|
Bilbo i Trollbäcken
16-02-2008, 16:27
Hej,
Vill inte läta gnällig men som mångårig prenumerant av AOT har jag märkt en kvalitétssänkning det senaste året vad gäller både innehållet, stilen samt bilder och grafisk utformning.
Allt om Trädgård var ju länge ledande i Sveirge på området och jag vet inte om det har samband men sedan den gamla chefredaktören slutade (tror hon hette Bettan) och den nya tillträdde har i alla fall jag märkt en försämring.
Nu kanske det inte handlar om chefredaktören utan det kan vara att Bonnier skär ner på kostnaderna för tidningen men hursom, kvalitén har enligt mig försämrats.
Har någon annan här input och tankar?
Håller med dig, det var bättre förr - på Bettan Anderssons tid. Nästan varje gång det kommer ett nytt nummer så blir jag så besviken att jag allvarligt funderar på att säga upp min pågående prenumeration. Tycker att det gått med AoT som med en del "gör-det-själv-program på TV, typ Äntligen hemma, mest bara flaschiga bilder, nya trender och designe...
skogstroll
16-02-2008, 16:46
man ska nog ha en låg hörnsoffa i grått och helst ute i trädgården med kinesiska lyktor och arabiska tofflor (är väl fint iofs..) men man undrar var tidningar och TV-program finns för oss som inte orkar/har råd med alla dessa accessoarer...
mamamaggan
16-02-2008, 16:47
Även jag tycker att den blivit sämre utan att riktigt ha kunnat sätta fingret på vad och varför. Den VAR bättre förr !
Bilbo i Trollbäcken
16-02-2008, 16:49
Håller med. Bettan var personlig och verkar vara en toppen tjej. Jag läste alltid hennes krönikor och de innehöll ofta lustiga anekdoter och ofta även lite djupsinne. Jag har inget personligen emot den nya redaktören men hon verka vara för mycket "stylad" enligt min smak. Hon framstår väldigt mycket som en produkt än som något unikt.
Jag vet som sagt inte om kvalitéts säkningen det senaste året beror på redaktörsskiftet eller om Bonmnier snålar med budgeten till tidningen....eller om jag bara är en konservativ och mossig trädgårdstomte som inte vänjer mig vid nyheter :-)
Om inget sker de kommande numren så lär jag lämna min prenumeration...helt klart...
Och så känner jag mig lite lurad när jag läser deras "Frågor och svar", vem skriver svaren? Kenneth har ju slutat på tidningen...
Tala om det för dem, på ett vänligt men bestämt sätt så att de kan ta till sig era åsikter. De kan inte försöka förbättra sig om ni inget säger. http://www.alltomtradgard.se/om-oss/redaktion/
CITAT (LadyG @ 16-02-2008, 16:55)  Tala om det för dem, på ett vänligt men bestämt sätt så att de kan ta till sig era åsikter. De kan inte försöka förbättra sig om ni inget säger. http://www.alltomtradgard.se/om-oss/redaktion/Om du bara visste hur många gånger jag med många flera har försökt få några svar av dem...  (Får nästan för mig att de struntar i kritiken) Man tillhör väl antagligen "fel målgrupp"...
Bilbo i Trollbäcken
16-02-2008, 17:03
Så sant, Man ska inte bara gnälla utan framföra sina synpunkter. Jag tror det handlar om att Bonnier snålar med anslagen till tidningen och kanske den nya redaktören har det jätte tufft att få ihop en bra tidning med minskade anslag.
Inte för att dom någonsinn skulle erkänna detta men jag jobbar inom ett liknande företag så jag vet hur spelet går :-)
Jag ska maila dem med mina synpunkter på ett trevligt sätt.
Snöflinga
16-02-2008, 18:39
Fast jag tycker tidningen är bra om man jämför med vad som finns på marknaden  Blir lika glad varje gång den dunsar ner i brevlådan ... Vadå, flaschiga bilder ? Inte vill då jag ha några suddiga amatörfotografier, eller vad menar ni ? ... och frågor är det väl inte bara en som kan svara på ...
Gunilla T
16-02-2008, 19:02
CITAT (skogstroll @ 16-02-2008, 16:46)  man ska nog ha en låg hörnsoffa i grått och helst ute i trädgården med kinesiska lyktor och arabiska tofflor (är väl fint iofs..) men man undrar var tidningar och TV-program finns för oss som inte orkar/har råd med alla dessa accessoarer...  Detdär var roligt Skogstroll...tio poäng!
Madeleine1
16-02-2008, 19:06
Kvalitet är ju subjektivt. Jag tycker att det är bra kvalitet om jag får det jag förväntar mig till ett pris som är vettigt. Just i det här fallet måste jag dessvärre medge att jag tycker att kvaliteten har blivit sämre... Jag tycker det har blivit alldeles för glassigt, alldeles för fixade 'trädgårdsp-rr'-fotografier och för mycket pryttelfokus för att möta mina förväntningar. Ett par riktigt vettiga reportage har jag dock läst, t.ex när Stefan Mattson gav tips för drömrabatten för ett antal nummer sedan. Jag har varit prenumerant i många år och direkt efter att AoT bytte skepnad tyckte jag att tidningen blev bättre för att det kom in lite nya idéer, men efter si sådär tre-fyra nummer kände jag att nu får det räcka, och sa upp min prenumeration. Tyvärr. Och inte ska man klaga utan att framföra konstruktiv kritik och det har jag gjort, så jag gnäller med gott samvete!  Men... det kanske är läge att göra det igen, för jag skulle gärna komma tillbaka som prenumerant!
Jag har alla Aot från första numret, och om jag får säga vilka som ger mig mest, då är det dom riktigt gamla, jag tror det var Karin Berglund som var chefredaktör då..? Dom senaste numrena har blivit bättre och bättre, men det beror väl på vad man vill ha, jag vill ha inspiration. Altså besök i sådana trädgårdar som JAG tycker är vackra, men andra kan ju tycka om andra typer av trädgårdar.
CITAT (Betty @ 16-02-2008, 16:52)  Och så känner jag mig lite lurad när jag läser deras "Frågor och svar", vem skriver svaren? Kenneth har ju slutat på tidningen...  Kenneth har lovat att svara på frågor både i tidningen och i telefon ett tag till. Så det är ff han, men inte så länge till.
Avvslutade min prenumeration för några månader sedan, tycker att försämringen sista tiden var slående. För att inte tala om vad de har gjort med forumet... bedrövligt! Tur att Odla finns!
CITAT (Tosan @ 16-02-2008, 20:43)  Kenneth har lovat att svara på frågor både i tidningen och i telefon ett tag till. Så det är ff han, men inte så länge till. OK, då förstår jag.
CITAT (Snöflinga @ 16-02-2008, 18:39)  ...../Vadå, flaschiga bilder ? Inte vill då jag ha några suddiga amatörfotografier, eller vad menar ni ? /..... Nej jag menar inte att jag hellre ser på suddiga amatörbilder. Jag menar att jag tycker att tidningen har mycket mindre textinnehåll numera, det har fått ge vika för en stor andel helsidesbilder. Jag vill hellre ha en tidning med mer intressant läsning än en tidning att mest bara titta på bilder i.
Monica M zon 4
17-02-2008, 08:18
Jag gillar heller inte nya stuket på tidningen. Stora rubriker i grälla typsnitt främjar inte läsbarheten precis. Många inredning- och trend-artiklar roar inte mig heller och dessa kändisar som får tycka till om vilka tomater de gillar kan jag också vara utan. Nä, det var bättre förr.
Bilbo i Trollbäcken
17-02-2008, 10:23
Reportaget om vilka kändisar som gillade vilka tomater var så pinsamt. Jag är medlem i Svensk Trädgård och deras tidning, Hemträdgården håller så hög klass även om det grafiska lämnar mycket att önska där så är innehållet fantastiskt. Medlemsskap kostar runt 220:- per år och då får man tidningen 4 ggr samt många plansskolor ger en rabatt! Jag har 25% hos min närmsta planskola och då sparar man snabbt ihop medlemsavgiften. För er som är nyfikna, kolla in: http://www.tradgard.org/Någon nämnde Karin Berglund och jag måste säga att min respekt för den kvinnan är så stor. Hon är min egen trädgårdsguru och jag läser allt av henne! Hon är så ödmjuk i sin inställning till växter och till livet.
Gloriana
17-02-2008, 10:37
Det var Ulla Hasselmark som var chefredaktör när AoT startade på 90-talet. Enligt min inte särskilt ödmjuka åsikt så var tidningen som bäst då.
Även jag har lagt märke till en rätt kraftig kvalitetsförsämring. Det är mycket yta och lite substans. I och för sig tycker jag inte AoT har varit speciellt bra förutom de första åren men något givande har man alltid kunnat hitta. De senaste numren har varit tryckta på ett mycket sämre papper vilket gör att hela tidningen blir sladdrig. Det är väl ok, om innehållet är bra men år innehållet mediokert så blir intrycket ännu sämre (om ni fattade vad jag menade...). Jag förlänger nog inte prenumerationen när den tar slut.
Jag gör reklam för Natur och Trädgård :-) det är en riktig tidning det...nja, förresten, snarare bok!
mamamaggan
17-02-2008, 10:52
Tack för den länken Bilbo! Nu har jag anmält mig som medlem!
Aqvakul
17-02-2008, 11:08
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-02-2008, 10:23)  Reportaget om vilka kändisar som gillade vilka tomater var så pinsamt. Jag är medlem i Svensk Trädgård och deras tidning, Hemträdgården håller så hög klass även om det grafiska lämnar mycket att önska där så är innehållet fantastiskt. Medlemsskap kostar runt 220:- per år och då får man tidningen 4 ggr samt många plansskolor ger en rabatt! Jag har 25% hos min närmsta planskola och då sparar man snabbt ihop medlemsavgiften. För er som är nyfikna, kolla in: http://www.tradgard.org/Någon nämnde Karin Berglund och jag måste säga att min respekt för den kvinnan är så stor. Hon är min egen trädgårdsguru och jag läser allt av henne! Hon är så ödmjuk i sin inställning till växter och till livet. Jag är också en stor fan av Hemträdgården, har haft den i minst 25 år. Hemträdgården har alltid varit mkt professionellt seriös, men har under de senaste åren också blivit bättre layoutmässigt!
Bilbo i Trollbäcken
17-02-2008, 11:12
Jag borde få provision för att jag raggar medlemmar till Svensk trädgård :-) Själv är jag inte aktiv medlem annat än jag lusläser deras braiga tidning och utnyttjar rabaterna. Senast köpte jag fina Fuchsia sticklingar hos Weibulls i Stockholm från Rockdala och fick 25% i rabatt!
skogstroll
17-02-2008, 11:46
var det i det senaste numret där de skrev om Trender 2008, där trendiga människor fick säga hur trädgården ska se ut i år... det var lite töntigt... tycker jag...  tog i alla fall upp på tok för mycket plats, hade föredragit att läsa hur olika växter ska skötas
Fågelvägen
17-02-2008, 11:48
Jag tycker inte heller läsupplevelsen har varit något att fira den senaste tiden. Texterna har verkat slarvigt hopsatta, fel text till en del bilder osv. Men mest har faktiskt den våldsamma omslagsbilden stört mig: rött, orange, violett, chockrosa i en plottrig blandning av blommor.  Fast jag är nog väldigt gammalmodig på den punkten.
Bilbo i Trollbäcken
17-02-2008, 11:49
Hej Skogstroll, jag håller med. Trender i trädgård är ett kräkmedel. Per definition är en trädgård tidslös och det är trädgårdsmästaren som ska låta sin personlighet i samklang med naturen låta sig återspeglas där oavsett eventuella trender.
CITAT (skogstroll @ 17-02-2008, 11:46)  var det i det senaste numret där de skrev om Trender 2008, där trendiga människor fick säga hur trädgården ska se ut i år... det var lite töntigt... tycker jag...  tog i alla fall upp på tok för mycket plats, hade föredragit att läsa hur olika växter ska skötas Håller med
CITAT (skogstroll @ 17-02-2008, 11:46)  var det i det senaste numret där de skrev om Trender 2008, där trendiga människor fick säga hur trädgården ska se ut i år... det var lite töntigt... tycker jag...  tog i alla fall upp på tok för mycket plats, hade föredragit att läsa hur olika växter ska skötas Precis! Och så en helsidesbild på Tagetes... och en helsida med en Zinnia... och så vidare  Inte så mycket läsning i det numret, mest bara att bläddra bland bilder...
mamamaggan
17-02-2008, 14:05
Har iaf mailat till AoT's redaktion och framfört vad jag tycker. Undrar om de svarar ?
Fågelvägen
17-02-2008, 14:46
mamamaggan! Då får redaktionen i alla fall en chans att skärpa sig innan flera av oss tröttnar. Man kan faktiskt hitta jättebra skötselråd om man har kvar gamla nummer. Och trenderna kan man ju leva utan? Tack Bilbo för bra tips!
*Ulrica*
17-02-2008, 14:57
Satt idag och bläddrade i några nummer från 2002, de är jättebra! Massor med matnyttig information som är det jag vill ha i en trädgårdstidning. Trender inom trädgårdsmöbler eller vad kändisar har för favoritblommor är irrelevant för mej. Tråkigt att det ska gå åt det hållet när trädgårdsintresset verkar öka i samhället.
Jag retar mig också på AoT, främst är det hemsidan som är förfärlig nuförtiden. Förr var det ordning och reda och jag kunde hitta mina gamla inlägg och läsa på när jag glömt, nu är det rena röran.
Sen priset på tidningen, det pendlar mellan jättehögt för en helprsprenumeration, till jättebilligt för 4 nr. Så jag säger upp och skaffar ny prenumeration hela tiden. 1 tidning kostar 42 kr och 4 nr 44 kr, jag blir så trött.
Innehållet är ganska trist nuförtiden, fast det kan å andra sidan bero på att jag blivit matad med samma info år från år och har lärt mig grunden.
Allers Trädgård är jag däremot ganska förtjust i fortfarande.
Tidningen Drömhem och Trädgård har ett ganska bra helårspris för sina jättelika tidningar som kommer ut 1 gång i månaden. Men de är mera bläddertidningar att koppla av med.
Pius, som har pippi på tidningar av alla de slag.
[quote name='Gloriana' date='17-02-2008, 10:37' post='768222'] Det var Ulla Hasselmark som var chefredaktör när AoT startade på 90-talet. Enligt min inte särskilt ödmjuka åsikt så var tidningen som bäst då.
Ja det var det ju förstås, vad surrig jag är! Nåja, dom åren var tidningen kanon iaf, ni som inte har dom, se om ni hittar dom årgångarna begagnade, bättre än den bästa trädgårdsbok!
CITAT (Harvey @ 17-02-2008, 15:42)  CITAT (Gloriana @ 17-02-2008, 10:37)  Det var Ulla Hasselmark som var chefredaktör när AoT startade på 90-talet. Enligt min inte särskilt ödmjuka åsikt så var tidningen som bäst då.
Ja det var det ju förstås, vad surrig jag är! Nåja, dom åren var tidningen kanon iaf, ni som inte har dom, se om ni hittar dom årgångarna begagnade, bättre än den bästa trädgårdsbok!
Jag har alla AOT från början, det var Ulla Hasselmark som startade tidningen och hon var bäst.Bettan var bra med när man vant sig.Hon är chefredaktör på PRO nu gissa hur förvånat jag blev,blommor på första sidan...Förr slängde jag tidningen direkt tll återvinning,nu läste jag den.Där ser man vad en ny chefredaktör kan göra.AOT sa jag upp våren 2006,men nu nappade jag på ett erbjudande på 7 tidningar för 149:- men därefter är det slut........tror jag.
Bilbo i Trollbäcken
17-02-2008, 16:44
Hej Renate, vad är PRO för tidning?
razzmatazz
17-02-2008, 17:09
Håller med! Skillnaden märktes direkt. Tycker att det blev alldeles för prylfixerat (fula prylar dessutom...), alltför ytligt och substanslöst, tråkigare bilder och grafik. Det känns inte längre som om det är härligt passionerade och proffsiga trädgårdsfreaks som gör den, utan som om det lika gärna kunde ha varit mode eller inredning. Tråkigare, helt enkelt. Mina gamla nummer från tidigt 2000-tal är de jag har mest nytta och glädje av fortfarande, men ännu på Bettans tid var det bra. Nu tycker jag att det är samma stuk som på dom andra trädgårdstidningarna. Jag sa upp prenumerationen för några månader sedan, men nu ska jag testa ett par nummer igen för att se om den ryckt upp sig. Ska skriva till redaktionen i annat fall, som någon så klokt föreslog.
Gloriana
17-02-2008, 18:19
CITAT (Harvey @ 17-02-2008, 15:42)  CITAT (Gloriana @ 17-02-2008, 10:37)  Det var Ulla Hasselmark som var chefredaktör när AoT startade på 90-talet. Enligt min inte särskilt ödmjuka åsikt så var tidningen som bäst då.
Och jag rensade bort mina tidiga när jag skulle rensa källaren när jag satt fast i fängelset, förlåt lägenhet....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|