|
Christa
16-02-2008, 17:51
Jag har sett bilder på jordgubbar som hänger och de har sett så fina ut med massor av bär. Kan man verkligen få detta i verkligheten?
Har ni tips på sorter i så fall? Köper man färdiga plantor? Hur övervintrar man dem?
theseraphim
16-02-2008, 19:25
detta är ett bra och roligt sätt att odla jordgubbar på, både lätt och praktiskt. Skaffa en stor ampel med genomrinning dvs ofta en odlarampel i plast. Fyll på med en bra jord med mycket naturgödning i tex kobajs eller liknande, köp en tre fyra plantor av den sort du vill ha eller alla behöver ju inte vara av samma sort. plantera dem och häng upp dem så är det bara att vattna och plocka sina gubbar. spara den till vintern... hmmm bäst är nog ett riktigt svalt ställe för det får inte bli typ 5-10 minus för då går förmodligen rötterna åt pipan, så svalt tex en källare eller liknande. Du kan även odla smultron o tomater på samma sätt, ta en kul tomat som tex balkonzauber eller liknande så har du ett smidigt sätt att odla dem på med.
Eva i Skåne
16-02-2008, 19:59
Är inte ampeljordubbar av särskild sort? Jag vet inte, men de ger ju rankor med nya blommor och förhoppningsvis bär långt ut på hösten.
Jag köpte en ampel förra sommaren, men det var ju så dåligt väder så nån större skörd blev det inte. Nu hoppas jag på att den och en del revplantor överlevt sin vinterplats i pallkrage.
theseraphim
16-02-2008, 20:01
förlåt att jag missa den biten men det finns idag nya sorter som ger skörd hela sommaren och de är ju att föredra men annars har jag sett dem med våra vanliga sorter med som Sengana o kent, polka osv
ingrid fuxwall
16-02-2008, 20:06
Förra året köpte jag frön och sådde - just ampeljordgubbar. Hittar inte påsen men efter en titt i några olika frökataloger tror jag att det var Lord Nelson,s "Fragaria x ananassa" nummer 60190. Sådde lite sent så det blev aldrig några större mängder bär men hoppas på bättre skörd i år.
ingrid
mamamaggan
17-02-2008, 00:48
Så det blir gubbar redan första året ? Kul , hade jag inte förväntat mig. Har sått lite ampeljordgubbar för ett par dagar sedan.
Jo det är kul med ampelgubbarna. De kräver dock bra vattenhållande jord, för de är ganska törstiga om man vill ha bra skörd (rekomenderar U-jord) Till vintern jordslår man hela krukan i en vanlig rabatt eller liknande. Så fort tjälen går ur backen kan man sen driva fram gubbarna för en tidigare skörd. Har själv drivit fram gubbar till nationaldagen. Kul gubbar som smakar gott.
mamamaggan
17-02-2008, 14:38
Jag ska ha mina på min inbyggda balkong och där blir det aldrig under plus 15 på vintern. För varmt för gubbarna ? Räcker det om jag ställer dem i sommarstugan där jag har ställen som håller sig straxt över 0 ?
Kan jag ha i sådant där medel ( har glömt vad det heter just nu ) som håller jorden fuktig längre ?
CITAT (mamamaggan @ 17-02-2008, 14:38)  Jag ska ha mina på min inbyggda balkong och där blir det aldrig under plus 15 på vintern. För varmt för gubbarna ? Räcker det om jag ställer dem i sommarstugan där jag har ställen som håller sig straxt över 0 ?
Kan jag ha i sådant där medel ( har glömt vad det heter just nu ) som håller jorden fuktig längre ? Jordgubbarna behöver en vintervila och då gå under +4. annars är risken att de stressar ihjäl sig. Visst underlättar det att ha i sån där medel. Glöm bara inte bort dem, utan kolla dem i alla fall.
Lady Hamilton
17-02-2008, 18:14
CITAT (mamamaggan @ 17-02-2008, 14:38)  Kan jag ha i sådant där medel ( har glömt vad det heter just nu ) som håller jorden fuktig längre ? Vatten kristaller? "Swell-gel"? Jo det är bra på sommaren MEN!! Ta bort det ur jorden på hösten innan övervintring Inga växter mårbra att övervintar med vatten kristaller runt rötterna
Om jag inte mins fel, så försvinner väl de där kristallerna efter ca 10 veckor i alla fall. Eller har jag missuppfattat. (har aldrig använt dem)
Lady Hamilton
17-02-2008, 18:25
Ja du har missuppfattat Kristallerna försvinner inte
mamamaggan
17-02-2008, 18:47
CITAT (MariaS @ 17-02-2008, 17:30)  Jordgubbarna behöver en vintervila och då gå under +4. annars är risken att de stressar ihjäl sig. Visst underlättar det att ha i sån där medel. Glöm bara inte bort dem, utan kolla dem i alla fall. Bra då vet jag att jag kan ha dem i stugan på vintern . Vi åker dit minst en gång i veckan iaf för att se till lite , har mina pellisar och fuchsior där på vinter. Vi har c:a 10 grader där de står , har värme på eftersom vi har vattnet igång även på vintern. Men då ställer jag gubbarna på ett svalare ställe.( Stugan ligger bara drygt en mil hemifrån så vi är där en del på vintern iaf över dagen.) CITAT (Lady Hamilton @ 17-02-2008, 18:14)  Vatten kristaller? "Swell-gel"? Jo det är bra på sommaren MEN!! Ta bort det ur jorden på hösten innan övervintring Inga växter mårbra att övervintar med vatten kristaller runt rötterna  OK det ska jag komma ihåg . TACK!
ingrid fuxwall
17-02-2008, 20:05
CITAT (MariaS @ 17-02-2008, 14:01)  Jo det är kul med ampelgubbarna. De kräver dock bra vattenhållande jord, för de är ganska törstiga om man vill ha bra skörd (rekomenderar U-jord) Till vintern jordslår man hela krukan i en vanlig rabatt eller liknande. Så fort tjälen går ur backen kan man sen driva fram gubbarna för en tidigare skörd. Har själv drivit fram gubbar till nationaldagen. Kul gubbar som smakar gott. Kan man använda vulkansten???
Christa
18-02-2008, 08:37
CITAT (MariaS @ 17-02-2008, 14:01)  Jo det är kul med ampelgubbarna. De kräver dock bra vattenhållande jord, för de är ganska törstiga om man vill ha bra skörd (rekomenderar U-jord) Till vintern jordslår man hela krukan i en vanlig rabatt eller liknande. Så fort tjälen går ur backen kan man sen driva fram gubbarna för en tidigare skörd. Har själv drivit fram gubbar till nationaldagen. Kul gubbar som smakar gott. Vilken sort är det du odlar? Är det en speciell ampelgubbe? På bilder ser de så långa och hängande ut. Blir de sådana? Christa
CITAT (Christa @ 18-02-2008, 08:37)  Vilken sort är det du odlar? Är det en speciell ampelgubbe? På bilder ser de så långa och hängande ut. Blir de sådana?
Christa Jag vet inte vad det är för sort jag har. Köpte dem för några år sedan som "Ampeljordgubbar". Satte tre plantor i en ampel med U-jord. Har gett ca 1 liter vatten/dag och visst blir de som på bilden. Långa klasar med goda gubbar! Lavasten har jag ingen aning om hur det fungerar alls i odlingssammanhang.
Idag kom plantorna av ampeljodgubbar som jag beställt från Odla. Ska jag redan nu plantera de i välgödslad jord....ko på påse.......eller ska jag vänta med det tills de blivit större ? Min tanke är....tål de små plantorna så stark gödning ?
Julia03
05-05-2009, 15:52
Hej! Jag köpte plantor via EasyPlant. De ska jag nu plantera ut. Tre av dem i ampel. Men jag tänkte sätta de andra två i vanlig kruka med spaljé. Någon som har gjort detta? Man kan ju tydligen också använda dem som klättergubbar! Antar dock att man måste binda upp för de klättrar väl inte själva......??????
netaave
05-05-2009, 21:28
Jag fick ampeljordgubbar för några år sedan, glömde ampeln ute o lät den vara då jag trodde det var kört, men den kommer troget varje år o ger oss massor av bär hänger på samma plats sommar som vinter, byter bara jord vartannat år men gödslar med blåkorn varje år.
CITAT (netaave @ 05-05-2009, 22:28)  Jag fick ampeljordgubbar för några år sedan, glömde ampeln ute o lät den vara då jag trodde det var kört, men den kommer troget varje år o ger oss massor av bär hänger på samma plats sommar som vinter, byter bara jord vartannat år men gödslar med blåkorn varje år. Lever dina ampeljordgubbar netaave? Menar du att de hänger ute i en ampel hela vintern? Antar att det optimala vinterförvaringen är att plantera ut dem på hösten i trädgårdslandet eller ha dem svalt inne, kan det stämma? Jag är lite nyfiken eftersom jag har i vår har köpt två ampeljordgubbar som är planterade i amplar på balkongen nu. Gubben och jag har redan avnjutit de fyra första jordgubbarna. Mums! "Fragaria Fragoo, Pink" heter visst min sort.
fuchsian
11-06-2010, 17:44
CITAT (zissi @ 11-06-2010, 17:32)  Lever dina ampeljordgubbar netaave? Menar du att de hänger ute i en ampel hela vintern? Antar att det optimala vinterförvaringen är att plantera ut dem på hösten i trädgårdslandet eller ha dem svalt inne, kan det stämma? Jag är lite nyfiken eftersom jag har i vår har köpt två ampeljordgubbar som är planterade i amplar på balkongen nu. Gubben och jag har redan avnjutit de fyra första jordgubbarna. Mums!
"Fragaria Fragoo, Pink" heter visst min sort. Hur går det med bären på sommaren? Jag menar fåglar och annat som vill också få sin bit, Har du nån skydd eller får de vara ifred? Det var mycket info om detta och har nog fått nya ideer av er alla, det tackar jag för..  Jag har jättestora cypresser som är avskalade av grenar nästan 2m från marken. Fick en fin idyll på detta vis och kunde spara cypresserna som skydd mot solen i olika lägen. Vad tror ni?...kan det funka att hänga dem där?...Fuchian..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|