Full version: Såtips
Alba
Sitter här med en bunt fröer som jag fått. Har googlat men hittar inte så bra råd.
Är det någon som ids hjälpa mig med såråd så är jag tacksam.

Min fråga gäller främst om de ska ut i kyla 6-8 v eller gror inne.

1 Erigeron Alpinus Binka---ska den gro mörkt ?
2 Saxifraga lantoscana Tungbräcka
3 Adenophora verticillata Kranskragklocka
4 Penstemon Campanulata Klockpenstemon
5 Pulsatilla Vulgaris Backsippa
Anki V
Sen enda jag vågar uttala mig om är Pulsatilla vulgaris Den sådde jag 29 jan, täckte fröna lätt med lite, lite grus. De grode utan kyla eller andra krumbukter den 9 feb.

Mina frön är från Gardens North.

/Anki

ewa zon 3
Adenophora lilifolia och triphylla har jag sått och tror att det ska går bra att göra lika med A. verticillata. Sådde ytligt och täckte tunt med grus, efter ett dygn inne kallstratifiering ute. Fick stå kvar ute och gro där. Man behöver vara försiktig vid omskolningen. Pålroten verkar inte gilla att bli störd. Flera av mina plantor säckade ihop efter omskolning.

Pulsatilla vulgaris - Sådde och täckte med grus, efter ett dygn inne kallstratifiering i kyl eller ute 8 veckor. Sedan varmt under lysrör för groning, grodde fint efter ca 2 veckor.

Ooops! Anki hade visst svarat redan och det verkade gå bra utan kylning också då whist.gif
/Ewa
kerstin z5-6
Penstemon Campanulata Klockpenstemon kyl 6 v
Helen i Piteå Zon 5
Binkan gror inne på ca. 1v.
Saxifragans frö är väl ljusgroende och den krukan skulle jag ha inne under växtbelysning, gror det inte på 3-4v. skulle jag ställa krukan svalt i några veckor för att sedan ta in den igen
ingrid fuxwall
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 16-02-2008, 21:51) *
Binkan gror inne på ca. 1v.
Saxifragans frö är väl ljusgroende och den krukan skulle jag ha inne under växtbelysning, gror det inte på 3-4v. skulle jag ställa krukan svalt i några veckor för att sedan ta in den igen

Tack!
Nu fick även jag svar
Alba
Tack alla som ger mig goda råd.

[attachment=13549:bugar.gif]
skogstroll
oj idag har jag sått en massa chilisar, för det är väl kanske i senaste laget. Hur ska det bli när det är dags att så tomater... whist.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon