jesse
Hejsan,

Jag har precis beställt mitt växthus (Euro Serre 14,1m3). På vår tomt finns idag en befintlig betongplatta där jag hade tänkt placera växthuset. Jag hade tänkt mig bygga en sockel med vanliga murblock i betong 2 på höjden och sedan lägga marksten på betongplattan. Jag har lite funderingar på om jag ska lägga ett lager isolering mellan betongplattan och markstenen.

Är det någon som har effarenhet av detta? Är jag överambitös? Hade även tänkt sätta in 2 ventiler i sockeln på varje sida.

Är tacksam för alla tips vad jag bör tänka på.

//Jesse flirting.gif
CCE
För att få ordentlig luftcirkulation så rekommenderar jag alltid att man ska sätta ventilation i grunden. Den varma luften stiger ju ut genom takluckorna och någonstans måste den kallare komma in.

På ett normaltstort växthus (7-30 kvm) rekommenderar jag alltid minst 4 st 100mm ventilationshål i grunden.

Sedan ska ALLTID växthuset ha minst 10% av golvytan i öppningsbar yta i taket.
Alltså t.ex. ca 1,4 kvm på 14 kvm.

Varma sommardagar krävs förmodligen ändå att dörren står öppen för att luften ska kunna cirkulera ordentligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon