Full version: Rörd biodlare
svennis

Var o lämnade mina vaxkakor hos JOEL, fick lite trevligt bisnack med Bengt. smile.gif
http://www.joelvax.se/.
Glad fortsatte jag till Munkagarde och skulle ha Streptocarpus, Kornettblomma, skall vara lätt att bladföröka.
Vid disken låg ’Lord Nelson´s frökatalog’ Trädgårdslandet,
’Biet- ett nyttigt husdjur’ rubrik på första sidan.
Man blir ju rörd vad de skriver om Biodling. wub.gif
Fler som har katalogen och läst?
*Ulrica*
Japp! Vi blev dessutom lite sugna på att börja själva. Har en granne som har några kupor som säkert bistår med kunskap. Men det är så mycket man vill och är sugen på...
Jan Lindgren
Hej!
Alla vi som har trädgård är mycket tacksamma att det finns biodlare som orkar hålla på. Jag hade en gång i tiden 15 kupor men det var alltid mest arbete när växterna tog som mest tid, så det gick inte. Dessutom den där eländiga honungen som vi slungade i köket. Det blev en tunn honungshinna över hela köket som det tog dagar att få bort. Skulle jag börja med bin igen så får det vara i stor skala så att det lönar sig att ha specialbyggnader. Om vi inte får någon biodlare att sätta upp kupor vid vår demoodling av bär och frukt så ska vi skaffa en kupa och inte ta hand om honungen.
MVH
Jan Lindgren
Fågelvägen
Biodling är jättespännande och man blir aldrig fullärd! Till och med på vintern har man trevlig sysselsättning, då man säljer honung i vackra burkar, snickrar vaxramar och läser om nya biodlingsknep.

Vi saknar fortfarande våra ca 8 bikupor med snälla gula bin och alla tillhörande attiraljer som vi blev tvungna att sälja. Dels för att jag blev alltmer allergisk - min man måste välja mellan mig och bina, sa dom på vårdcentralen - dels för att bina inte trivdes på platsen där vi bodde. Blåsiga öppna fält med spannmålsodling åt nästan alla håll är inte bra.
*Ulrica*
CITAT (Jan Lindgren @ 16-02-2008, 18:56) *
Om vi inte får någon biodlare att sätta upp kupor
Ja, det är ju ett alternativ förstås... kanske ska fråga biodlande grannen...
Gloriana
Biodling är underbart och jobbigt! Man behöver inte ha 15 kupor, man kan ha två eller tre och då tar det inte särskilt mycket tid när man blivit lite van. Vi har invintrat 7 kupor och siktar på att ha 10 samhällen. Tyvärr är jag lokalt allergisk vilket gör att om jag blir stucken svullnar det som attan. Kortison hjälper bra men det är inte helt lätt att klämma ur något sånt ur läkarna på vårdcentralen.....

Är man intresserad av natur och trädgård har några bisamhällen absolut sin naturliga plats i trädgården. Och så får man helt sanslösa mängder av biggaråer och körsbär. Det räcker både till oss, släkten och fåglarna.
Eva i Höga
Jo, jag såg också detta, fint. Har funderat i flera år på biodling, tycker det verkar spännande och det finns ju föreningar man kan vara med i för att få hjälp. Men hur ska man hinna med allt???
CITAT (svennis @ 16-02-2008, 15:48) *
Fler som har katalogen och läst?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon