Full version: Hängig kungscissus
Lottiz
Köpte för ett tag sedan två vackra, stora kungscissus. De hänger i amplarna de kom i, i ett syd-öst förnster. Lite kallras i fönstret, men rumstemp. Har vattnat och låtit torka upp mellan.

Så började de se hängiga ut, som om de var väldigt törstiga. Eftersom jag vattnat normalt plockade jag upp dom och fräshade upp jorden i amplarna, för att jag var rädd att det berodde på att rötterna var dåliga. De fick även en liten dos gödning eftersom jag gissade att plantskolans näring gått ur.

Två månader senare nu hänger de fortfarande. Alla löven saknar spänst och hänger rakt ner. Men inte ett enda visset eller tappat löv, bortsett från hänget är de urfina.

Vad händer och vad ska jag göra? Jag vill inte förlora mina vackra kungar!
Alexander-VG-zon3
har du vattnat för mycket eller för lite ??

ser du någon ohyra ??

Lottiz
Ser ingen ohyra. Har snarare vattnat för lite än för mycket, men inbillar mig att det varit lagom. Har "doppat" fingret i jorden med några dagars mellanrum och vattnat när det varit låg fuktighet men inte söndertorkad jord.
theseraphim
Hej

Med största sannolikhet har övervattnats, cissus är notoriskt känd för att vara überjobbig i vattensammanhang dvs vattna för mycket en gång och det är kört och vattna för litet och den blir knäpp.
En ny planta är mycket känsligare beroende på flytt, miljöbytet dvs många gånger drar den mindre vatten i början och då är det lätt att övervattna. Om den slokar utav torka och man hinner vattna i tid så repar den sig inom 24 timmar.
Lottiz
Hur mycket bör den normalt sett torka upp då?

Tack för råden. Jag tar det lugnt med vattningen nu ett tag och ser om den piggnar till. Får hoppas att jag inte dödar den med torka nu istället.
Christer i Falköping
Tror att kallraset kn störa också. Trivs de är de fantstiska växter som klarar det mesta, men börjar de bli griniga är de hopplösa.
Christer.
messermark
Jag äger en gigant till kungscissus, min erfarenhet av den (5år) är att den inte alls gillar fönster thumbdown.gif Min hänger i ett hörn i vardagsrummet och nu under vintern får den nästan inget ljus alls och under sommaren endast ett par timmar på kvällen, knappt. Har provat hänga den vid fönstret men då började den sloka och se för taskig ut så han fick återgå till det mörka hörnet. Vatten får den varje söndag, en dutt på vintern och lite mer under sommaren... Vattna är jag dålig på whistling.gif Mina blommor är härdade att leva på hoppet sad.gif
Lottiz
Ah, dags att befria dom från både kallras och fönster nu då kanske! *funderar ut alternativ placering*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon