Alexander-VG-zon3
hej hej

bara jag igen som tar upp platsen med mina bilder ,, orkar ni ve rkligen med mig ??

hur som helst smiley_small_hug.gif det är roligt att ta kort och visa kort så här kommer en laddning av kort till .

over view
[attachment=13425:vår08_004.jpg]
[attachment=13426:vår08_005.jpg]
[attachment=13427:vår08_006.jpg]

mer kommer om nån minut
Alexander-VG-zon3
kan rekommendera alla att prova att odla i ren sand ,, vilken skillnad !!! fast det är lite vandrande skugga här så blommar alltid mina frilands hibiskusar här , men dom som står i full sol i vanlig rabatt blommar inte alltid .
[attachment=13430:vår08_007.jpg]

över blick mot syd backen ( där solen lyser ,, men det förstod ni ) ,, vid den vita solbelsyta väggen där uppe har jag min frilands planterade dadelplam som nu överlevt där ett tag . är det dom första ??
[attachment=13431:vår08_008.jpg]

välmående olivträd , som aldrig har varit inne i mina ägo . denna milda vintern är ju bara super för den . hoppas bara den inte blommar ''ihjäl'' sig till våren om den nu blir varm .
[attachment=13432:vår08_009.jpg]

Alexander-VG-zon3
nästa års fikonskörd , ligger och väntar i vecken tills värmen kommer . och under skydds höljet vänta gröna friska nya fikon blad till att slå ut . det är denna skörd som hårda vintrar fryser veck ,, alltså frukterna som bildas på sen sommaren . det är ju frukterna på dom ettåriga skotten som hinner utvecklas hos oss ( för dom fikon som ger två skördar ) ,, men jag är bara glad över att ev kunan få två skördar detta år thanks.gif

[attachment=13434:vår08_019.jpg]

Malin ,, här är mitt lilla blåregns träd( ev ska bli ) ,, som håller sig uppe på en stadig stam ,, får se hur den utvecklar sig . har beskärt så att den ska ha två huvud grenar som syns på bilden , men längre än så här har jag inte kommit .

[attachment=13435:vår08_021.jpg]

lite gulliga ''korkusar''
[attachment=13436:vår08_022.jpg]

MariaS
Det är klart vi orkar med fler bilder, särskilt som de är lite pedagogiska också. (Tänker på fikonet)
Alexander-VG-zon3
bellis som har blommat hela vintern
[attachment=13437:vår08_027.jpg]

en annan ( dålig bild )

[attachment=13438:vår08_028.jpg]

denna bild va inte en av mina bästa bilder ,, men motivet var fint . jag ösnkade att det var ajg som ägde dessa men tyvärr inte mint trädgård . var helt gult av dom !!!!!! såååå snyggt

[attachment=13439:vår08_031.jpg]

CITAT (MariaS @ 14-02-2008, 21:38) *
Det är klart vi orkar med fler bilder, särskilt som de är lite pedagogiska också. (Tänker på fikonet)

så nu har jag lagt in dom sista bilderna

kanske roligt vetande för någon om fikonet tummenupp.gif
Piccante
Fina bilder och tack för fikonlektionen tummenupp.gif
Netha
Måste fråga ... är bilderna nytagna?

Vi har drygt 50 cm snö på backen.
Alexander-VG-zon3
japp tagna i dag
renate
Det är klart vi orkar med vårbilder,det ser soligt och grönt ut hos dig.Jag har ja inte några exotiska träd här men vårblommor har kommit igång här med.det var solgt här med idag men inte varmt ute blåste kallt.På altanen hade jag 20°.Jag sådde några rosor och planterade om mina penseer som har stått på altanen i föntret hela vintern,de har knoppar nu.Planterade även om hibiskusarna(krukväxter).Det är härligt att kunna jobbar på altanen med växterna.Det finns fler bilder i albumet.
Ett fikonträd hade jag en gång som krukväxt inne,det var en fröplanta.Ute klara sig fikon inte här möjligen i växthuset.Är frukterna ätbart på din planta?

Vintergäck Nu fullt utslagen.

Hassel i närbild Det lyser gul och blå i solen.

estet
Härliga bilder!! biggrin.gif
Netha
Åh vad jag blir avis på er ... skulle gärna ha barmark och lite grönska nu. smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (renate @ 14-02-2008, 22:13) *
Ett fikonträd hade jag en gång som krukväxt inne,det var en fröplanta.Ute klara sig fikon inte här möjligen i växthuset.Är frukterna ätbart på din planta?

vackra bilder !!! hade en hun i näven så mina vintergäcks bilder blev crap biggrin.gif

alla frukterna på alla mina 5fikon är ätliga .
MariaS
VAr det inte du som hade en bornholmsfikon också innocent.gif whistling.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 14-02-2008, 22:29) *
VAr det inte du som hade en bornholmsfikon också innocent.gif whistling.gif

japp , hade ,, det var det som sorken käkade upp . men så rotade sig en stickling och den gav jag bort till en i klassen som ville ha fikon .
MariaS
Attans sork rtfm.gif devil.gif
GrönAnna
Vårbilder kan iallafall jag aldrig få för mycket av.
Vilket fint olivträd Flaxss! tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (GrönAnna @ 14-02-2008, 23:18) *
Vårbilder kan iallafall jag aldrig få för mycket av.
Vilket fint olivträd Flaxss! tummenupp.gif

tack tack ,, det gav rikligt med frukt förra året . med tanke på den tidiga och varma våren han det blomma tidigt och nåt som likande oliver . dock var oliverna inte mogna . sommaren 06 var ju också perfekt för olivfrukterna

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=at...ost&id=8515

CITAT (MariaS @ 14-02-2008, 22:49) *
Attans sork rtfm.gif devil.gif

inte med det det senaste som rök var mitt andra yucca ,, där lämnade dom minsann inte kvar några rötter . ska försöka rota den kvar levande stammen som är ca 3cm bara sen blad .
zine
Fina bilder. smile.gif
Täckte inte fikonen och frilandshibiskusarna i år, så mina fikon e nog tyvärr döa. sad.gif
Alexander-VG-zon3
hur ser fikonet ut ?? vilken sorter har du ?? och hur lägst har du haft ?
zine
Hmm.. Det ena ser rätt svart ut det andra ser lite svart ut i topparna. Det är Bornholms Diamant, har haft minus åtta till minus fjorton grader i en vecka i stärck när det var som värst. Ser ut som en utav dom ska kunna komma tillbaka förutom längst ut i topparna. Ska kolla lite nogrannare nu.
Alexander-VG-zon3
CITAT (zine @ 15-02-2008, 14:40) *
Hmm.. Det ena ser rätt svart ut det andra ser lite svart ut i topparna. Det är Bornholms Diamant, har haft minus åtta till minus fjorton grader i en vecka i stärck när det var som värst. Ser ut som en utav dom ska kunna komma tillbaka förutom längst ut i topparna. Ska kolla lite nogrannare nu.

min ena känsligaste fikon har fått döda toppar ( ca 1cm vävnad är död ) , dom andra lever och ser frisak ut .

är där lite levandes kvar skjuter den nya skott plus från roten så ge inte upp vänta hela juni innan du kastar dom . innan har min Bornholm klarat -15c kortvarigt utan skador . men sen så säljs fikon som kallas för bornholm men som inte är det vilket gör att du kankse köpt en känslig sort .

hur har det varit på dagen ?? -8c -14c flera nätter under en vecka låter lite tufft . dom gillar ju inte långvariug kyla även om dom tål kortvarigt lägre än -14c . hos mig har jag ju sällan två nätter med läsgta vintertemp vilket gör att dom klara sig .

men i sverige fryser dom ju nästan alltid ner ,, och då växer upp igen från stammen eller rötterna . men då helst ska det ju ha kommit lite snö som skyddar .

jag hade nog skyddat om jag var du , i så kall zon .
zine
Japp, borde ha skyddat. skyddade förra året då frös dom inte ens in i topparna.. Så jag hoppas dom kmr i år iaf så ska jag skydda dom nästa vinter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon