Har en gammal gräsmatta, vad kan jag göra nu i höst för att få bort mossan i gräsmattan?
benjo
Prova med en mossrivare och strö på lite toppdress och gräsfrö. Sand tror jag även ska motverka mossa.
Hasse_h
06-08-2003, 08:00
Jag har provat med olika mossmedel, har kört mossrivare, kalkat, toppdressat med sand o gräsfrön, men mossan är lika fin varje vår ändå. Har lagt ner mossbekämpning på det viset nu. Jag tror att det enda som hjälper är att se till att mossan slits bort genom att använda ytorna ordentligt, det ser jag på de ställen där man är mycket och trampar i mattan där växer gräset friskt och mossan förtvinar. Mycket skugga på tomten gynnar mossan så man bör försöka ordna mer sol genom att ta ner skuggande träd etc.
Mossan är ungefär som alger i akvarier.
Ser man till att gräset / akvarieväxterna kan växa ordentligt , så försvinner mossan/algerna.
Nåja så enkelt kanske det inte är. Å andra sidan ,har man en fin mossbevuxen "gräsmatta" så slipper man klippa gräset, dessutom så är det mjukt att gå på barfota.
karin strom
12-08-2003, 08:55
Jag använder järnsulfat, man kan köpa det hos granngården där det finns som tillsats till grisfoder. Mycket billigare än som om det säljs som gräsmattemedel. Blandar med varmt vatten (kommer ej ihåg proportioner nu, men de vet kanske i affären) och vattnar mattan med det. Sen ska man samla upp den döda mossan, jättejobbigt

men ok resultat.
Detta brukar jag göra på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.