Full version: Ge mig tips..snälla
yvohel
till en rabatt på ca 3-4 kvadrat i zon 4-5 ( mest 4) färgen helst rosa iallfall åt det hållet ej knallröda eller gula..och ej heller Bonica eller rugosasort, har dem redan, och inte nog med det de ska blomma hela sommaren..omöjligt kanske de får gärna bli uppåt 1 m eller så....ska stå vid en nybyggt förråd med minst sol halva dagen troligen mer. idea.gif g.gif rose.gif

tack på förhand fr Yvonne i zon 4 på sommaren

Kajsa
Här några förslag

Lions Rose, testad i Wij/Ockelbo, en zon 5 ros. Den åkte in på min favoritlista -07, ca 1 m,
säljs av Flora Linnea, helt frisk, köpte till flera i höstas, sicken ros.

Mary Rose, Austinros som klarar zon 5, blir mer buskig ca 1.20 eller mer. Stor favorit här, fryser aldrig ner.

Sommerwind, en ros jag har lite runt om, fryser aldrig ner här, zon 5 ros ca 1 m, fin form på kronbladen.

Katharina Zeimet, en Polyantha ros från 1901, doftar, zon 5 och blir 70 - 1 m, en ros jag har många av.

Pink the Fairy, också en zon 5 ros, en ros med blomfnatt. Så har du även The Fairy, ljusare färg, säkra kort.
Denna växer i en blåshörna, vilket inte alls bekommer den, fryser inte ner.

Summer Holiday, en Tehybrid och zon 5, den är vacker och blir ca 1 m

Super Star också en tuff Tehybrid, zon 4 - 5 färgen skiftar i flera färger, flott värre, ca 1 m
kan bli gammal, grannar här har haft samma ex. i 20 år.

Du kan också titta i mitt album. Det finns också lägre rosor från andra grupper än rabattrosor. Mått/zoner är utsatta.
yvohel
rolleyes.gif o så fina rosor den där Mary rose och lions ros var verkligen ngt speciellt jag har haft den fina rosen sommerwind men den dog jag lovar dig att jag hade säkert nära 20 st alla dog samma år.. -cry-.gif så jag törs ej satsa på dem igen..blir rätt dyrt..
jag skall kolla in i ditt album oxå..ska bli spännande.. yahoo.gif

Yvonne
Kajsa
Den här listan har jag på mina favoriter, alla dom rosorna som finns på WIJ Trädgård i zon 5, du ser att det finns både Austinrosor och rabattrosor mm Jag brukar kika i den och tänka, att alla dom rosorna klarar sig utmärkt här hos mig, men du bor en zon kallare. Jag ser att Sommerwind är med i listan, men du kanske hade lite blåsigt läge ?
Rosor i zon 5
yvohel
Har stugan vid havet så det kan bli väldigt blåsigt men vi har sol hela dagarna mycket solig tomt, nästan för mycket ibland. Jag ska kolla i din lista. vet du hur man beskär Louis Odier??? de har skjutit iväg långa rankor och sen är det nog skott som kommit under jorden va de nu heter..måste ta bort dem i vår.
Jag är nog inte så bra på rosor men tänkte bli det whist.gif tror du det är försent att beställa rosor på nätet typ de du har angivit till mig tex Mary rose.. blink.gif

yvonne
Kajsa
Det är inte alls försent beställa rosor det kan man nog göra in ända in i april, denna danska firma har allt och bra priser, www.rosenposten.dk eller Flora Linnea i Helsingborg, Hortogreen har också många vanliga sorter i 5-pack/billigt.

Har själv en stor Louise Odier, men det räcker om man tar bort 3 - 4 åriga grenar ifrån marken, så föryngrar man rosen och nya grenar växer upp. Man ska se till att grenarna har olika ålder, den blommar på nya grenar, en Bourbonros. Skulle inte klippa den i mitten eller annat, låt grenarna få den höjd den vill, min är 2.5 - 3 m. Det blir en klätteros med åren.
Lotta i södra Skåne
Nu bor jag ju i Skåne och har zon 1, men fariy ros ljusrosa blommar från juli och länge länge smile.gif
Oj, såg inte det Kajsa har redan nämnt denna, hon hade bilden på den mörkare fairy så jag läste inte ordentligt, men jag gillar den ljusrosa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon