Full version: När ska jag så?
hestbak
En dum fråga kanske, men när ska man så fröna? Jag måste ju förodla (zon 7 enl. kartan, något lägre hemma på gården), men vart får man reda på när? Eller vad går man efter? Det jag ska odla är diverse ätbara växter, smultron, aubergine, sockerärt, kryddväxter mm. Just nu har vi över en meter snö, så nu är kanske lite tidigt (känns som den aldrig kommer försvinna...).
Men hur blir det sen, när allt är sått (det som ska förodlas), hur mycket och när ska det vattnas, innan dom "slängs" ut?
Det mesta man hittar på hemsidor o likn. gäller ju för andra zoner. Hur petig ska man vara?
Jag blir förvirrad av allt detta..
theseraphim
ja det här var inte lätt att svara på men..

Utgå från info på tex fröpåsen tex så har ju Nelson info på alla sina fröer när de skall försås och den infon är ju baserad hur lång tid det tar att få en riktig planta i lagom tid tills sista frosten på våren dvs mycket av det som skall drivas i förväg skall drivas i mars april och sättas ut i mitten/slutet av maj. Vet man om att frostbiten inträffar en månad senare där man bor dvs en månad efter mot vad som räknas som normalt så kan man ju så lite senare men har man tillgång till ett växthus behöver man inte vara lika kruxig utan då kan man ha dem där den sista tiden då detta skyddar mot frost(kanske inte -8 grader) och sen ser man ju när det är dags att ploppa ut dom.
Det är ju inte bra att plantorna får stå för länge inne heller då de blir oftast rangliga och svaga av det. Exprimentera är nog bästa lösningen och så gärna i intervaller så du inte driver alla fröer på en gång.
Tosan
CITAT (hestbak @ 16-02-2008, 23:56) *
En dum fråga kanske, men när ska man så fröna? Jag måste ju förodla (zon 7 enl. kartan, något lägre hemma på gården), men vart får man reda på när? Eller vad går man efter? Det jag ska odla är diverse ätbara växter, smultron, aubergine, sockerärt, kryddväxter mm. Just nu har vi över en meter snö, så nu är kanske lite tidigt (känns som den aldrig kommer försvinna...).
Men hur blir det sen, när allt är sått (det som ska förodlas), hur mycket och när ska det vattnas, innan dom "slängs" ut?
Det mesta man hittar på hemsidor o likn. gäller ju för andra zoner. Hur petig ska man vara?
Jag blir förvirrad av allt detta..

Sockerärter sår jag så fort det torkat upp såpass att det går rensa ogräs, de behöver inte förkultiveras. Många kryddväxter är ju åxå relativt snabba och kan sås ett par veckor innan man vill sätta ut dem.
Har du tillgång till extraljus så underlättar det ju en hel del så slipper du få långa rangliga plantor och kan börja aningen tidigare än om du måste lita på fönsterljuset.
Lady Hamilton
Smultron (Om det är månads smultron icke rev bildande) De bör man så i Januari för att ha plantor som ger bär samma sommar. Men om du sår NU kan hinna redan i sommar
Åsa, mälardalen zon 2
Aubergine räcker om du sår i mars-april inomhus och gradvis sätter i större kruka.

Sedan är ju zon 7 lite speciell och så himla tidig med sådderna ska du nog inte vara när det gäller grönsaker det blir oftast inte bättre av att ha plantorna inomhus en längre tid, plantorna brukar inte bli bra av att odlas inomhus för lång tid.

Fröpåsarnas information är ofta inget bra, det är bättre att leta efter listor där det står hur många veckor innan utplantering det är lagom att så.

Scrolla ner på sidan så hittar du en sån lista (även Runåbergs har en sån på sin hemsida där kan man även se vilken temp det måste vara minst då man direktsår utomhus)

Många grönsaker kan inte planteras ut fören det är varmt ex. squash vill ju ha en +12-15C i marken så i zon 7 kan man få vänta länge med många grönsakssådder. När de väl är utplanterade brukar dock många grönsaker växa dubbelt så snabbt jämfört med grönsaker som växer i söder så ofta kan man komma i kapp med många grönsaker.

När det gäller kryddväxter finns det ju både ettåriga, tvååriga och fleråriga sorter och de odlas ju lite olika beroende på vad det är. Många ettåriga kan direktsås men man kan ju få en snabbare start genom att förkultivera en del 1-2månader innan utplantering. Och sedan finns det ju även ettåriga kryddväxter som inte är så lämpliga att odla utomhus ex. basilika den kan man ofta lyckas bra med inomhus under ett lysrör redan nu. Många fleråriga kryddväxter blir det ofta inte så mycket man kan skörda av första året så man kan vänta lite med sådderna av såna med.
hestbak
CITAT (Lady Hamilton @ 17-02-2008, 10:54) *
Smultron (Om det är månads smultron icke rev bildande) De bör man så i Januari för att ha plantor som ger bär samma sommar. Men om du sår NU kan hinna redan i sommar

Jag har Alexandria, så här står det på Runåbergs "Alexandria håller sig kompakt och har mycket få utlöpare." Så den ska jag så nu?

Tack så mycket för alla svar! Nu känner jag mej lite klokare. Får se hur det funkar in praktiken bara.. biggrin.gif
ingrid fuxwall
CITAT (hestbak @ 17-02-2008, 11:23) *
Jag har Alexandria, så här står det på Runåbergs "Alexandria håller sig kompakt och har mycket få utlöpare." Så den ska jag så nu?

Tack så mycket för alla svar! Nu känner jag mej lite klokare. Får se hur det funkar in praktiken bara.. biggrin.gif

Välkommen i gänget - "man gör ganska många fel varje år, men de varierar"
hestbak
CITAT (ingrid fuxwall @ 17-02-2008, 20:15) *
Välkommen i gänget - "man gör ganska många fel varje år, men de varierar"

Haha ja det är ju det.. Men man lär sig av sina misstag också. Tyvärr finns det många misstag att göra... whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon