|
Ja det står så på SMHI:s hemsida idag. Ska vi vara tacksamma eller?
skogstroll
16-02-2008, 13:18
Det kan vara mitt fel.... jag bad om en snöfri vinter i höstas för att kunna ta mig till jobbet
Biggan_
16-02-2008, 13:22
skogstroll
16-02-2008, 13:24
jaa det har jag inte bett om faktiskt
Aqvakul
16-02-2008, 13:31
Hoppas på varmaste sommaren hittills!
Istiden har ju existerat. Så sägs iaf i böcker. Att det blir varmare tror jag är helt naturligt. Jag önskar att våra somrar skulle bli varmare och längre. skogstroll ... du får gärna be om snöfritt hos mig också.  CITAT (Netha @ 16-02-2008, 13:34)  Istiden har ju existerat. Så sägs iaf i böcker. Att det blir varmare tror jag är helt naturligt. Jag önskar att våra somrar skulle bli varmare och längre. skogstroll ... du får gärna be om snöfritt hos mig också.  Måste tillägga att vintern hos mig inte alls varit varm ... men mildare än förra vintern.
mamamaggan
16-02-2008, 13:38
Nej jag är inte tacksam. Vill ha lite snö och riktig vår med takdropp osv.
Däremot skulle jag gärna vilja att det blev ljusare på vintern , ingen som kan ordna det ? Se till att vi fick fler ljusa timmar per dygn alltså.
Christer i Falköping
16-02-2008, 15:55
CITAT (skogstroll @ 16-02-2008, 13:18)  Det kan vara mitt fel.... jag bad om en snöfri vinter i höstas för att kunna ta mig till jobbet  Tack Skogstroll! Även jag har varit orolig för att kunna ta mig till jobbet, men som det blivit har det ju inte varit något problem. Den bästa vintern jag haft på länge! Christer.
Snöflinga
16-02-2008, 16:25
CITAT (skogstroll @ 16-02-2008, 13:18)  Det kan vara mitt fel.... jag bad om en snöfri vinter i höstas för att kunna ta mig till jobbet   Jag tycker ju om snö, hur skall det annars bli takdropp och tö på våren  Sedan ville jag ha tjäle flera meter ned i backen så alla mördarsniglar frös ihjäl  Men nu ... usch, vill bara inte tänka på det, men gissa vilka som är glada ... och hungriga
Alexander-VG-zon3
16-02-2008, 16:29
jag är nog skyldig till värmen ,, enligt dom där hemma hade jag -10c och det är väl rätt så milt . fast jag har haft vintrar innan som bara varit på -12c -13c och lika snö fattiga .
jag hoppas också på en varm och torr sommar . jag är tacksam för denna milda vinter
får jag en torr och varm sommar så har jag inga sniglar , så jag ger hopp om en bra sommar istället . förra sommaren var första gången jag sett mördarsniglar !! och fästingar gillar inte mig så för mig kvittar det om mild vinter är till deras fördel
fast det är konstigt vi har haft milt medan det i Europa har varit kallt och lika så i Asien och Usa har väl också varit kallare än normalt ???
Jan Lindgren
16-02-2008, 16:47
Hej! Naturligtvis är det inte den varnmaste vintern någonsin. Det är möjligen den varmaste vintern i Sverige som någon har kollat temperaturen. Det är definitivt den bästa vintern hittills som jag har upplevt. Äntligen en februari som man kan vara ute i och njuta. Jag har hunnit gräva en hel del. Mycket bra motion. MVH Jan Lindgren
skogstroll
16-02-2008, 16:48
CITAT (Snöflinga @ 16-02-2008, 16:25)   Jag tycker ju om snö, hur skall det annars bli takdropp och tö på våren  Sedan ville jag ha tjäle flera meter ned i backen så alla mördarsniglar frös ihjäl  Men nu ... usch, vill bara inte tänka på det, men gissa vilka som är glada ... och hungriga  å nej... sniglarna??? vad har jag gjort..
Farbror Blå
16-02-2008, 17:38
mm, sniglarna gillar snöfritt å varmt.. men vad mer är.. MOSSAn gillar låga temperaturer, eftersom gräset växer när det är varmare än tre grader, men mossan när det är varmare än noll....
fast det kan vara mitt fel också... glömde ett fönster på glänt häromdan;)
Alexander-VG-zon3
16-02-2008, 17:58
CITAT (Farbror Blå @ 16-02-2008, 17:38)  mm, sniglarna gillar snöfritt å varmt.. men vad mer är.. MOSSAn gillar låga temperaturer, eftersom gräset växer när det är varmare än tre grader, men mossan när det är varmare än noll.... fast det kan vara mitt fel också... glömde ett fönster på glänt häromdan;) fast gräset kräver väl en temp på över +5c för att växa ?? mossa gör inget gillar mossa
skogstroll
16-02-2008, 18:04
jag gillar också mossa, mjukt och skönt
Myosotis
16-02-2008, 19:32
CITAT (skogstroll @ 16-02-2008, 13:18)  Det kan vara mitt fel.... jag bad om en snöfri vinter i höstas för att kunna ta mig till jobbet  Jaså det är DITT fel!  Då får du väl ta tillbaka dina oöverlagda ord så vi kan få lite vinter NU då!!
ingrid fuxwall
16-02-2008, 19:43
Tycker denna vintern varit helt perfekt  Så Tack skogstroll Har inte behövt skotta en enda gång - den enda dagen det var snö lät jag bli att ta ut bilen och utan kyla räcker veden bra och det blir förhoppningsvis en del över. ingrid
Hej MariaS
Nej, jag tor inte det. Inte om du tänker på dina perenner i trädgården . Tror att dessa behöver vintervila, om de inte ska "stressa" ihjäl sig. Du kan täcka med t.ex granris om du inte villa att de ska börja växa för tidigt nu i vårsolen. Finns en risk för att de frystorkar ihjäl om det kommern en köldknäpp. Har jag hört.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
16-02-2008, 21:28
CITAT (tepa @ 16-02-2008, 21:12)  Hej MariaS
Nej, jag tor inte det. Inte om du tänker på dina perenner i trädgården . Tror att dessa behöver vintervila, om de inte ska "stressa" ihjäl sig. Du kan täcka med t.ex granris om du inte villa att de ska börja växa för tidigt nu i vårsolen. Finns en risk för att de frystorkar ihjäl om det kommern en köldknäpp. Har jag hört.
Hälsn Tepa beror på vilka växter det handlar om ,, många många växter i våra trädgårdar räcker det med en kall temp som -2c -10c för att dom ska vila in och få tillbaka nya krafter, andra växter vill ha under -10c för att vila . växter tycker faktiskt att det börjar bli vila när det går under +10c +5c och förbereder inför vilan men också där beroende vilken växt . tror det är större problem med vår naturliga flora och natur att vintern är varme än normalt än i trädgården och perenner stressas inte av varm vinter tvärtom ,, plus perenner som spirar dukar inte under vid denna tid av kyla . växter kan INTE FRYSTORKA nu 1 det finns ingen tjäle , vatten är tillgängligt 2 perenner kan inte frystorka 3 det är bara vinter gröna träd och buskar som kan frystorka ( tjäletorka ) det är större risk att växterna frystorker där det är vintern än i Sydsverige så jag är väldigt tacksam för denna vinter .
Hej Flaxx
Kul att du är så insatt. Hjälp mej nyblivna trädgårdsägare. Har köpt en massa buskar o perenner som jag planterade i fjol. Bla Rhododendron som ser jättefin ut ännu med en massa nya skott o knoppar sen i höstas kvar. Kan buskarna frystorka ihjäl ? Har också planterat barrträd. Är det bara dessa som kan dö om de börjar växa för tidigt och det kommer en köldknäpp? Någon har sagt är på forumet att perenna växter kan blomma ihjäl sig när det inte är nåra ordentliga vintrar mera.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
16-02-2008, 23:33
CITAT (tepa @ 16-02-2008, 22:09)  Hej Flaxx
Kul att du är så insatt. Hjälp mej nyblivna trädgårdsägare. Har köpt en massa buskar o perenner som jag planterade i fjol. Bla Rhododendron som ser jättefin ut ännu med en massa nya skott o knoppar sen i höstas kvar. Kan buskarna frystorka ihjäl ? Har också planterat barrträd. Är det bara dessa som kan dö om de börjar växa för tidigt och det kommer en köldknäpp? Någon har sagt är på forumet att perenna växter kan blomma ihjäl sig när det inte är nåra ordentliga vintrar mera.
Hälsn Tepa för det första det är viloperiod för växterna och hela Sverige har haft frost ,, var har du hört att dom blommar ihjäl sig ?? ursäkta mitt språk men det var ett av det dummaste jag hört på länge  . perenner är växter som vissnar ner på hösten och därav kan dom inte dö av tjäletorka . tjäeltorka händer när marken är frusen och vinter/städse gröna växter ska dricka vatten av att solen värmer upp dom , sedan får dom inget vatten och dom torkar ihjäl . men allt har att göra med hur djup tjäle eller hur länge dom är utsatta för torka som gör om dom dör eller inte, men även hur kallt det är . alltså det är inte en plötsligt köldknäpp som gör att dom ''frystorkar'' utan det är tjälen och den värmande solen . det är därför man skyddar en del växter mot solen så att dom inte vaknar tidigare . jag har aldrig varit med om att något har frystorkat ,, utan vattnet brukar kunnas tas upp när växterna börjar växa . har du ingen tjäle finns inte risken att dom ''frystorkar'' . har du tjäle och solen skiner så kan du vattna marken med väldigt hett vatten eller skugga växterna . så städsegröna och vintergröna växter kan tjäletorka(frystorka) om marken är frusen och solen lyser och värmer dom .
Syrenhäcken här utanför har knoppar sedan flera veckor. Någon hade hittat blåsippor här i östhammar förra veckan. Snöfattigheten och värmen (vilken iförsig inte funnits senaste dagarna pga nordanvind) gör att jag längtar mer än vanligt efter att flytta ut till stugan. Faktiskt så pass att jag känner mig deppig på allvar nu...  Men det går väl över när det väl blir dax.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|