Jag ber om ursäkt ifall det redan finns en liknande tråd, jag har inte hunnit med att läsa igenom allt.
Jag satt och tittade igenom min frölåda idag och fick fram lavendelfröna och undrar nu om det finns någon som kan ge goda råd om hur i hela friden man lyckas med dem??
Allt som går att läsa beskriver hur HIMLA LÄTT det är att få upp dem, och jag har envist sått lavendelfrön i 4 års tid, både utomhus, i växthus och drivhus utan att de visat minsta tillstymmelse till att gro.
Skam den som ger sig, jag vill ha lavendel i min trädgård och jag vägrar att köpa färdiga plantor!!! MORR!
Hur har ni andra gjort?
Åsa, mälardalen zon 2
16-02-2008, 15:54
Jag säger köp EN stor fin planta och skörda sedan sticklingar. Lavendel är oerhört lättrotad och det går snabbare att få plantor på det sättet. Så har jag gjort. +Vid vegetativ förökning får man en kopia av mamman så är den fin brukar även avkomman bli fin, vid frösådd kan man få viss variation.
Ska man absolut så frön så ska man så fröerna ganska ytligt samt de behöver ibland kallstratifiering i några månader. Så har det inte grott något efter en månad ställer man sålådan kallt på ett ställe där det gärna bara är några plusgrader. Börjar man tidigare kan man ofta ställa ut sådden men nu kommer det ju snart att bli varmt och då kan man utnyttja ett kylskåp också till kallstratifiering.
mamamaggan
16-02-2008, 16:03
De gånger jag lyckats har jag sått ute på hösten och sedan har de tittat upp till våren.
Bilbo i Trollbäcken
16-02-2008, 16:10
Jag har lyckats både ta sticklingar av Lavendel samt att så. När jag sår så låter jag fröna gro relativt varmt (runt 20 grader) men sedan när dom växt till sig och innan omplantering sätter jag dem i mitt garage under konstbelysning i cirka 15 grader. Sedan omplanterig som vanligt. Jag använder vanligt jord men dom gillar sandjord.
Se till att inte övervattna. Lavendeln är mycket känslig för för mycket vatten. Tänk på att om du vill ha härdig Lavendel i Sverige upp till zon 4 är det Lavandula angustifolia du ska satsa på, inte Skärmlavendeln eller Fjärillslavendeln. Dom kan man ha som ettåriingar däremot för visst är de vackra.
Jag kör med vita, Rosa och Blå Lavendel tillsammans för en speciell effekt. Otroligt tacksam växt som borde odlas mera i Sverige. Den har ett rykte om att vara känsligare än vad den är.
Lycka till med Lavendeln!
ewa zon 3
16-02-2008, 18:30
CITAT (Grå @ 16-02-2008, 15:19)

Skam den som ger sig, jag vill ha lavendel i min trädgård och jag vägrar att köpa färdiga plantor!!! MORR!Hur har ni andra gjort?
Provade Jelittos Gold Nugget Seeds för Lavendel förra säsongen och de är förbehandlade för att ge en jämn och säker groning utan kylperiod. Jättenöjd med resultatet och tror att alla fröer jag sådde grodde.
Fröerna är dyrare än vanliga men om du nu gett dig den på att så dina egna så kanske det kan vara ett alternativ. Jag sådde mina frön i början av februari förra året och hann få till utplanteringsbara plantor till hösten
Jellitto/Ewa
Fågelvägen
16-02-2008, 19:32
Köpte några lavendelplantor, som nu flitigt sår sig både i de torra sandblandade rabatterna och allra mest i grusgångarna (ärtsingel). Jag har inte gjort något alls för att uppmuntra dem till det.
Jo, förresten, kanske det beror på att jag låter blomställningarna vara kvar över vintern?
Vi bor i zon 2-3.
ingrid fuxwall
16-02-2008, 20:11
Sådde lavendel förra vår vintern - de stod alltså kallt till en början, och det blev små plantor som nu står i barnkammaren och förhoppningsvis växer till sig så pass i vår att de går att sätta ut (givetvis kunde jag planterat ut dem tidigare men då kunde de ju råkat bli bortrensade

)
ingrid
Tack för tipsen! Ska prova allt utom att köpa en planta - det har blivit en principgrej

En annan fråga - är det olämpligt - eller ens möjligt att så in lavendel på betesmarker för får? Det var en sådan sak som jag satt och funderade över till kaffet imorse - om man på sätt och vis kunde "förvilda" lavendel, timjan, mejram, salvia m.m så att fåren får i sig det när de betar?
Alla har väl hört talas om att provencalskt lamm smakar så oändligt mycket bättre för att de går och betar på marker där dessa örter växer naturligt?
Eller är det direkt olämpligt att göra detta för den svenska floran? Vad anser ni?
Åsa, mälardalen zon 2
17-02-2008, 13:48
Tror inte det funkar att ha kryddväxterna i en äng. Jag lät mitt kryddland växa igen och det gick ganska snabbt för kryddväxterna att börja tyna bort, de verkar inte riktigt orka att konkurrera med gräs, de föredrar lite öppen jord runt sig. Nu har jag röjt i kryddlandet, gräset är bort och det finns lite luft mellan plantorna och nu börjar kryddväxterna se kryare ut.
Inger S
17-02-2008, 14:57
Jag ska så Skärmlavendel i år. Har köpt frö från Impecta och i deras katalog för året står att den ska vara härdig.
Tror inte på det men att försöka går ju alltid.
För cirka sex år sedan sådde jag "vanlig" Lavendel och några planter kom allt upp. Har dem kvar och har även köpt dels en liten krukodlad och så några pluggplantor. Har inte så många plantor kvar tyvärr för de första drunknade vid de stora översvämningarna, några har jag givit bort (konstiga människor som i stället för att köpa egna plantor ber att få av mej - och jag är dum nog att inte säga nej). I år ska jag försöka det där med sticklingförökning. Håller tummarna för att det ska gå bra. Jag klipper inte bort blommorna förrän på våren, men jag har aldrig märkt av att de fröat av sig.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-02-2008, 15:54)

Jag säger köp EN stor fin planta och skörda sedan sticklingar. Lavendel är oerhört lättrotad och det går snabbare att få plantor på det sättet. Så har jag gjort. +Vid vegetativ förökning får man en kopia av mamman så är den fin brukar även avkomman bli fin, vid frösådd kan man få viss variation.
Hur tar du sticklingarna, hur gör du sedan? sätter du dem i vatten för att få rötter

har en stor lavendel och skulle gärna ha fler.
mamamaggan
17-02-2008, 19:38
Jag har tagit sticklingar. Klippte av c:a 1 dm i toppen och satte direkt i såjord. Gick bra. Provade också att riva av några för att få med klack men märkte ingen större skilland.
CITAT (mamamaggan @ 17-02-2008, 19:38)

Jag har tagit sticklingar. Klippte av c:a 1 dm i toppen och satte direkt i såjord. Gick bra. Provade också att riva av några för att få med klack men märkte ingen större skilland.
Tack då ska jag testa detta, kan man ta sticklingar nu?
AnnammA
18-02-2008, 11:06
Om ngn månad - beroende på vädret, givetvis - är det dags här nere i Skåne att klippa lavendeln, och då kan man passa på att ta sticklingar.
Jag knyckte ett tips här från odla, för ett antal år sedan, att om man tar "sticklingar med klack" kan man sedan sticka ned dem tre och tre i bunt i kanten av en kruka. Sedan får de stå där i krukan, i relativt skuggigt läge, tills de blir omplanterade i slutet på sommaren.
Lycka till!
marcus.grahn@gmail.com
13-03-2010, 10:45
Lånar en gammal tråd....
Har två olika lavendel. En med blå blommor och en med vita.
Kan man ta sticklingar från båda dessa och sätta tillsammans för att få en blandning av blå och vit lavendel?
Nettan8
13-03-2010, 19:53
Jag köpte lavendel frön Éllagance ice´ och nästan alla frön har tagit sig. De är nu ca 3-4cm o doftar redan ljuvligt. Får hoppas de är villiga att leva hela vägen tills de e dax att plantera ut
Bengalow
13-03-2010, 21:28
Lavendeksticklingar skall tas innan blomning, enligt gammalt, före midsommar. Man river av en liten gren, så att en del av barken följer med. Kvisten kan du sätta direkt i såjord, eller i vatten för rotbildning. Den är otroligt enkel att föröka.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.