Själv är jag född 37. Gift 69 med Eva. Två söner, numera med sonhustrur. En kvar i Östersund och en i Kiruna. 5 barnbarn. När vi köpte Överböle så var vi fyra i familjen, nu är vi elva. Var journalistlärare och tidigare bildlärare. Konstfack 1962.
Foto, grafisk formgivning och textproduktion har alltid varit en bisyssla. Fick läsa extra i svenska bl a i skolan. Obildbar lingvinistiskt enligt mina lärare.
Vi köpte Överböle 1995. 7,9 ha och en reparabel huvudbyggnad. Böle betyder ”bosättning”. Byn heter Överböle därav min signatur. Från början var det tänkt som ett jakt och fiske Shangrila. Och det är det fortfarande. Men så plötsligt fick min hustru upp mina ögon för trädgård. Jag sår och drar upp plant efter bästa förmåga. Har visioner och idéer om hur saker skall se ut men Eva är den drivande kraften. Själva tomten är ca 6000 kvm och till den räknar vi en lägda på ca ett tunnland som hålls klippt. Lika stor yta arrenderar vi ut till en köttbonde.
Nuvarande läge: Mangårdsbyggnadens nedre våning behöver renoveras. Just byggt gäststuga med vävkammare och snickarbod på 60 kvm. Håller på med slutsnickerier. Vedboden tar form över vedhögen.
Stora projekt i trädgården: Tre Salix bulata bildar grund för ”Bullatan”. Skall bli en skön plats när den blir färdig. Fortunan som på första skissen såg ut som ett gammeldags fortunaspel innehåller dammar och kryddträdgård och en memorialplats för Evas och mina anhöriga är begravda långt härifrån.
En björklund med björkar av stamtjocklek 40- 60 cm har fått vårblommor som prydnad. Slänten mot det gamla infiltrationsdiket från avloppet har fått bli minnenas rabatt. Där finns det mesta från Evas föräldrahem i Eskistuna. När vi grävde för jordvärme kom stenar i storlek ett ton upp. Dessa bildar nu grunden till ett stenparti som skall grusas i sommar. Yta ca 40 kvm. En issolator med diameter på ca 50 cm har blivit ett ymnighetshorn ur vilket champagne skall flöda om det växer som vi vill.
Lustgården är en pallkrageyta på ca 200 kvm som på tre sidor skall få häckar av Pioner, Hemerocallis och Lonicera Camtchatica, Fjärde sidan är öppen. På Tudorvis har Eva anlagt en häxring, förlåt Älvring med Dianthus superbus och Campanula minor.
Jämtländska sonhustrun har skapat en härlig, välplanerad lite rabatt ovanför hundgården. Men hon får gärna utvidga den ett 30 tal kvm. Den är byggd på gamla fundamentet till bryggan upp på gälla. (Logen)kallas gällbrua.
Gamla ladugårdsgrunden är utnyttjad till hundgården. Det som en gång var mjölkrum och hönsrum är nu köksträdgård på ca 20 kvm.
Växthuset är ett 14,1 m Willab. Ett mindre ligger i garaget i väntan på…
Vi har massor av visioner. Betydligt fler än vad vi hinner fixa till men vad gör det. Vi har kul.
Vi har haft stövare i 40 år, men nu hinner jag inte ifatt längre så numera har vi taxfröken Jonna, korthår. Hon tror hon är världens största hund och tar mer plats än både stövare och sonens jämthundstik. Sagolik i sitt umgänge med barnbarnen. Dessutom kan hon det hon skall kunna. Driva rådjur och spåra.