Irene_L
Nu har Meconopsis napaulensis, röd kaskadbergsvallmo och Mecanopsis betonicifolia "Alba", vit bergsvallmo grott hos mig yahoo.gif
Nu undrar jag om jag ska göra likadant med dom som jag gjorde med den blå bergsvallmon. confused.gif
Den hade jag under lysrör på dagarna och ställde in i kylskåp på nätterna.

Jag vill så gärna klara dom här så snälla ge mig lite råd!!
thanks.gif
Lady Hamilton
Med den Vita Bergvallmon är det i allafall samma procedur Men den röda? det vet jag inte

rtfm.gif Hallå! Se hit allihopa! Irene behöver hjälp!!!

Måste få fråga när sådde du? Mina har ännu inte grott -cry-.gif
Irene_L
Jag sådde den 2 feb och dom grodde den 14 feb.
Anki V
OM mina gror kommer jag att behandla dom som den blå bergvallmon dvs. svala nätter…..Även om det inte skulle behövas så skadar det ju inte.

Eftersom jag egentligen inte har något svar på din fråga skulle jag väl vara tyst……men jag undrar hur många dagar det tog för dom att gro.

Jag sådde mina både blå och röda den 5/2 och den blå har grott…men inte den röda.

/Anki

Opps...Ladyn har ställt samma fråga! laugh.gif Tack för svaret.
Irene_L
Jag har gjort så...ställt in i kylskåpet på nätterna. Men sen blev jag orolig att jag skulle ta död på dom genom att göra så men då behöver jag inte vara rädd för det. tummenupp.gif
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 17-02-2008, 11:05) *
Opps...Ladyn har ställt samma fråga! laugh.gif Tack för svaret.

Lika ivriga kanske? coolgleam.gif Ja men då vet vi att på Tisdag tummenupp.gif gror de...........annars är det nå´t fel på OSS kompiskram.gif
kerstin z5-6
ja , alla i släktet har känsliga rötter och trivs med svala nätter smile.gif
Anki V
CITAT (Lady Hamilton @ 17-02-2008, 11:10) *
Lika ivriga kanske? coolgleam.gif Ja men då vet vi att på Tisdag tummenupp.gif gror de...........annars är det nå´t fel på OSS kompiskram.gif

yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif
På mig är det då inge fel i alla fall a0a.gif

De har grott! blush.gif

/Anki

Lady Hamilton
-cry-.gif NÄE!!!! Inte mina!!!! Vad gör jag för -cry-.gif -cry-.gif fel -cry-.gif ?...................

crying.gif Men Grattis Anki.......snyft....... -cry-.gif -cry-.gif
Anki V
Det kanske bara är vart nionde som gror angel_not.gif.

Vi väntar några dagar till sen får jag väl skicka några nya. Föresten så tror jag att jag har mina varmare än du har dina.

Det är säkert inget fel på dig trostar.gif i alla fall inget som märks tydligt

/Anki
Lady Hamilton
Tack! Anki coolgleam.gif Den där sista kommentaren "värmde"..................... giggle.gif
Irene_L
Mina står under lysrör i rumstemperatur tills de grodde. Sen i kylskåp på nätterna.
Jag håller tummarna för att dina ska gro ladyn!! tummenupp.gif
trostar.gif
Lady Hamilton
Då ställer jag mina under lysrör också BUMS! ...................så kanske de har grott i morgon giggle.gif

Nä nu kom jag på det! Ställer dem i kuvösen!!! under lysrören DÅ får de varmare tummenupp.gif
Anki V
Ooops, är inte bergvallmon en alpin växt? Kanske kuvösen blir liiiiite för varmt.....men du skojade väl förstås duh.gif

/Anki
Lady Hamilton
rtfm.gif Nähejdå! Det är ganska varmt där i 8 timmar tror kring +22° men här gäller det att rädda sin "heder" och då är ALLA medel tillåtna
Anki V
laugh.gif

Föresten tack för att du hjälper oss att räkna ner mot årets händelse thanks.gif

/Anki
Lady Hamilton
yahoo.gif

[attachment=13638:PICT9289_kopiera.jpg]

en i allafall blush.gif
Irene_L
Oj så söt den är, ladyn!!! Grattis!!!! kompiskram.gif Tänk att den visste att den skulle gro idag!! tummenupp.gif
LindaLunda
bravo.gif blink.gif yahoo.gif w00t.gif wub.gif biggrin.gif tummenupp.gif
GRATTIS!
Linda
Anki V
CITAT (Lady Hamilton @ 19-02-2008, 13:57) *
yahoo.gif
en i allafall blush.gif

Får man ställa sig i kön av gratulanter?
Ett jättestort grattis från mig också. yaay.gif
Nästa år kan vi berätta om någon frågar att Röd kaskadbergvallmo gror på exakt 14 dagar. yes.gif

Föresten så vet jag en till som den blå bergvallmon grott hos idag......Grattis du också yaay.gif

/Anki
malin72
woooooooooow grattis till er alla blomma.gif vad skojj...visste inte ens om dom röda blush.gif men vet ni idag grodde mina blå shy.gif så nu håller jag tummarna för iår
lova att visa bilder på era röda sen...blir väl nästa år då.............är det någon som har dom redan som kan visa whist.gif
Lady Hamilton

Tyvärr är den inte perenn -cry-.gif
malin72
CITAT (Lady Hamilton @ 19-02-2008, 23:55) *

Tyvärr är den inte perenn -cry-.gif

VA nä vad tråkigt..men då kommer den ju blomma i år om allt går bra trostar.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon