Full version: lobeliafrö
Monica E
Förra året var det min debut på att så fröer och det gick ju ganska bra ,men jag tyckte det var väldigt svårt att handskas med lobelia frön,så i år sådde jag väldigt tätt så jag kunde ta ett knippe och det gick ju bra men nu undrar jag ,ska jag dela dom en gång till ,eller bara sätta ner i större krukor.Det är redan väldigt trångt, men fina ser dom ut.
lyckero
Jag har för mig att i de "proffsodlade" lobeliakrukorna brukar man sätta små tussar med 6-7 plantor/kruka, just för att de är lättare att hantera då.
Lyckero
Ciczi
CITAT (lyckero @ 15-02-2008, 09:59) *
Jag har för mig att i de "proffsodlade" lobeliakrukorna brukar man sätta små tussar med 6-7 plantor/kruka, just för att de är lättare att hantera då.
Lyckero

Låter rimligt det där och blir snyggare också.

Ciczi
Anki V
Just lobelia skolar jag inte om.

Jag sår i krukor med planteringsjord som jag toppat med lite såjord......hittills med bra resultat.

Problemet brukar vara att så nog glest. Jag har ännu inte varit med om att jag inte behövt "gallra"......

/Anki
Jonas70
Jag brukar så Hänglobelia i vanliga gröna såkrukor för minidrivhus, och när de kommit upp en bit (blir ju nästan som en matta i krukan) så delar jag upp i antingen 2 eller 4 större (7x7 cm) planteringskrukor. Det brukar ge fina Lobelior.
Elisabeth-Västkustkolonisten
När jag sådde lobelier så sådde jag alltid med hjälpa ab en spik och fick då tussar som man direkt kunde plantera så.
Ta en spik, finkta huvudet bara lite lite och så doppar i fröerna och sen på jorden. Men inte för tätt utan så att dom växer ungefär likadant som när man köper dom.

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon