Närmsta 2 grannarna som kanske eventuellt möjligtvis skulle kunna tänkas ha äppelträd bor ca 500m bort. Betvivlar starkt att det finns några vildaplar i området. Men, tvivelsutan så måste det finnas någon pollinerare någonstans eftersom det stora trädet de facto får frukt, mycket frukt

, och det är samma sort i hela trädet. Kanske har pollinerarna (humlor, bin?) inte upptäckt lilla Fredrik än? Han är ju som en spott i havet jämfört med det stooora trädet. Vi har väldigt gott om humlor, huruvida det finns några bin i krokarna vet jag inte, har i vart fall aldrig sett något.
Vad gäller Fredriks läge så står han nog bra. Mer eller mindre i full sol, och på avstånd skyddad av träd och buskar. Förhoppningsvis kan det bero på hans relativt ringa ålder och storlek. Han fyller 5 i år, men då ska man betänka att han var väldigt liten när vi köpte honom - ca 15cm med ett bladpar i toppen. Vi var på Balsgård (öppet hus, gissningsvis 2003 eftersom Fredrik släpptes då), och eftersom vi inte är morgonpigga

så var det på eftermiddagen. Vår Fredrik var den allra sista plantan, och följaktligen såklart minst

, men vi fick honom därför för ett överkomligt pris - 25kr om jag inte missminner mig

.
/S