Full version: Ros i Kruka
Dilara
Hej!
Funderar på att skaffa en doftande ros i kruka - inte alltför stor ros (ej små krukrosor) som jag kan ställa på en solig plats på altanen.
Kan ni tipsa mej om en passande ros? thanks.gif
stanwell
Jag tycker du skall välja en Austinros. De har fantastisk doft och blommar länge. Finns bl a hos Flora Linnea och Rosenposten.

Gentle Hermione och Harlow Carr är 2 nya rosor som jag blivit väldigt förtjust i.

Gentle Hermione & Harlow Carr
Erika i Sandviken
Eller varför inte en Renaissance ros,otroligt vacker och doftar underbart.
Men annars så tycker också jag Austin är kalasrosor.

Ett annat blickfång är ju annars Nostalgi eller Claude Monet
Dilara
CITAT (Erika i Sandviken @ 17-02-2008, 12:51) *
Eller varför inte en Renaissance ros,otroligt vacker och doftar underbart.
Men annars så tycker också jag Austin är kalasrosor.

Ett annat blickfång är ju annars Nostalgi eller Claude Monet

Ja, Nostalgie är jättevacker den har jag i rabatten. En Claude Monet måste det bli däremot tummenupp.gif Var finns den att beställa ?
Kajsa
Flora Linnea säljer Claue Monet och även en del andra Delbardrosor. Även Rosenposten säljer många Delbard men inte just den.

Claude Monet, har jag haft i kruka i tre år men så fick jag ett ryck och grävde ner den skyddat och den tog för sig och blev större. Förra vintern var inte nådig men jag hade nästan begravt rosen under kompostjord. Rosen blir stor och kraftig så ta inte för liten kruka, sicken pärla till ros.
noranettan
Jag skulle förslå Souvenir de Malmaison - en bourbonros som doftar så ljuvligt att man nästan dånar. Den gör sig - hos mig i alla fall - allra bäst i kruka. Fint växtsätt och vacker rosa, fylld blomma. Mmmmmm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon