Full version: Science fictional
Sidor: 1, 2, 3, 4
Gita
CITAT (Pirum @ 16-02-2008, 23:30) *
Nå, det är ju ganska lätt att se vad man klarar av. Bara att ta bilen ut i storskogen, så man har nån möjlighet att ta sig hemåt om det kärvar, och så försöker man klara sig på det som finns därute. Man får givetvis ta med sig sådant som man kan förväntas ha i en nödsituation, dvs, ungefär en kniv och kläderna man har på sig. Tältet har nån jävel stulit från dig. Sen kan man efter en vecka eller två ute bland granriset fundera över livet smile.gif

Eller varför inte slå en pling på mobilen? Om man nu hamnar ute i ödemarken med en kärvande bil.
Tycker att den tekniska utvecklingen som skett senaste 50 åren är positiv till minst 95 %,jag förstår het enkelt inte signaturen Grå och den enorma pessimism, svartsyn och misstro mot människan som hans/hennes inlägg visar. Elbrist är nog inte troligt att vi råkar ut för, att de fossila källorna håller på att sina har redan nu satt fart på en enorm kreativitet. Tekniken finns redan ( och kommer att utvecklas och förfinas ytterligare)och den dag oljepriset blir tillräckligt högt så kommer övergången till förnybara energikällor att ske i rask takt.
Och varför tycka så illa om mobiltelefoner? De ger ju frihet och effektivitet. T.om min gamle pappa skaffade en sådan när han var i 90-årsåldern, vilket gav honom stor frihet och trygghet hans sista år. Ganska snart tror jag att mobiltelefonen ersatt all fast telefoni, t.ex mina vuxna barn i har inte fasta telefonabonnemang utan endast mobiltelefoner.
I alla fall jag är väldigt glad att jag lever i den tid jag lever, att bo i grotta, värma mig med kottar och käka rötter och bär är ingenting för mig.
Gita
Grå
CITAT (Cacki @ 18-02-2008, 09:09) *
Jag tror att jag också tappat intresset för diskussionen nu.

Jag roar mej med att försöka lista ut vad du egentligen själv tycker i frågan.

Intressant är att i samma andetag som ni säger att ni tappat intresset sätter ni också ett litet tumavtryck som visar att ni läser tråden? Hmmm..

Som sagt, trådar kan läsas och svaras på av fri vilja och jag tvingar ingen.
Nej, jag är ingen extrimist åt något håll, jag har åsikter och de är så starka så jag tycker att jag har anledning att argumentera.
Att du och andra sedan känner er klappade på huvudet och idiotförklarade eller bortkollrade får ni nog gå till ert inre och ta reda på vad det beror på.

Du roar dig med att lista ut vad jag tycker - varför inte bara fråga mig?

Mitt första inlägg var ett utdrag ur min blogg - därav monologen. I slutet ställde jag frågan - vad gör du själv om 6 månader - dvs. hur lång tid skulle du själv behöva för att anpassa dig om himlen ramlade ner över dig i eftermiddag?
Är det en så underlig svår fråga?

Att jag sedan har gott självförtroende och anser att jag som det känns idag skulle klara mig ganska bra bör väl knappast vara något som ska gnaga i ditt undermedvetna?

Jag tycker att den idag välutbildade och upplysta mänskligheten slår sig lite väl hårt för bröstet när det gäller sin teknologiska framfart - för när det verkligen kommer till kritan så kommer vi inte att vara mer hjälpta av den än av mayakalendern.
Detta var väl inte så svårt att lista ut?

När det gäller övrig forskning så har vi polioforskningen att tacka för aids, om jag inte har helt fel.
*Stintan*
Jag tycker att det känns lite konstigt att diskutera utifrån ett utopiskt scenario. Lite knepigt att säga vad man skulle göra om himlen plötsligt faller ner. Dö antagligen. Det blir lite som att fråga sig vad man skulle göra om man vann 5 miljoner på lotto utan att man spelar på lotto men då skulle det antagligen bli lite mer positiva funderingar och inte den pessimism som genomsyrar den här tråden.

Däremot vet jag att jag skulle kunna klara mig ganska bra utan att ha en massa av de prylar som idag gör att min tillvaro blir bekväm och meningsfull. Jag skulle inte orka gå omkring och tänka att helvetet kanske brakar loss imorgon utan jag tar en dag i taget och föredrar att försöka leva i nuet och glädjas åt det lilla.
Cacki

Kram Grå!

Jag har ju faktiskt skrivit att ämnet egentligen är intressant men när man läst tillräckligt mycket inser man att det är ett ganska omoget resonemang du för.

Klappad på huvudet vet jag inte om jag känner mej, det känns mer som om det är du som är lite pinsam.

Då frågar jag dej nu då. Menar du verkligen allvar och tycker precis så som du skriver?

At du tror dej om att klara dej bra i en utopisituation som du hittat på här gnager inte. Tycker bara att det är lite larvigt att vara så självsäkert övertygad om att det verkligen skulle förhålla på det viset att man vågar skrävla om det så här öppet utan att ens ha varit i närheten av scenariot. Men det måste ju vara skönt att ha den övertygelsen så fortsätt du med det.

Leve forskning och utveckling annars hade jorden fortfarande varit platt! Nu har jag inte tid att skriva mer här, jag ska förflytta mej till meningslöshetstråden och roa mej en stund. Ha det bäst!
Grå
CITAT (Gita @ 18-02-2008, 09:21) *
jag förstår het enkelt inte signaturen Grå och den enorma pessimism, svartsyn och misstro mot människan som hans/hennes inlägg visar.

Ähum... HENNES, tack.

En annan fråga - hur kommer det sig att vi idag säljer el till Polen som vi köper från Tyskland? Varför säljer inte Tyskarna direkt till Polen?
Ang min pessimism, vad den nu har med saken att göra, så grundar den sig på otaliga rapporter om missförhållanden i världen som människan med öppna ögon är skuld till, men jag anser nog att en 6-månaders period för människan att anpassa sig till ett liv utan allt det vi känner idag som livsnödvändigt är allt annat än en svart syn på människans förmåga.
Men man hör ju det man vill höra.

CITAT (Cacki @ 18-02-2008, 14:04)
Då frågar jag dej nu då. Menar du verkligen allvar och tycker precis så som du skriver?

Ja.

Jag skulle gärna vilja veta Cacki exakt vilka inlägg du syftar på där jag pinsamt skrävlar om hur bra jag skulle klara mig medan det kommer att gå åt helvete för alla andra?
Tesa
Hmm...för lite drygt hundra år sen överlevde vi finfint utan el...och människan är nog väldigt anpassningsbar...
Och bönderna kan köra sina traktorer på rapsolja som kan pressas mekaniskt...annars får man sätta ett par kor framför plogen...som man gjorde förr! Eller kanske alla landets ridhästar fick börja tjänstgöra som dragdjur. Djurbönder iallafall är vana vid att lösa situationer som uppstår...för man måste...och kan dom så kan nog andra..
Jag tror faktiskt att de allra flesta i Sverige skulle klara situationen ganska bra för såpass nära kontakt har vi med naturen...om inte så känner man nån som har det och får hjälp den vägen...Och Sverige är glesbefolkat...så det finns resurser som inte utnyttjas till att föda människor...mycket åkermark ligger i träda..
Me vi skulle definitivt få bukt med befolkningens överviktsproblem...
Gunilla T
Jag delar inte alls er kritiska inställning till Grå´s inlägg.

Att vända upp och ner på en del invanda och självklara tankegångar är väl i högsta grad intressant - nya tankegångar - nya perspektiv. Att slå in öppna dörrar är inte särskilt upphetsande läsning.

Själv funderar jag hellre över hur jag kan bidra till något positivt för naturen och dess invånare än att fundera över hur Christer Sjögren kunde gå till final. Ingen kritik mot de som gillar Melodifestivalen - vi är olika och väl är det!

Visst är det spännande med människor som inte är sådär lagom och fyrkantiga i alla lägen - som vågar ta ut svängarna rejält både i tanke och skrift.

Gott självförtronde är något att sträva efter - annars skulle det inte drälla av konsulter som erbjuder sina tjänster i självförtroendeträning - och lever gott på det. Vi kanske är så ovana vid människor som äger detta eftertraktansvärda självförtronde så att vi snabbt tolkar det som högmod eller i vart fall som bristande ödmjukhet. Annars har vi den allerstädes närvarande Jante förstås..men det är ju en annan femma.
Jan Lindgren
Hej Grå!
Jag förstår inte vad polioforskningen har med aids att göra. Det finns inte något samband.
MVH
Jan Lindgren
Fågelvägen
Såhär skrev GRÅ: "När det gäller övrig forskning så har vi polioforskningen att tacka för aids, om jag inte har helt fel."

Jag försökte hitta en fortsättning på denna tankegång. confused.gif Tydligen hittade Jan inte heller nån begriplig förklaring. Kan du Grå förklara hur du menade?
Grå
CITAT (Fågelvägen @ 18-02-2008, 16:50) *
Såhär skrev GRÅ

Japp, så skrev Grå och jag får göra en pudel på den punkten.
Det finns olika teorier varav en är att en forskare fick brist på rätt chimpanser och chansade på en annan chimpans när han skulle testa sitt nyframtagna poliovaccin på ett gäng afrikanska barn och den coctailen då lade grunden för hela HIV-epidemin.
Nu hittade jag inte fram den källan på studs så jag ber om ursäkt, ska tänka på att ha källorna framme nästa gång jag gör ett sådant uttalande.

Däremot hittade jag följande, som ändå platsar:
"Ingemar Ljungqvist, Sverige, är biolog och författare (bok: Aids tabu, Carlssons förlag, 1992). Han har lagt ner åtskillig tid under många år på att forska och samla material om huruvida HIV är ett laboratorieframställt virus eller inte, som antingen av misstag eller avsiktligt drabbat mänskligheten.
Vad skulle vara motivet bakom ett sådant virus? Ljungqvist visade med dokument att det redan 1969 hos USAs militära vapenforskare fanns ett sådant intresse: "Framstående biologer tror att det inom 5-10 år skulle vara möjligt att producera ett syntetiskt biologiskt vapen - ett smittämne som inte existerar naturligt och mot vilken ingen naturlig immunitet därmed kan ha förvärvats."

Saxat från http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/96nr4/96-4art1.htm
*Stintan*
Skrämmande men inte förvånande om det är sant. Det finns säkert dårar som är intresserade av att få fram sådana biologiska vapen.
henriks
Elbrist är nog inte troligt att vi råkar ut för, att de fossila källorna håller på att sina har redan nu satt fart på en enorm kreativitet. Tekniken finns redan ( och kommer att utvecklas och förfinas ytterligare)och den dag oljepriset blir tillräckligt högt så kommer övergången till förnybara energikällor att ske i rask takt.

Jag håller i och för sig med om att scenariot med total avsaknad av el inte är särskilt troligt, men däremot är det ganska naivt att tro att det inte finns någon risk för elbrist. Visst, vi i Sverige är relativt väl försedda med vattenkraft och bortskämda med kärnkraftens överflöd av billig el. MEN nu måste man väl ändå betrakta uran som ett fossilt bränsle? I såfall försvinner ca 50% av all elproduktion i Sverige om vi ska sluta använda fossila bränslen.

Självklart kommer utvecklingen av förnyelsebara energikällor att gå snabbare och snabbare allt eftersom oljepriset höjs - men grundproblemet kvarstår, vi i Sverige kanske har tillräckligt med åker och skog för att ersätta fossila bränslen med förnyelsebart, men vad händer om man tittar på problemet i lite större skala? Europa? Globalt?

Förutom att utveckla nya energikällor kommer vi att vara tvungna att lägga om vår förbrukning av el om vi skall sluta använda fossila bränslen (läs: kärnkraft och olja)
Cacki
CITAT (Grå @ 18-02-2008, 17:05) *

Vilken arrangör stod bakom konferensen och vilka faktabevis presenteras som stödjer trovärdigheten i texten/artikeln du länkar till?
henriks
CITAT (Gossen Ruda @ 17-02-2008, 17:27) *
Beträffande tjejen som inte brydde sig om Gudrun-stormar så fattar jag inte vad ni hackar på henne för, hon har helt rätt. Kraftledningarna som förser större städer med ström är garanterat trädsäkra så hon behöver inte bry sig, det är det finmaskiga 3 kV-nätet som drabbas när det stormar. Det finns dock ett problem för oss på Västkusten och det är om det orkanar för mycket så saltvatten blåser in över land. Det hände hösten 69 och drabbade transformatorerna och ställverken som fick överslag. Det var dock ett övergående problem. Sen var det nån isstorm i Canada för några år sen med kraftig isbeläggning som fick kraftledningarna att ge sig. Har aldrig hänt här dock.

Om det nu är så att alla ledningar som försörjer städer är trädsäkra, hur kommer det sig då att flera städer i södra sverige var utan ström i dagar efter gudrun?
Visst tycker man att det BORDE vara så, men problemet är inte alltid så enkelt. Många gånger räcker det med att en liten del av elnätet drabbas av störningar för att det skall få stora konsekvenser, det finns massor av exempel på detta. Ett exempel är när en trasig brytare i mellansverige medförde att södra och norra sverige delades upp i två "öar" elektriskt. Norra delen med stort överskott och mest snabbreglerade vattenkraftverk klarade sig utmärkt - men södra delen med stort underskott av el fick det värre. Efter några sekunder löste överlastskyddet ut på den första kärnreaktorn och sedan blev det rena kedjereaktionen och hela södra sverige blev svart på en gång.
Felet var förvisso ganska snabbt avhjälpt, och det var ingen som var utan el särskilt länge, men det var med ETT fel i nätet som kunde kopplas förbi.
Ett annat exempel som är smått klassiskt i elkraftsbranschen är när det blev ett fel i Danmark, som inte kopplades bort tillräckligt snabbt orsakade att ledarna i en kraftledning över vatten blev så varma att dom doppade ner i havet. DÄR kom det andra felet - saltvatten leder som bekant ström mycket bra och det blev en kortslutning som märktes i hela skandinavien. Utanför danmark förvisso bara som en blink, men ändå!
rahmat2
CITAT (Grå @ 18-02-2008, 17:05) *
Det finns olika teorier varav en är att en forskare fick brist på rätt chimpanser och chansade på en annan chimpans när han skulle testa sitt nyframtagna poliovaccin på ett gäng afrikanska barn och den coctailen då lade grunden för hela HIV-epidemin.
Nu hittade jag inte fram den källan på studs så jag ber om ursäkt, ska tänka på att ha källorna framme nästa gång jag gör ett sådant uttalande.

Denna teori såg jag också på en dokumentär från tv. Alltså en av de teorierna tog upp grunden för uppkomsten av HIV.
Rahmat
Grå
CITAT (Cacki @ 18-02-2008, 19:18) *
Vilken arrangör stod bakom konferensen och vilka faktabevis presenteras som stödjer trovärdigheten i texten/artikeln du länkar till?

Eftersom du har uttryckt ett tydligt ointresse för denna tråden så rekommenderar jag att du själv skriver och frågar Helena Bysell som skrev artikeln. Hon är doktorand vid Uppsala Universitet och om du googlar på hennes namn får du upp hennes kontaktuppgifter.
Lycka till stumpan, kram kram!
LadyG
CITAT (Cacki @ 18-02-2008, 19:18) *

Du menar bortsett från att det är en 11 år gammal artikel? smile.gif
Finns det inga nyare evidens i fallet?

En professorstitel kan man köpa sig, så att det står en massa professorsnamn under rör mig inte i ryggen. Vill också veta vilken organisation som står bakom. Eldsjälen som omnäms som intitativtagare, Lance-Sera Muwanga, dog 1988 (Människorättsaktivist, troligen giftmördad) och artikeln skrev januari 1997. Får inte ihop det där riktigt.
Grå
CITAT (LadyG @ 18-02-2008, 19:46) *
Du menar bortsett från att det är en 11 år gammal artikel? smile.gif
Finns det inga nyare evidens i fallet?

En professorstitel kan man köpa sig, så att det står en massa professorsnamn under rör mig inte i ryggen. Vill också veta vilken organisation som står bakom. Eldsjälen som omnäms som intitativtagare, Lance-Sera Muwanga, dog 1988 (Människorättsaktivist, troligen giftmördad) och artikeln skrev januari 1997. Får inte ihop det där riktigt.

Årtalet är väl inte intressant, det är väl vad där står som är det intressanta?
Är det denna text du syftar på?
"Vid avslutningen av de utomordentliga konferensdagarna vid Växjös högskola, hyllades intitativtagaren och eldsjälen Lance-Sera Muwanga, Växjö, som kongressens store hjälte."

Man kan väl hylla någon som kommit på något även om han är död? Om inte så vet jag inte riktigt vad världens alla kristna håller på med isåfall...
Jan Lindgren
Hej!
Artikeln är fullständigt felaktig. Tidsuppgifterna om det första spårade hiv-fallet är helt galna. Det finns alltid konstiga konspirationsteorier om tragiska händelser. Sydafrikas president har tex hävdat att hiv inte sprids genom sex så Sydafrika har inte brytt sig om att försöka stoppa spridningen med tragiska följder som resultat.
Det börjar tyvärr att gå att framställa konstgjorda virus nu. Man har inte lyckats helt ännu men det är bara en tidsfråga.
MVH
Jan Lindgren
Grå
CITAT (Jan Lindgren @ 18-02-2008, 19:57) *
Hej!
Artikeln är fullständigt felaktig.

Och då borde jag väl få lov att fråga dig om källor till ditt påstående?

[en halvtimme senare] ... eller åtminstone en liten -så att säga- "korrekt" tidsuppgift...?

[en timme senare] ... eller möjligen ett svar på varför de skulle ha så svårt att framställa ett virus i lab, när de kan framställa allt annat? Ett virus borde vara en piss i nilen för en så intelligent människa...

[två timmar senare] *visslar och trummar med fingrarna*

[fem timmar senare] ... äh... går och lägger mig. Go'natt.
Cacki
CITAT (Grå @ 18-02-2008, 19:31) *
Eftersom du har uttryckt ett tydligt ointresse för denna tråden så rekommenderar jag att du själv skriver och frågar Helena Bysell som skrev artikeln. Hon är doktorand vid Uppsala Universitet och om du googlar på hennes namn får du upp hennes kontaktuppgifter.
Lycka till stumpan, kram kram!

Fast nu tog ju tråden lite andra vägar. Inte ett strömavbrott så långt ögat nådde. Jag frågade ju bara vilken arrangören bakom konferensen var? Luktar lite hokuspokusvetenskap om det här tycker jag, det var därför jag undrar.
Du kallar mej för stumpan. Varför? Ett uttryck för hånfullt översitteri kanske eller möjligtvis en osäkerhetsyttring?? Hur som, så gillar jag inte ens när min man kallar mej för det så var snäll och gör inte det mer.
Grå
CITAT (Cacki @ 18-02-2008, 20:00) *
Fast nu tog ju tråden lite andra vägar. Inte ett strömavbrott så långt ögat nådde. Jag frågade ju bara vilken arrangören bakom konferensen var? Luktar lite hokuspokusvetenskap om det här tycker jag, det var därför jag undrar.
Du kallar mej för stumpan. Varför? Ett uttryck för hånfullt översitteri kanske eller möjligtvis en osäkerhetsyttring?? Hur som, så gillar jag inte ens när min man kallar mej för det så var snäll och gör inte det mer.

Ok stumpan, gnatt och sov gott.
Kramelikram.

Ojdå stavfel. stRumpan skulle det ju vara . Och GOnatt. Som det kan bli...
Cacki
CITAT (Grå @ 18-02-2008, 20:17) *
Ok stumpan, gnatt och sov gott.
Kramelikram.
Ojdå stavfel. stRumpan skulle det ju vara . Och GOnatt. Som det kan bli...

Moget.....
Grå
CITAT (Cacki @ 18-02-2008, 20:23) *
Moget.....

Ärligt talat Cacki - du har tillbringat hela den senare delen av tråden till att ganska oprovocerat spy galla över mitt sätt att debattera, och när jag ber dig att visa mig vilket inlägg som jag skräder med hur lätt jag skulle klara allt medan alla andra skulle dö så skiter du i att svara på det, men kräver att jag ska plocka fram källor från en artikel som jag klippt text från?

Vilket bemötande tror du att du kan förvänta dig från mig då?

Jag säger det igen - jag tar inget personligt, jag kommer inte att ligga vaken inatt - om du är ute efter att "reta upp" mig så slösar du tid.

Ha det.
Cacki
CITAT (Grå @ 18-02-2008, 20:31) *
Ärligt talat Cacki - du har tillbringat hela den senare delen av tråden till att ganska oprovocerat spy galla över mitt sätt att debattera, och när jag ber dig att visa mig vilket inlägg som jag skräder med hur lätt jag skulle klara allt medan alla andra skulle dö så skiter du i att svara på det, men kräver att jag ska plocka fram källor från en artikel som jag klippt text från?

Vilket bemötande tror du att du kan förvänta dig från mig då?

Jag säger det igen - jag tar inget personligt, jag kommer inte att ligga vaken inatt - om du är ute efter att "reta upp" mig så slösar du tid.

Ha det.

Man får nog hämta lite här och lite där i dina inlägg som visar på vad jag menar och jag orkar faktiskt inte läsa igenom all smörja igen för att hitta allt. Du får leta själv. Synd att du tar det som att jag spyr galla. Jag debatterar ju bara på samma nivå som du. Sarkasmen borde väl inte svida mer i dina ögon än i någon annans, eller?
(Hur går det med hundbettet förresten?? Tappat armen ännu?? flirting.gif )
rahmat2
CITAT (Jan Lindgren @ 16-02-2008, 17:13) *
Europeerna har inte sugit ut Afrika men minskat dödligheten kraftigt så att det är överbefolkat.

Övergreppen som har pågått i Afrika har varit mångsidiga, ekonomiska, politiska och sociala övergrepp är några av de sidorna som förtjänar lite noggrann undersökning.
1) Den ekonomiska sidan kan man kortfattat förklara med att Europeer var ute efter att hitta resurser och vinster.
2) Den politiska övergreppen visar sig om vi tittar på makten i den afrikanska samhällena.
3) Den sociala som har en gemensam nämnare med den politiska övergreppen handlade om hudfärg och afrikanernas förmåga att klara sig som människor.
Att påstå att Europeer har inte sugit ut Afrika är en klar förnekelse av dessa övergrepp och en dumförklaring av läsarna.
Om nån läsare vill få reda på olika länders nutid och gammal historia rekomenderar jag den ganska "neutrala" sajten utrikes politiska institutets landsguide. Googla fram det!
Rahmat

Myosotis
CITAT (Tesa @ 18-02-2008, 14:53) *
(...) Djurbönder iallafall är vana vid att lösa situationer som uppstår...

Efter Gudrun blev jag förvånad över att det var just djurbönderna som hade såna problem. Kommunen fick köra ut med tankbilar med vatten till bl.a. mina f.d. grannar som hade en massa travhästar. Deras brunn var för djup för att hinka upp vatten för hand, de hade inte tänkt på att åtminstone fylla några spannar och kastruller med vatten, och av någon anledning som jag fortfarande inte har förstått kunde de inte leda hästarna till bäcken. Så de fick några liter av mig (min brunn är inte så djup) och fick sedan sitta och vänta.
Tesa
CITAT (Myosotis @ 18-02-2008, 21:10) *
Efter Gudrun blev jag förvånad över att det var just djurbönderna som hade såna problem. Kommunen fick köra ut med tankbilar med vatten till bl.a. mina f.d. grannar som hade en massa travhästar. Deras brunn var för djup för att hinka upp vatten för hand, de hade inte tänkt på att åtminstone fylla några spannar och kastruller med vatten, och av någon anledning som jag fortfarande inte har förstått kunde de inte leda hästarna till bäcken. Så de fick några liter av mig (min brunn är inte så djup) och fick sedan sitta och vänta.

Det hjälper nog inte med några spannar till ett gäng hästar...iallafall en ko kan dra i sig två-trehundra liter vatten om dan så en häst är nog inte långt efter....Men hade inte kommunen hjälpt till att lösa problemet så hade de fått lösa det ändå..(för jag vill ju inte säga att hästfolk "inte är riktiga bönder"...fast jag har den fördomen mot många av dem...*skäms*)
Men djupborrade brunnar är nog ett problem när man inte har ström helt klart...
Pirum
Hm, hästfolk är väl bönder om de använder hästarna i jordbruket, antingen som dragdjur på åker eller i skog, eller om de föder fram hästarna för matproduktion. Om de använder hästarna för att hålla landskapet öppet vet jag inte om man kan kalla dem bönder, om de använder hästarna till nöjesridning tycker jag nog inte att man kan kalla dem bönder. Tävlingsridning/trav, inte bonde då heller.

Nu när den utvikningen är avklarad, ja, brunnar är ett problem när strömmen går. För många brunnar är så djupa att de ju bara fungerar med el. Det finns mängder med hus ute på landet med borrade brunnar, där ett elhaveri snabbt kan skapa enorma problem. Å andra sidan kan man snabbt improvisera ett utedass om man måste, och vatten brukar trots allt gå att få tag i här i Sverige - åtminstone i sådana mängder att man själv slipper törsta ihjäl. Värre för en del djur då såklart, som står i onaturligt stora koncentrationer inne i fabriksbyggnader eller liknande. Traditionellt sett har man ju använt djur som inte drar lika mycket vatten per dag (per mil höll jag på att skriva) som dagens djur, man har dessutom traditionellt sett använt antingen en grävd brunn eller rinnande vatten för att vattna djuren.

Om vi leker med tanken att elen verkligen försvinner, om än bara för en vecka, då skulle det bli kaos på landet, och totalt helkaos i staden. Men vid elransoneringar kommer städerna att prioriteras.
Snigelhatare
Angående snacket att folk på landsbygden klarar sig bättre under primitiva förhållanden än stadsbor:

Alla som har läst Knatte Fnatte och Tjattes Gröngölingsbok och den gamla Överlevnadshandboken klarar sig alltid! biggrin.gif
Grå
CITAT (Cacki @ 18-02-2008, 20:44) *
Man får nog hämta lite här och lite där i dina inlägg som visar på vad jag menar och jag orkar faktiskt inte läsa igenom all smörja igen för att hitta allt. Du får leta själv. Synd att du tar det som att jag spyr galla. Jag debatterar ju bara på samma nivå som du. Sarkasmen borde väl inte svida mer i dina ögon än i någon annans, eller?
(Hur går det med hundbettet förresten?? Tappat armen ännu?? flirting.gif )

Armen sitter kvar och ser ganska normal ut och jag kan fortfarande lyfta den och sträcka ut långfingret, om det är det du undrar.

Jag har läst igenom och hittar inget av det du beskyller mig för, så du får allt hjälpa mig, eftersom du tydligen vet.
Du har långt ifrån debatterat på samma nivå som jag då du enbart vänt din lilla kappa efter vinden och börjat hugga på mitt sätt att resonera. Att det nu blivit som det blivit här på sidan 7 kan ju då inte hjälpas - men två frågor kan jag ställa:

1: Varför går man in i en diskussion med rubriken Science Fiction och börjar leva jävel för att det som står där inte är realistiskt?
(tänker på den gamle bittre homofoben bl. a)
2: Vad har du själv gjort Cacki för att höja diskussionen till den kvalitativa nivå du tycker att det borde vara på ett forum?
Hittills har jag bara sett ett enda seriöst inlägg från dig där du vill att jag ska svara på om du skulle lämnas att dö med din sjukdom eller inte - resten har bara varit irrelevant gnöl.
Om du tycker att det lyfter din tillvaro att bete dig som du gör här, så får du naturligtvis gärna göra det - mina trådar är öppna för alla som har något att säga - inklusive mig själv, men som jag sagt så många gånger förut - jag tvingar heller ingen som inte vill.
Grå
[quote name='Pirum' date='18-02-2008, 22:46' post='769849']

Nu när den utvikningen är avklarad, ja, brunnar är ett problem när strömmen går.

[quote]

Hinner inte skriva så mycket, ska iväg till jobbet - men bra för att bidra med en liten positiv touch i hela mitt negaitva väsen:
Jag gillar er brunnsdiskussion - den är konstruktiv.
Gita
CITAT (Grå @ 19-02-2008, 06:45) *
Du har långt ifrån debatterat på samma nivå som jag då du enbart vänt din lilla kappa efter vinden och börjat hugga på mitt sätt att resonera.

Ett exempel på låg nivå enl. min mening
Gita
Stella-Polaris
Tex så skulle vi bli utan små cyberspace bråk om elen försvann.... naughty.gif

Var nu glada, över att vi har el, så att bråken i cyberrymden kan fortsätta... för tänk om elen går...... då kan man ju inte få sista ordet. Det, gott folk, är en riktig KATASTROF. crying.gif

Cacki
CITAT (Stella-Polaris @ 19-02-2008, 09:10) *
Tex så skulle vi bli utan små cyberspace bråk om elen försvann.... naughty.gif

Var nu glada, över att vi har el, så att bråken i cyberrymden kan fortsätta... för tänk om elen går...... då kan man ju inte få sista ordet. Det, gott folk, är en riktig KATASTROF. crying.gif

Det är lugnt!
Du har rätt så jag låter Grå få sista ordet, inte värt att bråka om en strömkollaps som inte kan inträffa ändå. tummenupp.gif
Stella-Polaris
CITAT (Cacki @ 19-02-2008, 09:22) *
Det är lugnt!
Du har rätt så jag låter Grå få sista ordet, inte värt att bråka om en strömkollaps som inte kan inträffa ändå. tummenupp.gif

Än är inte Berguven utdöd!! laugh.gif
henriks
CITAT (Pirum @ 18-02-2008, 22:46) *
Men vid elransoneringar kommer städerna att prioriteras.

Vore lite intresserad av att veta vad du bygger detta resonemang på?

Beror ju givetvis på varför elen ransoneras, men om det verkligen är BRIST på el tror jag att du har fel, det gör helt enkelt för lite "nytta" att koppla bort landsbyggden, får få kunder och för besvärligt att koppla bort.

Det finns planer för så kallad "roterande bortkoppling" dvs stad 1 blir utan ström under timme ett och stad 2 blir utan under timme två och så vidare, så att ingen skall få långa avbrott, men samtidigt ingen som har ström hela tiden. (utom möjligen stockholm... för politikerna måste ju ha ström själva! naughty.gif )
Tesa
..hmmm..undrar var man tror att maten som folk i städerna lever på kommer ifrån...Manna från himlen?? Tror nog att landsbygden är sjutton så mycket viktigare än stan när det handlar om att tillgodose basala behov så det lär vara där resurserna hamnar....
Det mesta som produceras i städer kan landet leva utan men städer kan inte leva utan det som produceras på landet...
Tosan
CITAT (Tesa @ 19-02-2008, 13:17) *
..hmmm..undrar var man tror att maten som folk i städerna lever på kommer ifrån...Manna från himlen?? Tror nog att landsbygden är sjutton så mycket viktigare än stan när det handlar om att tillgodose basala behov så det lär vara där resurserna hamnar....
Det mesta som produceras i städer kan landet leva utan men städer kan inte leva utan det som produceras på landet...

Men... växer inte mjölken, köttet, äggen och potatisen vilt i affären? dunno.gif
Grå
Käkade lunch med några killar från räddningstjänsten idag och de hade inga som helst problem med att sätta sig in i scenariot. Däremot tyckte de att det var ett ruggigt otäckt scenario som de inte hoppades skulle hända. Visionen de hade var hur hygienrutiner i städerna skulle falera fullständigt.

Ett tänkbart scenario är dock att det blir krig och ellevereranserna från utländerna stryps - men som sagt, inga domedagsprofetior.

Ett litet meddelande till Gossen Ruda som jag vet följer denna tråden med största intresse:
Jag har läst ditt fega privata meddelande och jag bryr mig inte.
Jan Lindgren
Hej Grå!
Jag är ledsen att jag inte sitter så mycket vid datorn så att du fått vänta. Du undrade varifrån HIV kom. Den kommer från apor och har spritt sig helt naturligt. Forskning och Framtid Fof är en mycket bra tidning om man vill följa med i forskningen. Den absolut bästa populärvetenskapliga tidningen på svenska.
MVH
Jan Lindgren
Grå
CITAT (Jan Lindgren @ 19-02-2008, 17:16) *
Du undrade varifrån HIV kom. Den kommer från apor och har spritt sig helt naturligt.

Hur har det spritt sig helt naturligt från apor till människor? Hur går det till?
Och så var det det där med tidsuppgifterna...
Jan Lindgren
Hej Grå!
Det är faktiskt så att människor jagar och äter apor. Det är mycket lätt att få blod i ett sår när man tar ur och styckar djuren. Tidsuppgiften hittar du i artikeln. Du kan få en artikel till som bevisar att en av de populära konspirationsteorierna är fel.
Scientific American
MVH
Jan Lindgren
Grå
CITAT (Jan Lindgren @ 19-02-2008, 17:39) *
Det är faktiskt så att människor jagar och äter apor.

Ja du har säkert rätt. Jag läste artikeln och har googlat fram en del andra, men är fortfarande fundersam över varför det i samtliga av dessa naturlighetsartiklar är amerikanska forskare som säger sig ha hittat det slutliga svaret, och i samma artikel försäkrar att alla andra teorier är båg? Och varför är det forskare från alla andra länder som påstår motsatsen?

En konspirationsteori: Kan inte amerikanska forskare köpas/skrämmas till tystnad precis som alla andra?
Tesa
CITAT (Tosan @ 19-02-2008, 13:21) *
Men... växer inte mjölken, köttet, äggen och potatisen vilt i affären? dunno.gif

Joo...och mjölet snöar ner från taket...bara att samla ihop... giggle.gif
Tosan
CITAT (Tesa @ 20-02-2008, 08:08) *
Joo...och mjölet snöar ner från taket...bara att samla ihop... giggle.gif

Är det mjöl!?! Attans att jag aldrig tänkt på det giggle.gif
Ralf
Eller varför inte slå en pling på mobilen? Om man nu hamnar ute i ödemarken med en kärvande bil.
Gita

Hört talas om dålig täckning?
Tosan
CITAT (Ralf @ 22-02-2008, 12:19) *
Hört talas om dålig täckning?

Precis! Här uppe kan man inte räkna med att man kan ringa. Ibland får man flytta sig ett par kilometer för att få hjälplig täckning.
henriks
CITAT (Grå @ 16-02-2008, 09:44) *
Dag 1
Kommunikationssystem fungerar inte, så kreti och pleti vet inte om att elförsörjningen är borta i hela världen. Man plockar fram sina stearinljus och konservburkar och väntar på att strömmen ska komma tillbaka. Världens regeringar kommunicerar med varandra med hjälp av reservenergi och konstaterar att det är en global katastrof.

Kan inte låta bli att gräva fram denna tråden igen....

Det var ett jäkla liv på radion i morse om att det hade varit strömavbrott en och en halv timme på det tryckeri som trycker alla länets tidningar - och inga tidningar kom ut den dagen, varpå annonsörerna var tokvansinniga och gnällde över minskad försäljning och jag vet inte allt.

Förstår mycket väl klädbutiken som hade en kampanj, tagit in extra personal i påskhelgen, annonserat i tidningen om det - fast det visste ju inte kunderna - för ingen hade fått tidningen.

MEN
1,5 timme? vad är det som gör att man måste låta bli att trycka alls, bara för att man blir lite sen? Jag tycker det visar på att samhället är ännu sårbarare än vi ens kan ana!

Sen hade vi ju företagsledaren som dom intervjuade... en riktigt gyllene kommentar: "man tvingar ju till och med bönderna att ha reservkraft för att få fram mjölk, men man har tydligen inte tänkt på tryckerier"

Ja.... det är ju säkert bara för mjölkens skull som bönder har reservkraft....

I djurskyddslagen står det att man skall ha det så ordnat att djuren mår bra, även om det är strömavbrott, vilket innebär att reservkraften är nödvändig i första hand för vatten och ventilation, sen mår ju självklart inte korna väl av att inte bli mjölkade, men bland annat grisar och höns i moderna djurstallar dör ganska snabbt utan ventilation.
Tosan
Tryckerierna är dessutom en del av vårt psykologiska försvar, och ska fungera oavsett vad som händer. Iofs flyttas de ju till annan plats i kris eller krig, insprängda i berg och liknande, men ett elverk borde man väl kunna kräva, eller iaf att man trycker tidningen när strömmen kommer tbx.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon