Stiffe
Vi har ett äppelträd "Fredrik", framtaget av Balsgård för några år sedan. Trädet har nu vuxit till sig och är ca 2m. Det har blommat de två senaste åren, men det har inte blivit någon frukt. Nu undrar jag om det är någon här som vet vilka andra äppelsorter som behövs för pollinering? Eller är trädet bara långsamt i starten? Vi har ett stort gammalt äppelträd också, som kan vara ett "Belle de Boskoop". Vi bor ute på vischan, så några andra äppelträd finns inte i närheten. Någon annan som har "Fredrik"?
/Stefan
[attachment=13519:Fredrik.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
Äppelsorter som har identiska S-gener brukar inte kunna pollinera varann, sorter som bara har någon S-gen gemensam kan pollinera varann men inte speciellt bra. Bäst resultat får man om man odlar sorter som har helt olika S-gener.

Belle de Booskop och Fredrik har S-genen S3 gemensamt.

Fredrik har S-generna S3 och S7.

Sorter som inte har dessa S-gener är exempelvis

Cox orange
Cox Pomona
Discovery
Gul Rickard
Gravensteiner
Grågylling
Katja
Kim
Lobo
Ribston

Så någon av dessa kanske ska planteras som en partner till Fredrik, om du väljer någon sort som inte heller har någon S-gen som är lika Belle de booskop kan trädet även pollinera den sorten.

Tabell över äppelsorter och deras S-gener
Stiffe
Tack Åsa för precis den information jag behövde. smile.gif
Emellertid är det lite märkligt. Vårt stora gamla äppelträd får massor med frukt, och har alltid fått det, även innan Fredrik fanns. Om alla äppelträd är självofertila, varför får det frukt men inte Fredrik? Kan man våga hoppas att Fredrik inte har kommit in i puberteten än trots att han har blommat? Han har ju bara blommat lite? confused.gif
/S
[attachment=13581:Stort___...ppelträd.JPG]
Vårt stora gamla äppelträd
KURT
Det kan vara fler sorter inympade i det äldre trädet, men oftast är det inget problem med pollinering om man inte bor extremt isolerat. I jordbruksområden kan det t o m finnas vildaplar som kan ge pollen.
buffy
Äppleträd precis som andra växter ser ju först och främst till att överleva själva, i andra hand bära frukt. Kanske står ert nya äppleträd för mörkt eller är utsatt på andra vis så att det inte har ork eller kraft att använda till att sätta frukt?
Stiffe
Närmsta 2 grannarna som kanske eventuellt möjligtvis skulle kunna tänkas ha äppelträd bor ca 500m bort. Betvivlar starkt att det finns några vildaplar i området. Men, tvivelsutan så måste det finnas någon pollinerare någonstans eftersom det stora trädet de facto får frukt, mycket frukt smile.gif , och det är samma sort i hela trädet. Kanske har pollinerarna (humlor, bin?) inte upptäckt lilla Fredrik än? Han är ju som en spott i havet jämfört med det stooora trädet. Vi har väldigt gott om humlor, huruvida det finns några bin i krokarna vet jag inte, har i vart fall aldrig sett något.

Vad gäller Fredriks läge så står han nog bra. Mer eller mindre i full sol, och på avstånd skyddad av träd och buskar. Förhoppningsvis kan det bero på hans relativt ringa ålder och storlek. Han fyller 5 i år, men då ska man betänka att han var väldigt liten när vi köpte honom - ca 15cm med ett bladpar i toppen. Vi var på Balsgård (öppet hus, gissningsvis 2003 eftersom Fredrik släpptes då), och eftersom vi inte är morgonpigga d010.gif så var det på eftermiddagen. Vår Fredrik var den allra sista plantan, och följaktligen såklart minst sad.gif , men vi fick honom därför för ett överkomligt pris - 25kr om jag inte missminner mig smile.gif .
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon