Hej Jessica!
Grattis till din nya omgivning med ett riktigt HUS! 
1910 kunde man bygga vackert. Du undrade om man behöver en expert för trädgården. Man kan göra massor själv! Men mitt bästa råd är nog att vänta en säsong och se vad som finns kvar av de förra ägarnas planteringar. Troligen har du en hel del stenpartiväxter på berget. De är svåra att få syn på nu när allt är i vila.
Ett sätt att få inspiration är att gå ut i naturen och titta hur berg och växtlighet samsas där. Eftersom berget sluttar åt söder är det kanske skärgårdens växtlighet (inte den djupa mossiga skogen) som liknar din trädgård mest.
Terrasser med buskar, perenner och stenpartier kring ett hus från 1910 låter perfekt. Också grusgångar och stenlagda plana ytor för trädgårdsmöbler passar väl husets stil. (Hoppas du inte har längtat efter trädäck?) Christina Ilminges bok "Bevara och sköta en gammal trädgård" kan ge idéer om vad som passar husets stil.
Terrasserna tycker jag skulle bli vackrast om ni kunde använda naturstenar, inte typ tumlad betong eller prefabricerade murblock, som ser alltför moderna ut. Det betyder att ni skulle behöva få stenarna högst upp så ni själva kan putta ner dem till önskat läge. Kan en lastbil tippa ett lass sten ovanför berget? Eller kommer en grävmaskin åt att lyfta upp dem? Att själv baxa stenar uppför ett berg är jättesvårt, speciellt om de är mer eller mindre runda. Har du tur finns det redan stora stenar på tomten. (Med stora menar jag inte fotbollsstora, utan ungefär från 70 cm långa till klippblock!) Man börjar längst nere med några av de största stenarna. Det sluttande berget ger stöd så risken att det hela rasar är inte stor. Om du inte använder murbruk eller betong kan stenarna röra sig lite och det hela sätta sig utan att det blir sprickor.
Dethär låter kanske värre än du tänkt dig? Men terrassarbeten kan faktiskt göras lite i gången, kanske bara en större sten i veckan, när andan faller på! Hoppas du tar massor av bilder!
Du kanske redan har tittat på min hemsida
stenprojekt ?