Full version: Mullbär i zon 4?
Harvey
Jag hade bestämt mig för att köpa ett "Mulle", men efter att ha läst så verkar den ge ytterst små bär. Vågar jag plantera den vanliga Morus nigra här i zon 4? Någon som testat i kallare zon än 2? Någon som testat "Mulle" och är nöjd?
Kan inte glömma min barndoms mullbärsträd hos min "Grandma" i england, så mycket bär så det rann mullbärsmos på trottoaren under trädet. Och vilka vackra knotiga träd!
Christer i Falköping
Hade Mulle i min trädgård, zon 4. Det gick alldeles utmärkt tills mina hundar fick för sig att gräva upp den, de rara små liven laugh.gif Bären är små på unga buskar, men de blir större med tiden. Hade ett i Tråvad som gav riktigt stora och goda bär.
Christer.
Anders zon 1
Har också ett 'Mulle' i zon 4 och det har funkat utmärkt de senaste tre åren i alla fall. Bären är väl inte så där väldigt upphetsande tycker jag. Inte alls lika stora, saftiga och välsmakande som svart mullbär (Morus nigra). Men i brist på bättre så duger dom (bättre än vitt mullbär, Morus alba, i alla fall). Tror tyvärr att det blir svårt att klara svart mullbär i zon 4.
Christer i Falköping
Verkar vara väldigt olika smak på Mulles bär. De jag fick i Tråvad var delikata. Men då får man räkna med att det var på en innegård (zon 0-1?)med sol större delen av dagen. De blev allt större för varje år.
Christer.
Jan Lindgren
Hej!
Finns det verkligen svart mullbär som trivs och ger god frukt utanför zon 1? Det verkar som man även i zon 1 måste odla dem mot en varm vägg. De svarta mullbär som det sägs finns i andra zoner, kan de vara svarta vita mullbär? ( ett lustig beskrivning). Jag har bara smakat Mulle på Balsgård och tyckte den var hyfsad. När jag tittar i litteraturen så finns det många olika varianter av vita mullbär med olika smak. Det är ju ingen som skulle påstå att äpplen smakar gott om de smakade våra vilda. Det är nog samma sak med mullbär. Det gäller att ha rätt sort och sen är smaken olika.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
Morus nigra kan nog trivas även upp till zon 3 i varmt och soligt läge ,, men för att ge bra med frukt och som blir goda kanske bara enbart zon 0-2 och då är väl syd-öst delen av Sverige bättre ?? med tanke på sommaren

och den vita är väl härdigare plus finns det väl den vita som får mer röda bär .

plus finns det en röd variant Morus rubra zon 0-3 ,, men ger kanske bara bra med frukt i zon 0-2 .

och så Morus accidosa 'Mulle' zon 0-3(4?)

Jan Lindgren
Hej!
Det beror helt på vilka kloner man kan hitta. Det vita mullbäret Pakistan påstås bara tåla några få minusgrader. Morus alba Shangri La tål bara US zon 7. En sort jag vill prova är Illinois Everbearing. Det tros vara en hybrid mellan röd och vit. De försök som har gjorts med den hittills är inte särskilt lyckade. I USA ska det tåla minus 30 grader.
Är det någon som har ett svart mullbärsträd som trivs i zon 3 eller kallare så skulle jag vilja köpa några sticklingar. Många tänker inte på att M.alba kan ha svarta frukter.
MVH
Jan Lindgren
Anders zon 1
Christer, har du smakat äkta svarta mullbär (M. nigra)? Hur man upplever smaken är ju delvis en fråga om vad man jämför med. Det är som sagt inget fel på 'Mulles' bär, dom är goda men jag tycker inte att dom är jämförbara med svart mullbär.
Alexander-VG-zon3
jag kommer inte ihåg vilken sort jag själv ätit men dom var gudomliga . tror det var röda eller svarta bär

CITAT (Jan Lindgren @ 19-02-2008, 20:47) *
Hej!
Det beror helt på vilka kloner man kan hitta. Det vita mullbäret Pakistan påstås bara tåla några få minusgrader. Morus alba Shangri La tål bara US zon 7. En sort jag vill prova är Illinois Everbearing. Det tros vara en hybrid mellan röd och vit. De försök som har gjorts med den hittills är inte särskilt lyckade. I USA ska det tåla minus 30 grader.
Är det någon som har ett svart mullbärsträd som trivs i zon 3 eller kallare så skulle jag vilja köpa några sticklingar. Många tänker inte på att M.alba kan ha svarta frukter.
MVH
Jan Lindgren

tror också att det har göra med det ev klimat där den växer hur den tål vintern . där ska väl vara ett mullbärsträd i kstad i Tivoliparken ?? har du sett det ?? eller är det dött
Stefan P
Jag har både Morus nigra och Mulle 2 mil norr om Göteborg (zon 3, skulle jag tro att döma av temperaturskillnaden mot centrala Gbg). Mulle trivs bra och får många bär, men det "äkta" svarta mullbäret är efter 5 vintrar på väg att lämna in för gott.
Harvey
CITAT (Stefan P @ 20-02-2008, 14:03) *
Jag har både Morus nigra och Mulle 2 mil norr om Göteborg (zon 3, skulle jag tro att döma av temperaturskillnaden mot centrala Gbg). Mulle trivs bra och får många bär, men det "äkta" svarta mullbäret är efter 5 vintrar på väg att lämna in för gott.

Synd, då är hoppet ute att odla svart mullbär. Om jag inte hittar en väldigt billig planta då vs. Men en Mulle får det bli iaf, om inte bären är bra så är det ändå ett grymt snyggt träd!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Harvey @ 20-02-2008, 16:50) *
Synd, då är hoppet ute att odla svart mullbär. Om jag inte hittar en väldigt billig planta då vs. Men en Mulle får det bli iaf, om inte bären är bra så är det ändå ett grymt snyggt träd!

fast du kan ju ha den i kruka som du har ute nästan hela vintern men tar in till ett svalt utrymme(0c +5c +10c ) under kalla nätter sedan ut igen .
Christer i Falköping
CITAT (Anders zon 1 @ 20-02-2008, 08:27) *
Christer, har du smakat äkta svarta mullbär (M. nigra)? Hur man upplever smaken är ju delvis en fråga om vad man jämför med. Det är som sagt inget fel på 'Mulles' bär, dom är goda men jag tycker inte att dom är jämförbara med svart mullbär.

Nej och det kanske är tur. För jag tycker verkligen de jag hade på mitt Mulle var ljuvligt söta och goda.
Christer.
Ludvig Johansson
En odlare i närheten har ett 2m svart mullbär i zon 3. Vet i skrivande stund inte om det gett frukt, men det vore väl skam annars. Jag har nån liten 2-3 årig planta själv här i zon 3/4 men det dröjer nog några år innan den ger frukt. Mulle gav några små bär förra sommaren. Men bladen är snygga!
Christer i Falköping
Såg i Hallbergs katalog att den numera heter Morus nigra 'Mulle*.
Christer.
Jan Lindgren
Hej!
På skylten under moderträdet till Mulle står det Morus rubra.
MVH
Jan Lindgren
Christer i Falköping
Så varför kallas den då M. accidosa? Det förvirrar ju baraändå mera. Så det är alltså en rubra, kul att veta.
Christer.
Anders zon 1
Kollade i SKUD och där står att 'Mulle' är av oklar arttillhörighet och att man tidigare felaktigt påstått att det är M. acidosa (ska stavas med ett c). Morus acidosa är tydligen en synonym till M. australis som kallas shimamullbär på svenska och kommer från Kina, Japan och Korea. Man har även fört 'Mulle' till Morus nigra, vilket också är fel. Däremot står det inget om M. rubra. Kolla länken: http://skud.ngb.se/index.php?option=com_wr...r&Itemid=40
Jan Lindgren
Hej!
Det är ingen garanti att det står rätt på etiketten på Balsgård. Det är tre träd bredvid varandra som det står rubra på. Det största skall vara moderträdet till Mulle. De smakar ganska lika men jag tyckte inte att Mulle var bäst. Andra har ansett att Mulle var den sort som smakade bäst. Det är kanske en hybrid.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon