Överbölingen
Idag sken solen in i sovrumet, fast då höll jag på att köra ved. Hustru Eva kom ut och ville gå en trädgårdsrunda.

Sagda hustru och fröken Jonna, tax, tog mig på en strävsam trädgårdsrunda. OK där vi kört med skotern. Där var det stenhårt men vid sidan av sjönk man ner ca tre dm.

Blomning? Jo Yippie!!! Den spetsbladiga daggviden har börjar visa sina kissar. Ja mer som miniatyrråttor. Men ändå! Vårtecken som vårtecken. Och ännu hoppas vi på minst en månads snöföre till. Och snön till trots tittade Eva efter julrosorna! Under ca 60 cm snö!?!

Temp i dag -8, varmast - 4° en kort stund. Klart väder mestadels och just i skrivande stund fortfarande klart. Nattemp ca -15 och soluppgång närmare - 20 om det inte blåser i morgon bitti. Detta är Sveriges centrum!!! Det tog 4 timmar från -4.3° till + 10 att elda i gäststugan. Väggarna hade kylt ut på två dygn.

Om ett par veckor börjar vårvintern. Om allt går normalt. -10° (+/-5°) på natten, + 15° i solen på dagarna. Mörka ytor (grenar mm)närmare 20°+. Klart att man måste skyddstäcka för att förhindra väckning.

Nu blir det itaienska fläskkottletter. Eva sliter för fullt. Vickning blir räkor.

Detta är vilohelg för det blev två eftermiddagar med barnbarnen.

Ha det skönt!

Christer i Falköping
Även här vid Hornborgarsjön sken solen idag. Någon minus som varmast, men en bitande råkall nprdan, om än svag, gjorde att det blev lätt obehagligt ute. Som tur är skall det vända fort och redan inom några dagar kommer vi att ha behagliga +5- +8 igen. Jag försökte sätta igång mitt nya mobila bredband idag, men det sket sig. Det är troligen så att man glömt att lägga in installationsprogrammet i den, så nu får jag vänta ytterligare ett par dagar innan jag äntligen får en snabbare uppkoppling.
Här blommar violer nu, men det mesta visar vilja att titta upp ur marken. Hoppas bara att de -8 som vi skall få i natt inte knäcker dem allt för mycket.
Christer.
Gunilla T
Alltid angenämt att läsa dina betraktelser Överbölingen!

Låt maten smaka och ha en trevlig helg!
KURT
På tal om Horborgarsjön så har de första? tranorna siktats vid Vårgårda.
Christer i Falköping
Jo, fast vi har några övervintrare här också. Hörde på radio Skaraborg att de troode de första söderifrån skulle komma till sjön om någon vecka.
Christer.
mamamaggan
Liiiiiiiiiiiite avis blir man allt på att ni har vad jag vill kalla en riktig vår . Det ska var kallt även här nu och snö. Solen ska börja värma så att vi får takdropp och så ska det vara kallt på natten så att man märker den där skillnaden på natt och dag som iaf gör att jag tycker det är riktig vår.

I stället har vi barmark och sol men kallt även på dagen tack vare nordliga vindar.
MariaS
CITAT (Christer i Falköping @ 15-02-2008, 19:27) *
Jo, fast vi har några övervintrare här också. Hörde på radio Skaraborg att de troode de första söderifrån skulle komma till sjön om någon vecka.
Christer.

DET är väl i alla fall tidigt. Normalt kommer ju inte de första tranorna förrän i mitten av mars! Fast på SMHI:s hemsida står att läsa idag, att detta är den mildaste vintern någonsin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon