Kajsa i Arvika
Har fått en fråga från en vän. Han säger sej ha hört talas om en äpplesort som allergiker kan äta? Jag kan inget om äppelträd över huvud taget så jag slänger ut frågan på detta eminenta forum... wink.gif
Krolliljan
Jag kan äta äpple om jag skalar det.
Hittade dessa länkar om "det nya äpplet" den här länken och denna
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns ett allergivänligt äpple som man ibland hittar i matbutiken (men iår har tillgången varit dålig skördarna i Skåne var ju inte så bra), äpplet heter Gloster och är härdigt till zon 1.

Många äppelsorter har ett ämne som påminner om det man är allergisk mot hos björk. Så de äppelallergiker som har en kombinationsallergi mot björk + äpple brukar kunna äta Gloster utan problem. Jag brukar köpa Gloster till farsan när de finns i matbutiken för det är det enda äpplet han inte får klåda i halsen av.

Algott ska vara något liknande äpple men det har inte börjat säljas än vet inte om de fortfarande kollar härdighet för sorten funkade ju inte i yrkesodling så sorten passar nog bäst att säljas som träd till konsumenter.
Kajsa i Arvika
tummenupp.gif Tack så mycket!! ska vidarebefordra svaren till vederbörande! giggle.gif
Diabolique
Jag har själv en så kallad korsallergi. Är egentligen allergisk mot björkpollen, men äpplen innehåller ett liknande protein.

Det här hittade jag när jag googlade:
Äpplen som är bättre för allergiker

Mald-1 heter proteinet som ger allergisk reaktion hos björkpollen-allergiker.

Från hemsidan:
Mald-1 halterna i våra
vanligaste äpplen:

Golden delicious 4,5 mg
Royal gala 1,8 mg
Granny Smith 1,6 mg
Ida red 0,8 mg
Jona gold 0,7 mg
Jamba 0,5 mg
Gloster 0,4 mg

Nu ska jag ut på jakt efter äpplen som jag tål...

Många allergiker kan äta skalade äpplen. Ett annat tips är att värma dem i mikrovågsugnen en stund.
Genom värme bryts proteinet ner. Därför kan de flesta av oss äta värmda äpplen, till exempel i äppelpaj. wink.gif
Diabolique
Hittade lite mer information från Ebe plant i Gränna... smile.gif

http://www.ebeplant.se/sorter_for_appelallergiker.htm
Äppelsorter för allergiker enligt hemsidan:

Belle de Boskoop
Charlamovsky
Cox Pomona
Filippa
Gloster
Gravensteiner
Hampus
Ingrid Marie
Jamba
Lobo
Maglemer
Melon
Mutsu
Risäter
Santana
Spartan
Stenbock
Stenkyrke
Särsö
Transparente Blanche
Wealthy

Tips från hemsidan:
Låt ett äpple vilket som helst stå i mikron 15–30 sekunder. Sedan kan allergiker äta det utan problem.

Någon som vet var jag kan köpa/beställa någon av dessa äppelträd?
*Stintan*
Många av sorterna finns säkert på en välsorterad plantskola.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon