställde jag dem i källaren under lysrör, där är det typ 15 grader nu. Ha, innan kvällen har de vuxit flera cm...
Eva i Höga
15-02-2008, 10:56
Javisst, man kan nästan se hur de växer! Har skolat om mina första gången nu och vet att det måste göras flera gånger ytterligare. Tycker det är roligt för man vet att man lyckas och Ricinen är en pampig växt även om den inte blir riktigt lika stor hos oss som på Ulricas bild. Är jättefin i samplanteringar. Förra året hade jag bl a strålrudbeckia och rödbladig mangold tillsammans med ricinen. CITAT (MariaS @ 15-02-2008, 10:46)  Ha, innan kvällen har de vuxit flera cm...
CITAT (*Ulrica* @ 15-02-2008, 08:46)  Jag har också sått mina ricin för att vara säker på att fröna ska hinna mogna i höst (och för att jag inte kunde hålla mej...). Så här ser de ut idag: [attachment=13466:ricin2v.jpg] Jag la de i vatten ett dygn och sedan i jorden. Det var två veckor sedan. Efter en vecka ställde jag dem i källaren under lysrör, där är det typ 15 grader nu. Precis så här såg mina ut härom dagen sen när jag vaknade morgonen efter så hade dom rest sig upp och var då ca 10 cm!!! Snacka om raket växt  Skall försöka ta en bild idag och lägga upp så får ni se mina monster
Här kommer bilden på jätte monstrena  Den ena plantan är grön  och den råkade växa för snabbt så den stod emot lysröret så jag tror att den kommer dö men dom andra har klarat sig
 tack för den här underbara tråden, det är så skönt att få veta att det är fler än jag som är för ivrig
ingrid fuxwall
16-02-2008, 20:15
Detta vill jag så!! Var köper man fröna??
ingrid
theseraphim
16-02-2008, 20:18
ha nu inte bara ihhäl någon med dom bara
ingrid fuxwall
16-02-2008, 20:19
CITAT (theseraphim @ 16-02-2008, 20:18)  ha nu inte bara ihhäl någon med dom bara  Förstår inte - är de giftiga??
Ja fröna är tydligen jätte giftiga såg ett program på tv för några veckor sen om en fru som försökte ta livet av sin man med hjälp av ricin frön så ät dom inte  hon lyckades nästan och hon hade tydligen fått ide´n från någon Agata Christi bok. Jag köpt mina frön från Impecta iallafall.
ingrid fuxwall
16-02-2008, 22:11
CITAT (laluna @ 16-02-2008, 22:06)  Ja fröna är tydligen jätte giftiga såg ett program på tv för några veckor sen om en fru som försökte ta livet av sin man med hjälp av ricin frön så ät dom inte  hon lyckades nästan och hon hade tydligen fått ide´n från någon Agata Christi bok. Jag köpt mina frön från Impecta iallafall. Tack! Vet ingen på rak arm som jag har lust att ta död på och om så har jag mängder av gifter bland mina torkade örter
Jag odlade som två år sedan , men hörde sedan på radion att de var giftigare än arsenik Och därmed vågade jag inte mer... tänk om grannens hund eller katt dör eller någons barn ... Mne jag förstår inte riktigt detta , för massa kommunplanteringar och också ricin på offentliga platser, klipper dom bort dom innan de gå till frö eller är de inte så farliga som påstås ???
theseraphim
17-02-2008, 01:40
kan bara informera om att ricin räknas som en av de giftigste om inte den giftigaste växten på jorden. Koncentrerat Ricin är tex så kraftigt att hudkontakt räcker för att man skall stryka med, skulle man ha tex ett hekto så räcker det för typ tiotusen människor. När USA invaderade Afghanistan så hade de första specialstyrkorna som anlände strikta order att se om det fanns ricinodlingar eller spår av dem. I England grep man ju misstänkta terrorister som hade odlat och börjat framställa Ricin, de hade planer på att smeta det på dörrhandtagen på politikers dörrar för att ta kål på dem och det hade faktiskt fungerat. Så med andra ord, ja den är väldigt giftig men den är väldigt fin men den finns då i många sorter vissa blir gröna, vissa röda vissa blir max en meter medans jag sett ex på 2-2,5 meter här i sverige
*Ulrica*
17-02-2008, 11:01
CITAT (katah @ 16-02-2008, 22:35)  Mne jag förstår inte riktigt detta , för massa kommunplanteringar och också ricin på offentliga platser, klipper dom bort dom innan de gå till frö eller är de inte så farliga som påstås ??? Hur stora är oddsen att någon kliver ut i en rondell eller refug, klättrar upp i en kruka, pillar ut fröna ur kapslarna och tuggar dom i sig.... av misstag? Vill man skada sig så finns det nog enklare sätt... Sedan är det inte så vanligt att fröna hinner mogna här i Sverige tror jag. [attachment=13535:ricinus_...cultivar.jpg] Omogna frökapslar.
Jag tror det är frökapslarna som är giftiga...har jag för mig...måste kollas...hmmm..
*Ulrica*
17-02-2008, 12:27
ett litet sidospår kanske, men under min tid med mjölkkor så behandlade jag juverinflammationer med just ricinus, mycket effektivt. fast då i homeopatisk spädning naturligtvis
Ja man kan ju använda ricin som medicin. Ricinolja som drivande för magar, har väl alla hört talas om.
*Ulrica*
17-02-2008, 14:41
Wikipedia om Ricinolja:"För att befria oljan från giftiga proteiner (ricin) urkokas den med vatten eller löses i alkohol, varpå lösningen upphettas i hermetiskt slutna kärl och uttvättas med kokande vatten, som sedan genom uppvärmning avlägsnas." /Miss Messerschmitt... Mina har förresten inte vuxit någon mer sedan jag tog bilden, det är nog tack vare den låga temperaturen i källaren 10-15 grader.
Hehe...jag kollade också och konstaterade att jag hade fel...men dottern ringde och sen skulle jag ut och flytta kalvar så jag hann inte skriva det...Men jag hade FEL...och det ska ni veta är besvärligt att erkänna för em messerschmitt...
Jonas70
17-02-2008, 15:57
Jag fick ett par Ricinplantor av min svärmor ifjol, och de hann i alla fall sätta frö som jag tänkte så i år. När kan det vara lämpligt och så dem om man inte vill hålla på att lyfta krukor in och ut?
*Ulrica*
17-02-2008, 17:22
CITAT (Jonas70 @ 17-02-2008, 15:57)  Jag fick ett par Ricinplantor av min svärmor ifjol, och de hann i alla fall sätta frö som jag tänkte så i år. När kan det vara lämpligt och så dem om man inte vill hålla på att lyfta krukor in och ut? Det står ju att du har växthus, så du behöver väl inte lyfta nåt?
CITAT (Jonas70 @ 17-02-2008, 15:57)  Jag fick ett par Ricinplantor av min svärmor ifjol, och de hann i alla fall sätta frö som jag tänkte så i år. När kan det vara lämpligt och så dem om man inte vill hålla på att lyfta krukor in och ut? Jag sår mina tidigast månadsskiftet mars/april.
Jonas70
17-02-2008, 20:39
CITAT (*Ulrica* @ 17-02-2008, 17:22)  Det står ju att du har växthus, så du behöver väl inte lyfta nåt?  Det beror väl på hur kallt det blir? Jag har ingen värme i växthuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|