Chebizza
Vi flyttade hit senhösten 07 och då var äppleträdet redan vildvuxet.
Jag tror ärligt talat inte att det blivit beskuret på länge, grenarna pekar åt
alla håll, vissa har snurrat sig om varandra.
Hur beskär man ett sådant träd?
Vi hade tänkt börja nu när det blivit lite varmare, bor i Skåne,
min syster sa att man ska tänka sig ett uppfällt paraply när man beskär??

Likadant med plommonträdet?
KURT
Man kan inte forma om ett träd som inte beskurits på länge på en säsong, det är ett jobb som måste spridas ut över flera år. Annars kommer bara trädet att skicka ut vattenskott som kompensation för den förlorade bladmassan. Klipper man det som ett "uppfällt paraply" så kommer det se ut som ett piggsvin nästa år!

http://www.juniper.se/tradvard/artikel2.htm
Eva i Skåne
Ang plommonträd så brukar dom inte behöva beskäras. Skulle det ändå vara nödvändigt så ska det inte göras förrän på hösten.
Chebizza
Tack för svaret ..
Ska läsa alla de sidor som finns på länken du lade in...:-)
innan jag ger mig på trädet.
Cilla
Att ett vuxet fruktträd inte beskurits på länge är inte ett skäl att beskära...

Skälen att beskära är t ex att man ser att vissa partier inte håller när frukten kommer, att andra partier är felbeskurna tidigare och att krongrenar riskerar att knäckas vid belastning, att trädet har för många frukter för att kunna producera några bra (coh man tydker det är viktigt att få mycket bra frukt), att kronan är mycket tät och sorten inte tål det (skorvangrepp t ex) osv. Och sedan kan det vara skäl som att man vill kunna gå rak under kronan t ex.

Inget träd mår bättre av att någon beskär det som inte förstår vad trädet behöver och inte bestämt vad som är syftet med trädet. I ett fruktträd som växer obeskuret knäcks en och annan gren vart 5-10 år. Det grenbortfallet och såret som blir är ofta långt mindre dramatiskt för trädet än felbeskärningar...

En annan sak för alla som känner beskärningsstress nu när grannarna sågar så spånen ryker: Beskärning är bara bråttom om trädet har grenar som riskerar att falla och skada människor eller egendom. Annars kan man vänta både ett och flera år och ändå få vacker blom och hyfsade frukter.

Har man sitt vuxna äppelträd som prydnadsträd och ser frukten som en bonus så behöver man inte skära mycket alls, och inte varje år heller. Bryr man sig mer om blommen och prydnaden än frukten så slutar man att beskära helt. Om trädet är vuxet vill säga. De unga äppelträden behöver mer beskärningsstöd än de gamla.
KURT
Men visst är det fascinerande att så många verkar skämmas över att ha ett träd som de inte har beskurit, samtidigt som ALLA de som VARJE ÅR massakrerar sina träd verkar vara mycket nöjda med sitt arbete! Jag har talat med flera som varje år klipper sina träd alldeles för mycket, på något sätt är de mycket nöjda med den årliga skörden av vattenskott. Förmodligen beror det på att vattenskotten gör att man kan klippa precis samma grenar varje år.

Jag skulle t o m vilja gå så långt att hävda att endel verkar ha stort nöje av att klippa sina fruktträd alltför hårt varje år, de är egenligen inte intresserade av frukten, men själva klippningen gör att det syns att man har gjort något i trädgården.
Chebizza
Nej ...jag Vill inte beskära det... nono.gif jag tycker det är jättecharmigt!
Men jag har haft många av mina bekanta och som sagt min syster g.gif
som har sagt att "oj, det där trädet måste du beskära, så du får fina äpplen
de där äpplena, (låg massor i marken, små ljusgröngula) ser små ut!"

Det är endast därför jag frågade... slap.gif
Så jag blir jättelycklig om jag slipper.

Men imorgon ska jag gå ut och ta en bild av trädet så kanske ni kan hjälpa
mig och se om det behövs eller inte...kan ju inte lita på min syster ialla fall
det var hon som ville ha det som ett uppfällt paraply g.gif

thanks.gif För alla svar!
Cilla
Hej Chebizza! Som alla andra intressanta frågor här så ledde även din till diskussion lite vid sidan om...

Paraplybeskärningarna av äpple är ett ideal för många. Några kanske tror att det har med trädens biologi att göra, att de skulle må bra, leva längre, ge bättre frukt om de beskärs så. Men det är ett estetiskt ideal som inte alls har med vad som är bäst för trädet och frukten att göra.

Om man skär bort allt som växer uppåt (ofta de yngsta skotten) och spar allt som hänger ned (de äldsta fruktgrenarna) har man föråldrat trädet med sin beskärning, För det man behållit har blivit ett år äldre, samtidigt osm man inte sett till att spara något ungt som kan bli medelålders och produktivt så småningom.

En annan sak är stabilistetsfrågorna med paraplybeskärningarna. Det blir grova krongrenar i horisontell riktning en lång bit, och så fruktved på det. Det blir enorm tyngd lägst ut på "armen". ALla som burit en kasse äpplen med armen sträckt rakt ut vet att det är tyngre än att ta den i armvecket eller hålla den rätt upp. Så är det för trädet också, och det är därför som träd med den här kronstrukturen knäcks vid snöfall eller år med mycket äpplen.

Desutom är det helt naturstridigt. Ett äppelträd strävar efter att ha en halvcirkelformad krona. När man tänker på varför är det mycket smart. Det ger maximal yta med solbelyst frukt och det ger många möjligheter för krongrenarna att växa i vinklar så att de blir starka. Och det ger utrymme för trädet att ha grenar i alla åldrar; unga, medelålders produktiva och några knotiga åldringar.

Paraplyformen blir ännu konstigare att välja frivilligt om man vet att träden satsar minst energi på nedåtväxande grenar - trädet satsar mest på de grenar som har längst framtid.

Man kan välja vilken form som helst, men paraplyformade äppelträd som inte är skurna så från år 1 och varje år blir inte de friskaste, mest långlivade träden och de ger inte den bästa frukten!
Cilla
Jo och en sak till - om du är väldigt sugen på att beskära så kan du ta bort döda grenar. Kolla lite på min fruktträdsajt hur du lägger snitten. Den beskärningen är inte heller livsnödvändig för trädet men den kan ibland tillfredsställa den där beskärarnerven som kan rasa på en när alla grannar och systrar sågar så det skvätter! ;-)

Kan du inte se vad som är dött eller inte i trädet så går det att lära sig och är det första man kan lära känna om sitt träd - var det lever och inte.

Och om frukten som faller till marken: Om dina bakanta såg dem på marken i juli så är det en del av det naturliga kartrensningen som alla äppelträd gör då innan de satsar på att utveckla vissa frukter helt ut. Liten fallfrukt kan också bero på att det är en sort med små äpplen. Och det kan bero på näringsbrist, vattenbrist och annat. Och det kan bero på att det stått obeskuret under lång tid. För vissa sorter kan det ta 50 år obeskuret träd innan man ser skillnad på storleken på frukterna om man jämför med ett beskuret (jag har tre exempel på Åkerö som inte beskurits på 30-50 år och ändå utvecklar stor frukt), för andra trädindivider och sorter kan det gå fortare, riktigt snabbt är synbar storleksskillnad redan efter 10 års fritt växande.
Chebizza
Tack för ditt svar Cilla.
Jag ska gå till sidan du hänvisade till, vill så gärna lära mig mer om mitt träd yes.gif
Jag skulle helst av allt slippa beskära, jag gillar det precis som det är och det är väl huvudsaken?
Grenarna växer lite huller om buller men de ser friska och starka ut, några lite mindre och andra
bredare , kraftigare. Stammen ser frisk ut och kronan ser lite vildvuxen ut, men friskt...
trädet är ca 3,5 m högt och brett i kronan.

Trädet står i min trädgård som ligger vid en bäck, och när det har regnat mycket blir gräsmattan
sunkig, så gott om vatten har det från gräsmattan. Kanske inte så bra för trädet att stå i en sådan gräsmatta?
Men den torkar upp efter ett par dagars torka.

Runt om i trädgården står det diverse träd, jag har jättehöga cypresser som bildar mur runt om, björkar
och så har jag en härlig pil? som skjuter ut sina grenar och bildar en naturlig båge i trappan ner till trädgården.

Äpplena som låg på marken låg där i Augusti/September och det satt flera äpplen kvar i grenarna. De var små, men jag har ätit av dessa och de var väldigt goda, fasta och Jag tyckte inte det var något fel på dem.
Men när tillräckligt många (okunniga?) bekanta och min syster som gått utbildning på växtskola, sa så ja då blir man som
amatör osäker...!

Men jag har alltid varit lite egen och går efter mina känslor och intuitioner och Jag ser och känner att detta träd mår bra, och har det bäst av att bara få stå där och trona mitt i min trädgård 000.gif

Men jag ska läsa allt på din sida och lära mig mer, studera mitt träd och verkligen så småningom kunna allt om det?

Cilla
Hej,
Ja om trädet ser friskt ut så finns det ingen anledning att beskära. Det är lätt att skära in sjukor också...

Tyvärr kan man inte lära sig allt på min sajt, den visar bara några få saker. Men den har hänvisningar här och var till var man kan lära sig mer. Är du riktigt intresserad kan jag tipsa om litteratur och kurser som är bra.
Chebizza
Tack, Cilla det hade varit bra om du kunde tipsa mig om det :-)
Bassam
Hej:
Jag tycker inte att skriva stora texten, men jag vill säga:
1 kan formella träd på under tre fyra år-
2 beskärning hjälpa med: ge mera luft och sol och om man duktig ska borta många sjuk dum.
3 ge stora och kvalitet frukter varför inte om träd har till räcklig näring som räcker till 50 styck frukt hur orkar träd ge näring till två hundra styck frukten .
4 jag ska säga växten som människor jag ska fråga varför människor banta på sina land för att de har inte råd att behålla roliga saker.
5 man som beskära, man som är duktig på beskärning.
Lycka till, H: Bassam
Chebizza
Tack, för ditt svar Bassam.

Men jag är inte så duktig så jag skulle kunna ge mig på ett träd...
Jag vill ju inte skada "min baby" utan vill bara att det ska må bra och trivas.
Jag vill inte banta ner mina roliga träd
eller något från min trädgård, jag trivs i min lilla Trollskog :-)

Men jag förstår vad du menar Bassam

Tack biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon