Full version: Gråmalva
Bylestintan
Hej!
Vad jag har förstått finns det två varianter på gråmalva, en gammal härdig svensk variant och en nyare som inte klarar sig så bra. Jag vill få tag på den gamla varianten och undrar om någon vet var och hur det kan gå. Vad är skillnaden mellan de två varianterna och hur vet man vad man får??
Ophelia
Den "äkta" gråmalvan heter Lavatera thuringiaca och växer (sällsynt) ute i vår flora. Den mindre härdiga gråmalvan (buskgråmalva) heter Lavatera clemetii och är mycket känsligare. Ser att den känsligare sorten brukar betecknas som lavatera thuringiaca på plantskolor. Vill du ha frön av den "äkta" sorten, kan du beställa bl a via Lindbloms fröer. Då gråmalvan inte längre är så vanlig kan det ju vara ett sätt att hjälpa till att bevara den yes.gif

Att kunna se skillnader mellan malvorna beskrivs väldigt bra i den virtuella floran som finns på nätet. Det är bara att söka på "den virtuella floran".
Bylestintan
Tack för den informationen! Jag ska definitvt beställa frö från Lindbloms!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon