Full version: Olivträd
Trädgårdsmästarn
Hej!
Har ett olivträd som en kund fått ställa i Palmhuset för att de bygger om där hemma. Endast detta (inte 20 olivträd till som står bredvid ) har alla nya skott med blad vikt ihop sig. Ser ingen ohyra eller annat på dem. Trädet hade spinn innan de kom in i mitt hus men fick stå i karantän men det är 3 månader sedan. Bladen är friskt gröna. Gamla blad drabbas inte. Liknar bladvecklare på rosor.

Tacksam för tips.
/Mikael
Alexander-VG-zon3
hur har du skött dom ?
Trädgårdsmästarn
De som är friska står i en liten kruka med "medelhavsjord" den nu insjuknade står i en stor kruka med mer näring. alla har ca 20 grader varmt och fullt ljus. (står i medelhavsavdelning i söder med mycket sol)
/Mikael

CITAT (Trädgårdsmästarn @ 15-02-2008, 17:35) *
Hej!
Har ett olivträd som en kund fått ställa i Palmhuset för att de bygger om där hemma. Endast detta (inte 20 olivträd till som står bredvid ) har alla nya skott med blad vikt ihop sig. Ser ingen ohyra eller annat på dem. Trädet hade spinn innan de kom in i mitt hus men fick stå i karantän men det är 3 månader sedan. Bladen är friskt gröna. Gamla blad drabbas inte. Liknar bladvecklare på rosor.

Tacksam för tips.
/Mikael

Hur ändrar man om man hamnar i fel tråd som denna, olivträd ska inte ligga bland resor &evenemang
/Mikael
Alexander-VG-zon3
ljuset är bra men värmen puhhh alldelse för varmt för oliver under vintern . inte ens där dom växer vilt blir det knappt så varmt nu än mindre på natten . får dom bara dagsljuse ?? såfall har den precis börjat att få lite ljuse vilket är bra .

och att den har en mer näringsrik jord är heller inte bra . i övrigt är dom ju inte näringskrävande när det är sommar . jag gödslar aldrig mina oliver men ändå växer dom och sätter frukt .

har du kollat efter spinn ?? ,, låter som att den står för torrt och för varmt plus har ohyra

mina oliver övervintrar jag ute med skydd eller den som jag har i kruka har jag i en källare som håller +10c ( den kommer ut när det är över -5c )

den bästa övervintinrgen för oliver fram tills ljuset kommer är att den är ute tills det blir frost och sedan övervintrar 0c +5c ( +10c max ) och extra ljuse och fuktigt runt bladen men lite torrare i krukan . dock tål dom en högre temp om vintern om amn håller efter med ohyra och ger fult ljuse som dom kräver och lite mer vatten men då blir det oftast utebliven blommning och det tär på växten under vintern .
Trädgårdsmästarn
Hej Igen!

De får tillskottsbelysning, problemaet är att 1 av 20 fått det. De andra är helt friska och endast nya ca 2 månader gamla blad. Tänkte på spinn först men kan inte se några och körde Danitrol för någon månad sen för säkerhets skull. Finns det någon Olivbladsvecklare?

Klipper av alla skotten i morgon och kör Provado på alla för säkerhets skull.

(Hjälp mig gärna med Ormbunksträdet, hittar ingen lösning)
Alexander-VG-zon3
kan bli lite väl mycket med tanke på värmen och ev torr luft ?? har den varmt plus extra ljuse har den ju inte kunnat vila

dom du hade där innan har kanske vant sig mer plus inte haft någon ohyra som försvagat dom.

har du kollat rötterna på den ??

tycker än det känns som felet är rötterna,ohyra,fel vinter miljö

vänta med att klippa

ormbunkar är inte min grej ,, så dom kan jag inget om .
MariaS
Säger som flaxss, för varm vintermiljö. Kan också gissa på eventuellt för kompakt jord i krukan. Mitt olivträd får ALDRIG varmare än +10 på vintern, men mycke ljus. Just nu är det istället översållat med blommor, och allerginäsan rinner konstant när jag går förbi.

Ormbunken behöver nog också byta miljö. Större kruka och jordbyte.
Viburnum
Mitt stora olivträd som jag medvetet misshandlar genom att ha inomhus har fått skålformade blad (bara de nya) men jag tänkte nog mer på att det berode på värmen + dålig vattning.
Eva St
CITAT (MariaS @ 16-02-2008, 13:56) *
Säger som flaxss, för varm vintermiljö. Kan också gissa på eventuellt för kompakt jord i krukan. Mitt olivträd får ALDRIG varmare än +10 på vintern, men mycke ljus. Just nu är det istället översållat med blommor, och allerginäsan rinner konstant när jag går förbi.

Ormbunken behöver nog också byta miljö. Större kruka och jordbyte.

000.gif MARIA Hur gör du för att få det att blomma har ett som säkert 5- 6 år gammalt MEN DET HAR AAAAALDRIG BLOMMAT -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 23-02-2008, 21:51) *
000.gif MARIA Hur gör du för att få det att blomma har ett som säkert 5- 6 år gammalt MEN DET HAR AAAAALDRIG BLOMMAT -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif

mitt blommar också mycket ,, och det är väldigt enkelt du måste utsätta det för frost ner till -5c annars blommar det inte nåt så vidare bra . sedan övervintrar man det ljust 0c +10c och i den miljön blommar den . oj nu svarar jag åt Maria ,, förlåt Maria var ju en fråga till dig kompiskram.gif ibland är man för ivrig
Eva St
Vet du har sagt detta förut Flaxss men jag lät det stå ute till åtminstone frostgräns i höstas på stugan kommer inte ihåg gradtal exakt sedan står det varje vinter i ett källarförråd 8 - 12 grader och mycket extraljus men icke att det blommar
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 23-02-2008, 22:31) *
Vet du har sagt detta förut Flaxss men jag lät det stå ute till åtminstone frostgräns i höstas på stugan kommer inte ihåg gradtal exakt sedan står det varje vinter i ett källarförråd 8 - 12 grader och mycket extraljus men icke att det blommar

frostgräns räcker inte ,, den ska ha ett par nätter med -5c för att främja blomningen . och också ska du likna en vår - svala nätter och temp på dagen runt +10c +15c och sedan ett vårregn och hålla bladen fuktiga och ge svagt med näring och extra ljuse .

jag ger mina inget extra ljuse då en är på friland och en i en kruka i källaren där jag inte kan ge extra ljuse . men bägge blommar ute i april-juni . och dom började bara blomma när jag hade dom ute så länge det går
Eva St
A naughty.gif HA FÅR ALLTSÅ BLI TUFFARE ÄNDÅ MOT DEN I HÖST DÅ
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 23-02-2008, 22:58) *
A naughty.gif HA FÅR ALLTSÅ BLI TUFFARE ÄNDÅ MOT DEN I HÖST DÅ

vinter och en vår med svala nätter och allt varmare dagar ger en bra blomning.
Eva St
Hur tidigt menar du att jag vågar sätta ut den då efter lite anpassning
Alexander-VG-zon3
det olivträd jag har i kruka har jag ju ute tills det blir ett par frost nätter ( denna vinter har den varit ute hela vintern utan skydd ) sen har jag det ute under hela vintern när det går över 0c , så under kalla nätter har jag det inne +10c . sedan har jag det ju ute under vår ( skuggan först ) sedan blommar det i april-juni .

men då ditt träd ,, så om du tar in det efter ett par frost nätter och har det sen inne +10c och extra ljuse och sedan tar ut det när det är runt +10c . desto kallare du övervintrar det desto tidigare kan det vara ute ( skydda mot solen först ) men den blommar ju senare desto kallare vår ( blommor tål inte frost) . alltså övervintrar du den 0c +5c eller som jag har mitt ute när det går över 0c så blommar den ju istället i april-juni .

men för bästa blomning behövs vinter ( frost) sedan vår med varma dagar och svala nätter och ljust . frost och kyla gör att den bildar knoppar , våren gör att den blommar ,-och sommaren bildar den frukt som mognar under höst-vinter-följande vår .

hmm låter rörigt ,, hoppas du förstår

så här ser mitt träd ut nu ( det var ute i -10c så den har tappat lite blad , kallare det är desto mer lövfällande är den,naturligt nbya blad kommer till våren på samma ställe ) men denna gav en oliv skörd detta år , du kanske har sett bilden på oliverna ?? och detta träd har stått ute sen jan-feb förra året
[attachment=13866:Olivträd.jpg]

så här såg det ut i början av feb
http://www.flickr.com/photos/9224757@N03/2265780952/[/url]

och så här i dec
http://www.flickr.com/photos/9224757@N03/2105851106/[/url]

och så här såg det ut i somras
http://www.flickr.com/photos/9224757@N03/1331217441/
MariaS
Det är som flaxss säger, minusgrader. Det gäller att ha is i magen, för det räcker i regel inte med en natt! Mitt träd har som lägst utsatts för -3,9 och nu kan man verkligen påstå att det blommar! Så här såg det ut för fem minuter sedan!
[attachment=13878:Olea_europaea_3.3.jpg]
Det är så man ser hur pollenet färgar bladen gula.
[attachment=13877:Olea_europaea_2.jpg]
Mätstickan säger 120cm vid toppen! Bortse från bakgrunden, för det är inredningen till en Dodge-57. annars är det i källaren i +16 grader just nu, med egen lysrörsramp 14 timmar/dygn.
Eva St
thanks.gif Då är det bara att ta på sig sin tuffaste min i höst och låta den pinas lite i kylan då. Vill ju såååå gääärna att den blommar men Tack Maria att jag fått se hur den ska se ut med blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon