Full version: Godaste spenatsorten?
Christa
Jag tycker den spenaten man köper fryst inte alls är lika god som den man får på restaurang. Har fått någon rätt ibland med bladspenat och tyckt att den varit såå god.

Nu tänker jag odla spenat för första gången och undrar vilka sorter som är godast.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker de sorter jag testat har varit ganska lika i smaken de jag främst har haft är Medania och Bloomsdale long standing.

Tänk på att spenat inte kan odlas mitt i sommaren utan man får odla i omgångar vår-försommar + höst.

Vill man ha "spenat" mitt i sommaren är ex. spetsmangolden Perpetual spinach en växt att satsa på (mangold får dock mest spenatsmak i tillagad form).
snuffe
Åsa, hur tidigt brukar du så ? Jag är alltid för sent ut och så går ytterligare en vår utan spenatsådd.
Åsa, mälardalen zon 2
Har redan sått i kallväxthuset, det räcker att marken har rett sig för att man kan så, det behöver inte vara speciellt många plusgrader i marken då man sår.
160kvm stort hus
Hur gör man egentligen? Vill gärna odla spenat menjag vågar inte eftersom det tydligen kan bildas nitrit ( nitrat?? ) om man inte vattnar tillräckligt. Eller hur det nu var....

Något som ni haft problem med?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon