Hejsan!
Är så att jag börjat så smått att planera inför nästa sommars planteringar eftersom jag inte kännt mig till freds med sommaren trädgård...
Har en hel del silverarv som förståss vägrar att sluta "föröka" sig och visserligen gör det mig inte så mycket eftersom jag tycker den är fin... men nu till problemet... silverarvet blommar ju tyvärr ut ganska fort och jag funderar på att blanda in någon annan blomma, kanske någon med lite längre stänglar som lixom kan "sticka upp" ur silverarvet...
Någon som har något tips?
// Jenny
Ljusalfheim
06-08-2003, 11:57
jag har provat med knölklocka och prästkrage, inget att rekommendera.
funderar på att pröva med strandtrift eller ngt liknande.
cissi i onsala
06-08-2003, 20:47
Vill du att något kommer upp ur silverarvet? Så varför inte rosor? Arvet blommar ju när rosorna inte hunnit igång och kanske lite pärlhyacinter i blått el vitt som kommer tidigare, du kan ha alla dessa ihop.
Själv har jag i år sattsat på att plantera flera växter med blad i den grå skalan ihop, de har lite olika blomningstid: silverarv, edelweiss, silververonica(blå blommor) bergnejlika i vitt och en i cerisrött, lamöra(varav en sort som blommar i rosa). De står tillsammans i en större rabatt och skapar genom sin gemenskap i silverfärgen av bladverk harmoni och verkar som en större grupp fast det händer olika saker vid olika tidpunkt.
Sköldpaddsört med rosa blommor har jag också haft med silver arv under, det gick bra.
Hälsn cissi i onsala
Jag har ett stenparti som är helt övertäckt av silverarv. När den blommat ut sträcker sig gul- och rosablommande sedum upp och tar över. I dessa "dubbla marktäcken" har jag planterat allsköns perenner med smala stjälkar som inte tuvar sig för att undvika att de tränger ut marktäckarna; vårblommande kirgislök, senblommande stormhatt, stockrosor, sen iris och en del annat.
cissi i onsala
08-08-2003, 09:34
Cilla!
Det låter som en härlig rabatt! Knycker idéen med stormhatt och silver arv, har en "naken" stormhatt och lite silverarv över det skall jag prova ihop!
Hälsn cissi i onsala
Hannele
08-08-2003, 09:45
Silvergrå silverarv passar bra ihop med rödbladiga växter.
Jag tycker silverarv är toppen runt buskar;
den håller fukten i jorden och ogräset borta.
Oj, kokar nu nästan över i stället...

Tack för alla inspirerande tips... nu gäller det bara att välja och vrak och hitta det bästa för min rabatt..
Tack igen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.