Full version: Odla senap?
Tobias80
Hade tänkt att jag detta år skulle prova på att odla senap. Mest för skojs skull, kunde vara roligt att ha helt egen senap
till julbordet. smile.gif Min fråga är: Har någon här provat att odla senap, vad ska man tänka på och var får man tag på frön??
Duger det med senapen som finns i kryddhyllan på Ica eller måste jag skaffa nån annan stans??

Tacksam för svar!
//Tobias
Tosan
Jag skulle definitivt testa fröna från kryddhyllan! Vallmofrön från kryddhyllan grodde på ett dygn smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Med tanke på att senap är en kålväxt lär den gilla näringsrik lerjord. +Man bör nog se upp med de vanliga skadegörarna man ofta har problem med på kål ex. kålfjärilslarver.
KURT
Det verkar vara en bra växt att använda som gröngödslingsväxt, oavsett om man tänker ta hand om fröna eller ej:

http://wmi-fi.com/nicke/Caliente/Nya/PressVB.html
anx
Jag odlade min senap första året ifjol. Hade köpt en påse frön i england. Jag sådde dom som krasse på ett fat med hushållspapper. När fatet blev alldeles övervuxet lade jag allt i lite jord. Flyttade ut allt sedan när det blev lite värme ute det växte hur snabbt som helst, och klarade sig undan sniglarna oxå. Visst är det lite speciellt med riktig hemmlagad senap:)
katah
oj, vad intressant ?

Alltså skulle jag kunna odla fram egen "dijon-senap " giggle.gif ??

Hur ska man göra med fröer då när man samlar dom ; alltså när är de mogna ? hur ska man bära sig åt för att göra senap av dessa?
Tobias80
CITAT (katah @ 16-02-2008, 23:04) *
oj, vad intressant ?

Alltså skulle jag kunna odla fram egen "dijon-senap " giggle.gif ??

Hur ska man göra med fröer då när man samlar dom ; alltså när är de mogna ? hur ska man bära sig åt för att göra senap av dessa?

Ja, visst låter det intressant! När frökapslarna (baljorna) börjar gulna skördar man grenarna och hänger dom upp och ner för att torka. När dom torkat krossar man fröskidorna för att skilja ur fröna. Hur man gör senap får du nog läsa i en kokbok eller på internet, det finns mängder med olika recept.. Jag hittade ett här: Egen senap
Den skulle tydligen påminna om dijonsenap i smaken..

MVH//Tobbe
karlsdal
CITAT (KURT @ 16-02-2008, 15:22) *
Det verkar vara en bra växt att använda som gröngödslingsväxt, oavsett om man tänker ta hand om fröna eller ej:

http://wmi-fi.com/nicke/Caliente/Nya/PressVB.html

Hmm...kan man odla senap samtidigt som potatisen (i samma bädd alltså...) Eller tycker de inte om varandra. Jag är mycket inne på det där med permakultur och så. Skulle vara kul att odla senap både som nyttoväxt och för att göra senap.
KURT
Senapen blir hög, så den kommer att skugga all som är bakom den.
katah
Varifrån kan man köpa senapsfröer ?
KURT
CITAT (katah @ 18-02-2008, 17:49) *
Varifrån kan man köpa senapsfröer ?
kryddhyllan också?

Impecta, och säkert andra har. Men jag tycker att det borde fungera med hela senapsfrön från
karlsdal
CITAT (KURT @ 18-02-2008, 18:08) *
Impecta, och säkert andra har. Men jag tycker att det borde fungera med hela senapsfrön från kryddhyllan också?

Funkar säkert, det är bara att testa. Däremot vet man ju inte om de har besprutats eller om de är ekologiskt odlade. Det skulle ju även kunna vara hybrider som inte ger någon frukt...
Dito Verde
Denna tråden var intressant. Flera frågor väcktes. Jag har både gula och bruna senapsfrön i skafferiet och undrar då genast vad det är för skillnad. Jag ska läsa på. Jag kommer att försöka så båda sorterna. Undrar hur många plantor som behövs till julsenapen??

Kan vi inte fortsätta att berätta om våra erfarenheter i tråden?
/p
160kvm stort hus
Läckert!!

Det här vill jag oxå testa. Tänk att bjuda på hemmagjord ketchup och senap. Mums!
Ramred
CITAT (anx @ 16-02-2008, 16:59) *
Jag sådde dom som krasse på ett fat med hushållspapper. När fatet blev alldeles övervuxet lade jag allt i lite jord. Flyttade ut allt sedan när det blev lite värme ute det växte hur snabbt som helst, och klarade sig undan sniglarna oxå. Visst är det lite speciellt med riktig hemmlagad senap:)

Har haft funderingar på just senap sen ett tag tillbaka och har nu prövat med Anx variant av sådd. Jag sådde på hushållspapper i söndags, med frön köpta i kryddhyllan, och dom gror som bara den!
Återstår att se nu vad som blir av det hela framöver. Är det kanske förtidigt att så redan nu?
Tobias80
Kul att så många har visat intresse för denna tråd! Jag har nu beställt både vit och svart senap från impecta, ska bli kul att se vad det blir av det. smile.gif Enligt odlingsanvisningarna ska fröna i alla fall sås på friland så det dröjer nog ett tag till. wink.gif Nåväl, jag återkommer med rapport om hur det går senare..

//Tobbe
Knytt
Jag har nyligen skördat årets senap, iaf det mesta.
Kruxet med hela odlingen var inte själva växandet, det klarade de galant. Bara direktsådde och väntade.

Men att krossa skidorna och lyckas skilja ur fröna! Mina fingrar är helt flådda och jag kommer inte på någon riktigt bra metod.

Det bästa jag kommit på är att krossa dem med händerna (har ingen mortel) över ett såll och sen vaska ner dem i en bytta för att sen sila bort det fina dammet några omgångar och sen sikta bort de återstående fnöskbitarna. Dyrbar senap det här ^^

Hur gör ni andra? Måste ju finnas bra redskap, antar jag.
Preussen
behövs det inte lite större arealer för att få en skörd som man kan göra senap?

bonden hemmavid sår senap som tröskas för att bli fånggröda på stubbåkern. bra på lerjorden och sen får han väl extra bidrag för att förhindra kväveläckage.
KURT
Man behöver slå ordentligt på de torra skidorna, som vid traditionell tröskning. Bakbord + kavel kanske?
Solstorm
Ni som sådde senap, hur lång tid tog det? När sådde ni och när började det att blomma och när var det dags att skörda?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon