Christer i Falköping
Inte kunde jag motstå denna julrosen. 99kr kostade den. Tänk för bara något år sedan kostade de rejält mycket mer. Visst är den fin?
Fylld Julros.jpg

Fylld Julros2.jpg

Christer.
Krolliljan
Ja den var fin. tummenupp.gif
Bara inte jag också hamnar där när jag ska ut och handla senare. whist.gif
Bilbo i Trollbäcken
Wow vilken Hellborus! Så vacker. Jag älskar Julrosor och har många i trädgården. Min Helleborus niger blommar nu för fullt men mina orientaliska brukar inte komma förrän i Mars-April. Vilket bra pris oxså!
MariaS
Ja du Christer, att man aldrig lär sig innocent.gif
Christer i Falköping
Nä, det är knepigt det där g.gif
Christer.
tettan
hmmm, falköping å blomsterlandet?? har vi någon sådan affär här?? jag gör allt för att undvika lockelser, är det någon ny del av stan jag måste undvika?
skogstroll
"skulle ju bara handla".... jo den fällan har man ju trillat i giggle.gif men så står jag här med tusen chilifröer också. Jag som skulle satsa på tomater... nu är det chili... vad blir det i morgon unsure.gif
Monaxe
Bara att gratulera Christer, till ett lyckat inköp och ett mycket bra pris! flirting.gif

MIna jultosor är lite "blyga" i år, bara en som blommar, än så länge!
renate
Inte hade jag gått förbi en sådan skönhet,den hade vips hamnat i korgen.
Men som pålägg duger den inte!!!!!!!!!!!
skogstroll
jag har sneglat lite på julrosor men har tyckt de verkat så dyra... tänkte det var Östermalmspriser eller nått smile.gif men tydligen inte
Christer i Falköping
CITAT (tettan @ 17-02-2008, 14:14) *
hmmm, falköping å blomsterlandet?? har vi någon sådan affär här?? jag gör allt för att undvika lockelser, är det någon ny del av stan jag måste undvika?

Nä, det är Skara det handlar om. Har precis lika långt dit som till Falköping här hemifrån. Så Falköping kan du vandra omkring i som du känner för biggrin.gif
Christer.
Wilmer
Aaaaa, vilken tur att de hade stängt när jag svängde förbi sweatingbullets.gif Eller, otur kanske snarare. Har planerat in minst två julrosor i trädgården ju. Den var läcker! Blir nog tre om jag får syn på en sådan snygging g.gif
MariaS
Tur man inte gick in där igår då, när man va i Skara biggrin.gif
Wilmer
PUH, insåg att det är blomsterhallen vi har här. Men v.10 ska jag och handla fuschiasticklingar, då måste jag nog svänga in på blomsterlandet och kolla läget, tack för tipset Christer!
MariaS
CITAT (Wilmer @ 17-02-2008, 18:14) *
PUH, insåg att det är blomsterhallen vi har här. Men v.10 ska jag och handla fuschiasticklingar, då måste jag nog svänga in på blomsterlandet och kolla läget, tack för tipset Christer!

Om inte Christer varit förbi där fler gånger och handlat pålägg vill säga giggle.gif
ingrid fuxwall
Själv trodde jag att jag var tillräckligt ståndaktig för att inte köpa mer fröer - har ju redan sått 74 sorter och har ångest över hur jag ska härbärjera allt när det ska planteras om men så var jag på Tjörns trädgårdar och vips dök det några fler påsar i korgen
Christer i Falköping
Visst är det konstigt hur de liksom bara flyger ned i korgen de där påsarna laugh.gif
Christer.
Österläge
Det var inte dyrt för en julros! Jag har nog aldrig sett billigare än 200 kr... Häromdan på Botaniska i Gbg kostade vissa 400 kr! ohmy.gif Jag tänkte vänta tills Odla kommer med sitt sticklingserbjudande, har för mig att det fanns för 13 kr/st förra året... tongue.gif
Bettis
CITAT (uteplatsen @ 17-02-2008, 20:47) *
Det var inte dyrt för en julros! Jag har nog aldrig sett billigare än 200 kr... Häromdan på Botaniska i Gbg kostade vissa 400 kr! ohmy.gif Jag tänkte vänta tills Odla kommer med sitt sticklingserbjudande, har för mig att det fanns för 13 kr/st förra året... tongue.gif

Jag köpte en julros för 99:- idag på Tjörns Trädgårdar. Dom vita även dom jättefina kostade 69:- så ta dig en tripp dit, finns några kvar flirting.gif (sedan fick jag fina skott av Ingrid oxå Tack Ingrid smiley_small_hug.gif )
Fågelvägen
Hmm - här har Blomsterlandet precis öppnat en butik. Jag tänkte åka dit och BARA TITTA...
Jag ska ju absolut inte köpa något eftersom halva trädgården kommer att utsättas för grävmaskin om ett par veckor.
....
Men kanske ändå? Går inte Helleborus bra i woodland, bland surjordingarna? I så fall... rolleyes.gif
Christer i Falköping
Mina växer där i alla fall. Sån tru eller hur!
Christer.
MariaS
I england kan man se mängder av helleborus just i woodlands
tettan
vad exakt betyder woodland, kan ju vara bra att veta om jag har något eller ej...
MariaS
Parkliknande område med endast stigar som går mellan planteringarna. Enkelt uttryckt.

(Paradiset för de som inte gillar att rensa ogräs)
Fågelvägen
Woodland? Visst, stigarna är viktiga, gärna bark- eller barrströdda, och de får inte vara spikraka. Skogliknande del av trädgården med mycket marktäckande växter (Epimedium!), ormbunkar, växter i olika nivåer så det hela gör ett lummigt intryck, mycket grönt med vandrande skugga. Solglimtar mellan träd och buskar. Blommande växter precis där solljuset träffar dem korta stunder. Magisk stämning!

Det är min bild av woodland. Precis som ordet trädgård väcker många olika bilder.

I fortsättningen passar också mina Helleborus-fröplantor där - TACK ALLA för tipset!
tettan
kan man få ha fruktträd i ett woodland
MariaS
CITAT (tettan @ 18-02-2008, 22:11) *
kan man få ha fruktträd i ett woodland

Fruktträd vill ha mer ljus och öppet. Woodlandet är mer som ett orört men ändå välplanerat område, med höga träd som skuggar.
Fågelvägen
Tettan, menar du om det inte kan kallas woodland om du har fruktträd där? Det tror jag inte någon lägger sig i. Det är väl mest fråga om vad som trivs där, om det blir alltför mörkt och skogigt.

Jag har bl.a. ett jättestort körsbärsträd som sträcker sig över de andra träden. Och ett plommonträd och ett litet äppelträd i utkanten, där det är ljusare. Kanske inte så klassiskt woodlandigt, men vackert! Medger att det inte passar in på MariaS definition "välplanerat område", eftersom dehär träden stod där före woodland-planen.
tettan
ok, jag tror jag fattar, så om jag har fruktträden som en sorts förort till woodlandet inne bland stora gamla buskar o träd så skulle det funka alltså. sedan torvblock mot "stigen" och kanske flis på den då eller måste det vara grus? kan jag fylla på med jord i "rabatterna" då? finns det "surjord" att köpa eller kan jag göra den själv?
stackars Christer nu har jag helt tagit över hans tråd, men jag måste ju passa på lite för jag kan inte starta egna trådar
Fågelvägen
Hej Tettan, det beror lite på var du bor. Gotland t.ex. har ju kalkhaltig jord, så då får man jobba extra mycket för att få surjordsväxter att trivas.
Du kan börja med att gå ut i en vanlig vildvuxen skog och titta hur där ser ut! Grus på marken? Nähä - så det behöver du inte släpa till ditt woodland.
Säckar med rhododendronjord behövs bara om du vill bädda extra fint för någon dyrgrip. Torv naturell (ogödslad) blandad med egen kompostjord och trädgårdsjord funkar bra. Gärna halvmultnade löv av ek (det ger sur jord). Barr och smått krafs från stigarna i skogen. Torvblock, men i så fall lite avgnagda i kanterna, eftersom terrängen i skogen inte är så fyrkantig.
Vill du snabbt få det hela lite mossigt kan du vattna med joghurt eller fil + lite söndersmulad mossa utspädd med vatten.
Växtvalet finns det säkert massor med tips om både med sökorden woodland och surjordsväxter.
Jag gissar att du redan har en bra bit woodland utan att du tänkt på det tummenupp.gif
MariaS
Hrmmm. innocent.gif Skulle ju BARA ha gurkfrön. g.gif Attans gurkförn att vara dyra! 229:- whistling.gif Undrar hur det gick till shy.gif
Christer i Falköping
Woodland är till skillnad mot lunden ett område där det blandas både barrträd,lövträd och buskar av olika slag. Solen skall alltså kunna komma ned här och var året runt. En lund däremot består enbart av lövträd som skuggar marken hela sommarhalvåret. De blommor man har där blommar alltså oftast tidigt på våren, under sommaren är där allt för mörkt för det mesta. Tror det var Lorentzon som berättade det på ett STA- möte i Skövde för några år sedan. Så mitt woodland består av grannens granar, ett par av mona äppleträn och ungerska syrener. Dessutom har jag där några rhododendron. Eftersom äppleträna nu blivit lite för täta och dessutom det ena sjukt, skall det sjuka kapas ned. Dessutom vill jag ha in något eget i barrträdsväg dessutom. Så ett woosdland kan bestå av vilka träd som helst. Detta blev en kul utveckling av denna tråden!
Christer.
tettan
jag ska banne mej prova att göra ett litet woodland borta i hörnet. du nämnde syrener Christer, hela min tomt är omgärdad av syrener så oxå runt mitt woodland, men dom är höga å förväxta å inte så vackra, om jag vill förnya dom ska jag kapa dom vid marken då?
en sak till, har vi inte rätt bra ph i marken här i falköping, det är ju kalksten överallt här?
hur höga blir syrener om de får växa som de vill?
Christer i Falköping
Ja, vill du föryngra hela altet kan du gott kapa ned det till marken om du har lust. Hur högt pH vi har i marken beror på var man bor i Falköping. Hos mig är det sandjord och ganska dåligt med det mesta, men vårat vatten kommer från Mösseberg och är mycket kalkrikt. Syrener kan nog bli sisådär 5-6 meter höga.
Christer.
Fågelvägen
Hej Christer, du skrev "vårat vatten kommer från Mösseberg och är mycket kalkrikt"
trivs dina rhododendron i alla fall, eller gör du något särskilt för att hålla dem glada?

Det finns visst rhododendronsorter som tål kalk, förresten. De finns nämnda i Zetas katalog (en av mina husbiblar).
Fågelvägen
Och Tettan egentligen kanske just höga uppstammade syrener kan vara perfekta i utkanten av ditt woodland. T.ex. Clematis och kaprifol och klätterhortensia skulle ha något att klättra i. Ett förslag bara, innan du börjar såga!

(redigerade: texten till Christer kom 2 gånger)
Marina i Hällekis
Jag hade en tid inbokad i Skara i början av veckan och naturligtvis hade jag läst den här tråden innan........
gissa vart jag hamnade........................
[attachment=13774:Feb20940.JPG]
Jag kom hem med två likadana julrosor (de var ju så vackra och mina vita har blommat över), 18 pensér (mina har inga knopp än, ville inte vänta) 4 krukor med krokus (hjortarna har kalasat på de jag hade planterat), 4 st primulor och 4 krukor med "Tét á tét".

"Du ska inte tro det blir sommar om inte nån sätter fart........"

Jag tror det är likadant med våren, så nu har jag satt fart!!!!! smile.gif
Christer i Falköping
CITAT (Fågelvägen @ 20-02-2008, 22:08) *
Hej Christer, du skrev "vårat vatten kommer från Mösseberg och är mycket kalkrikt"
trivs dina rhododendron i alla fall, eller gör du något särskilt för att hålla dem glada?

Det finns visst rhododendronsorter som tål kalk, förresten. De finns nämnda i Zetas katalog (en av mina husbiblar).

De står ju i okalkad torv plus att det regnat såpass genom åren att jag inte behövt vattna där speciellt mycket.
Ja INKARO rhoddarna klarar kalk bra, sålde såna själv när jag hade handelsträdgården.
Christer.
tettan
hur känsligt är det att lägga jord runt träd och buskars stammar, jag tänker på om jag skulle göra "rabatter" inne i woodlandet.
om jag ska ha någon liten rhododendron där inne, finna det någon "idiotsäker" sort?

MariaS o Marina- visst är det fantastiskt så mycket nytta man har av odla på många vis, om ni inte läst tråden så hade ni gått miste om något fantastiskt utan att ens veta om det, kan bara tänka mej med vilken omtanke gurkorna kommer att bli skötta biggrin.gif

Christer, var hade du din handelsträdgård?
Christer i Falköping
Jag hade den i Tråvad. Träd tycker inte om att få jord upp på stammen, så det är ingen bra idé att göra. Men man kan ju sätta ett skydd en bit utanför stammen om man vill.
Christer.
tettan
men då måste det ju vara din dagbok som jag hittade här på nätet nånstans, läste hela i ett svep, mycket intressant o roligt. skit förstås om det inte gick som du velat, det är mycket därför som jag inte handlar på ställen som tex blomsterlandet utan hellre åker till en handelsträdgård. jag har varit småföretagare själv, så jag vet hur tufft det är.

det här skyddet runt stammarna.... plast låter ju inte så hejsan, masonit kanske skulle funka med några träbitar som distanser

Fågelvägen- klätterväxter låter ju inte fel, har ju varit till Finn å sett att han har clematis väldigt mörkt så det kanske kan funka, han har säkert något tips

jösses vad med jobb jag skaffar mej nu bara för att christer köpte julrosor som pålägg wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon