sofiaq
Hej!

Jag har i år tänkt dra upp några jordgubsplantor från frö, och valde Sarian som är remonterande. Är det någon som har provat dessa, och vet om de kastar revor?

Tacksam för svar och tips!

Sofia
sofiaq
Hej igen!

Är det ingen som har några bra tips?!

Det som är lite förvirrande tycker jag är att vissa engelska sidor skriver att man ska låta det stå i solljus när man har planterat, medan weibulls och någon annan svensk sida skriver att Sarian ska stå i mörker för att gro. Någon som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!
tin@w
Smultron och jordgubbar är väl ljusgroende har jag för mig. Sarin vet jag inget mer om, följer tråden med intresse.
sofiaq
Jag gjorde som det stod på fröpåsen och ställde Sarian mörkt och varmt. Nu verkar det faktiskt som om några har börjat gro!! Helt säker är jag inte ännu, jag vill inte pilla för mycket, men det såg ut som om några höll på att titta upp.

Jag har även planterat några andra sorter, och de står i fönstret, då det stod på påsen att de skulle ställas i ljuset. Satte fröna igår, så jag får nog ha lite tålamod rolleyes.gif
Henrik_
Jag har haft mina sådder mörkt och det har grott utmärkt, så då kan vi ju dra slutsatsen att de jag sådde inte är ljusgroende.
Fast det betyder ju inte heller att de nödvändigtvis behövde mörker.
Det kanske funkar vilket som egentligen?
Är det ingen som vet vad som är sanningen? På många ställen står det mörker, men på minst lika många står det ljus. Det borde väl inte vara olika mellan olika sorter?

Jag tror alltså att man borde kunna så alla ljust, men jag kan ha fel.

Sofia, du kan väl skriva på forumet eller ett pm till mig om hur gubbarna artar sig.
Jag har inte lyckats hitta någon info om Sarian och är väldigt nyfiken, älskar jordgubbar...
sofiaq
CITAT (Henrik_ @ 24-02-2008, 09:56) *
Sofia, du kan väl skriva på forumet eller ett pm till mig om hur gubbarna artar sig.
Jag har inte lyckats hitta någon info om Sarian och är väldigt nyfiken, älskar jordgubbar...

Will do! Jag blev så glad över att hitta remonterande jordgubbar som kan drivas upp från frö. Jag älskar att driva upp från frö, och har letat länge efter just remonterande jordgubbar. Min förhoppning är att de kastar revor också, så att jag kan få ännu mer plantor sen. I så fall kan jag kanske skicka ett par till dig med express-bud happy.gif
Henrik_
Jag skickade mail till weibulls och fick svaret att jordgubbs fröna inte är ljusgroende.
Det man menar med mörker i det här fallet är att fröna ska vara täckta med jord, med det behöver dock inte vara det.
Fast sen är det ju så att det finns frön som vill ha totalt mörker för att gro, då kan det ju vara en bra ide att ställa de mörkt, det verkar dock inte som att jordgubbar hör till dessa.
Men man kan låta bli att täcka fröna med jord, det gror ändå, men det är större risk att fröna torkar ut.

Tack för erbjudandet om plantor! Vi får se hur plantorna utvecklas!
chrille112
Hur har det gått, har du fått upp några plantor?
sofiaq
Inte varit inne på länge, därav det sena svaret!

Jodå, jag fick nog en tolv plantor eller så av en fröpåse. De är fortfarande rätt klena, men utplanterade nu. Jag misstänker dock att det inte blir några bär i år, men jag är väldigt stolt och glad över att jag fick upp något överhuvudtaget. De är gröna och fina, och nästa år tror jag att de får hedersplats i kolonin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon