|
Hittade detta på badrumsgolvet vid listen mellan badrum och hall...den är ca 3-5 mm...jag tror att den har bara 4 bensom sitter framtill...
[attachment=13482:005.JPG]
Piccante
15-02-2008, 13:26
Skojig liten sak! Har ingen aningom vad det är för något? Ska bli spännande att få veta sen.
 skojig å skojig vet jag inte....speciellt inte om man har den inomhus och man inte vet vad den gör för skada... ...men han ser ju lite för lustig ut...
Marina i Hällekis
15-02-2008, 16:39
Maila bilden till jourhavande.biolog@nrm.se på Naturhistoriska, om du inte får svaret här, jag har frågat om saker flera gånger och fått snabba svar. Berätta gärna här vad det är, jag har blivit nyfiken. Lycka till Marina
Sicken söt! Har dock aldrig sett nåt liknande, men skulle det kunna va nån sorts fjärilbebis kanske?
CITAT (Marina i Hällekis @ 15-02-2008, 17:39)  Maila bilden till jourhavande.biolog@nrm.se på Naturhistoriska, om du inte får svaret här, jag har frågat om saker flera gånger och fått snabba svar. Berätta gärna här vad det är, jag har blivit nyfiken. Lycka till Marina Fast generellt bör man först kolla igenom tidigare svar innan man frågar. Fast i detta fall finns det nog ingen hjälp i tidigare svar. http://www.nrm.se/jourhavande_biolog
skogstroll
15-02-2008, 16:43
förstår du blir orolig över vad han kan ställa till med (han har ju lite attityd) men SÖT var han ju  själv har jag en kokong av nåt slag på min kamelia.... får se vad det blir
Så nu har jag skickat iväg ett mail...nu är det tålamodet som åter igen får sättas på prov... ...självklart skriver jag ner svaret här så fort jag får det...
mamamaggan
15-02-2008, 19:44
Har ingen aning om vad det ärmen tycker den var söt! Undrar varför den har så mycket " päls"?
Larv ser det ut att vara ... har letat i min bok .. Småkryp .. men hittade ingen liknande din. Väntar med spänning på svaret.  Har också frågat några ggr och ibland dröjer det ett tag (veckor) innan man får svar.
Fågelvägen
15-02-2008, 21:12
Är det ingen som har den nya stora fjärilsboken? Fast dethär kanske inte är en dagfjäril. Hoppas du verkligen rapporterar när du fått svar!
Myosotis
15-02-2008, 21:18
Är det inte någon sorts änger? Jag kan inte mycket om insekter, men det liknar något jag fick i kattmaten (torrfoder) som nog var fläskänger Dermestes lardarius. Inte så jättegulligt alltså...
Såg bild på nattslända ... bunden fluga för fiske... den tyckte jag var lite lik men jag är nog ute och cyklar
CITAT (Myosotis @ 15-02-2008, 21:18)  Är det inte någon sorts änger? Jag kan inte mycket om insekter, men det liknar något jag fick i kattmaten (torrfoder) som nog var fläskänger Dermestes lardarius. Inte så jättegulligt alltså... Fläskängrar är ju inte ludna, det är ju typ skalbaggar...
Myosotis
15-02-2008, 21:22
CITAT (Tosan @ 15-02-2008, 21:20)  Fläskängrar är ju inte ludna, det är ju typ skalbaggar... Jag menade larvstadiet.
Larverna var ju tydligen ludna... Men jag hittar ingen dermestes som är lika ludna som den här...
Men fläskängern har ju inte "tofsarna" ... den är ju mer jämnt taggluden.
Myosotis
15-02-2008, 21:26
Mitt förslag var ju bara "nån sorts änger". Men jag kanske är ute och cyklar.
CITAT (Myosotis @ 15-02-2008, 21:26)  Mitt förslag var ju bara "nån sorts änger". Men jag kanske är ute och cyklar. Då är vi två som trampar.
Gossen Ruda
15-02-2008, 22:30
Det var en lustig krabat. Det enda jag kan komma på är vad det INTE kan vara, fjärilslarv, nån ängerlarv mm. Med största sannolikhet någon larv iaf, har svårt att tänka mig hur en parning skulle gå till om det var en imago.
Fågelvägen
15-02-2008, 22:39
Gossen, vad är en imago?
Myosotis
15-02-2008, 22:46
färdigutvecklad insekt (den som fortplantar sig)
Fågelvägen
15-02-2008, 23:39
Aha, imago är i dethär fallet alltså en fjäril, ifall nu detta är en fjärilslarv.
Nån päls- eller fläskänger är det knappast, eftersom de inte alls är så lurviga. Jag försökte kolla på naturhistoriskas insektsida (det tog tid, eftersom där fanns mycket annat intressant!) men hittade inget liknande. Väntar alltså fortfarande med spänning...
Gunvor Nilsson
16-02-2008, 00:01
Min första tanke var att det såg ut som en där fluga som flugfiskarna brukar snurra ihop! Och visst är dom väl lika? Någon form av borstmask? http://www.fiskeflugor.se/Fiskefluga/image...0brun%20301.jpg
SannaLasso
16-02-2008, 01:55
Om den bara är 3-5 mm så är det knappast en päls-/fläskänger. INte när den är så gulbrun heller. Kanske någon sorts liten mal-larv?
Gossen Ruda
16-02-2008, 08:36
Hmm, borde kanske inte använt vissa ord utan att förklara dom men jag var trött i går kväll. Imago är alltså den fullbildade insekten, dom tidigare stadierna kallas för juvenila. Fö har jag inte kommit närmare gåtans lösning men har blandat in fler personer.
CITAT (Netha @ 15-02-2008, 21:42)  Då är vi två som trampar.  Vi är minst tre som trampar...  CITAT (Fågelvägen @ 15-02-2008, 21:12)  Är det ingen som har den nya stora fjärilsboken? Fast dethär kanske inte är en dagfjäril. Hoppas du verkligen rapporterar när du fått svar! Japp...rapporterar så fort jag får svar men som någon skrev så kan det tydligen ta lång tid...vi får hoppas att det går fort...
oakpine
16-02-2008, 11:11
Jag vet inte om det är den här, men det är ganska likt i alla fall. http://mysite.wanadoo-members.co.uk/eakrin...tesiasserra.htm
Men en sån måste det ju vara...den ser ju på pricken ut som den jag har här hemma...frågan är väl vad den gör i mitt hem?
Gossen Ruda
16-02-2008, 12:11
Där ser man, den som söker han finner. En ängerlarv alltså. Har inget svenskt namn vad jag kan se. Funnen ett antal gånger sydost om en linje mellan Halland och Uppland ungefär. Vad den gjorde i badrummet får nog bli en olöst gåta.
Fågelvägen
16-02-2008, 12:20
CITAT (oakpine @ 16-02-2008, 11:11)  Jag vet inte om det är den här, men det är ganska likt i alla fall. http://mysite.wanadoo-members.co.uk/eakrin...tesiasserra.htmDuktigt, Oakpine!  Ser inte den lilla lurviga typen precis ut som Ctesias serra?! När man inventerat skogarna vid Omberget (och också nära Lund) har man hittat den, en skalbagge som tydligen livnär sig på ruttnande ek och bok. Så badrumsinredningen har den knappast någon glädje av. Undrar vad som har fått den att lämna närmaste ek- eller bokskog.
Myosotis
16-02-2008, 14:57
Oakpine  för att hjälpte mig och alla andra här att lösa gåtan på vad det kunde vara...du besparade mångas grubblerier...  ... Fågelvägen vi har varken Bok eller Ek i närheten....så det är väldigt skumt...jag hade kunnat tänka mig att den kunde ha följt med hunden när vi varit ute men eftersom vi inte har varit i närheten av dessa träd så funkar inte den teorin heller...skumt...
Piccante
16-02-2008, 16:30
Vilket spännande fynd! Kanske något att rapportera till artportalen.
CITAT (Markus_H @ 16-02-2008, 16:30)  Vilket spännande fynd! Kanske något att rapportera till artportalen. Artportalen...vad är det?
Fågelvägen
16-02-2008, 19:20
Vi behöver verkligen en naturhistorisk expert! Här vankar nu minst 13 personer hålögda av sömnlöst grubbel: är Oakpines diagnos rätt?  Om inte, är det en ny okänd art, Ctesias floppiensis?  Vad lever djuret av? Vad har det i Floppys badrum att skaffa?  Är det ett djur, eller kanske något en förbipasserande spinnfiskare har tappat?
Oj vad kul att få namn på "krypet" ... för nog tycker jag att det är samma som på Floppys bild. Artportalen.
Piccante
16-02-2008, 23:34
CITAT (Floppy @ 16-02-2008, 19:08)  Artportalen...vad är det? Såg att Netha hade svarat och länkat till artportalen. Om Rudas uppgifter var färska så borde ju fyndet vara nytt för landskapet? Alltid kul med nya fynd. Kan vara värt att rapportera.
Nu har jag fått svar från Jourhavande biolog...så här skrev han... CITAT Det är en ängerlarv, och då sannolikt en s.k. museiänger. Denna änger (som blir en skalbagge när den kläcks) finns naturligt utomhus hos oss, och kommer då och då in i lägenheter och villor. Så nu vet vi det...nu ska jag ta och Googla på namnet och se vad det är...
Marina i Hällekis
18-02-2008, 13:57
Kul att få reda på vad det var, har aldrig sett en sådan förrut. http://www.entomologi.se/, här kan du söka på den.
Gossen Ruda
18-02-2008, 14:05
Att det är en ängerlarv är helt klart, och lika klart är det nog att det inte är en museiänger. Jag mailade bilden till förra chefen på Naturhistoriska mureet och han hade aldrig sett nån sån. Museiängrar i tusental i olika stadier har han dock sett.
CITAT (Gossen Ruda @ 18-02-2008, 15:05)  Att det är en ängerlarv är helt klart, och lika klart är det nog att det inte är en museiänger. Jag mailade bilden till förra chefen på Naturhistoriska mureet och han hade aldrig sett nån sån. Museiängrar i tusental i olika stadier har han dock sett. Är det de som brukar angripa organiskt material som t ex insekssamlingar?
Gossen Ruda
18-02-2008, 14:13
CITAT (KURT @ 18-02-2008, 14:10)  Är det de som brukar angripa organiskt material som t ex insekssamlingar? Ja, allt från insekter till elefanter. Det finns ett par till men museiängern är står i klass för sig.
Okej...jag tycker att den mest liknar den Oakpine hittade...jag skickade frågan och Oakpines länk till killen igen så får vi se vad han har att säga...men hoppas att vi får en lösning på detta snart...
Vad ni är duktiga allihopa på småkryp...jag kan bara de allra vanligaste typ...myror, flugor...mm...och äckliga spindlar...*hua*...
Fågelvägen
18-02-2008, 17:17
Men Floppy, du skrev alldeles i början av tråden att krypet hade FYRA BEN. Du skojar väl inte med oss och har lagt in en finurlig hundbild? Insekter har 6 ben, det är jag alldeles säker på! Jag har förresten tittat på länkarna ni föreslagit - jag lyckas inte få fram några larvbilder, däremot hur många skalbaggsbilder som helst. Jag lever fortfarande i oliidlig spänning!
Har du varit inne på denna länken??? Länkdet var den Oakpine hittade och den är på pricken lik mitt kryp...
Fågelvägen
18-02-2008, 22:17
Äsch, Floppy, jag skojade bara. Oakpines länk funkade, den var fin. Men t.ex. i Marinas entomologilänk hittade jag inga larvbilder.
CITAT (Fågelvägen @ 18-02-2008, 23:17)  Äsch, Floppy, jag skojade bara. Oakpines länk funkade, den var fin. Men t.ex. i Marinas entomologilänk hittade jag inga larvbilder. Larver kan ha lite olika utformning av sina ben: http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/j.../larver.66.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|