Johanna V
Jag skulle behöva hjälp med att hitta snabbväxande marktäckare för en 10 kvm stor yta i helskugga. Gärna växter som jag kan odla fram från frö. Jorden är väldränerad.
Som den nybörjare jag är har jag inte en blekaste om vad som kan passa.
Hoppas att någon här inne kan hjälpa mig blush.gif .

MariaS
Då kommer jag genast med förslagen: vintergröna (Vinca minor) som trivs och sprider sig på de flesta underlag. Även rent stenmjöl. Finns som variegerad, med blå, vita eller cerise blommor. Sen har du en mängd nävor (Geranium) som är väldigt tacksamma. Här finns en uppsjö med färger att välja på. Sen finns ju alltid backtimjan (Thymus) som gillar torrare och magrare förhållanden. Men om du ska så i år, bör du nog skynda dig.
Johanna V
Tack så mycket. Jo, jag vet att jag är lite sent ute, får hoppas att jag lyckas med någonting i år i alla fall.
Tittade på backtimjan, men vad jag kunde läsa mig till så ville de ha full sol....
Ska titta på de andra sorterna du föreslog också
Tack igen!
Mollis
Hos mig har liljekonvaljen blivit en riktig marktäckare som jag måste hålla i schack, liksom den rödbladiga revsugan....
MariaS
CITAT (Johanna V @ 17-02-2008, 13:38) *
Tack så mycket. Jo, jag vet att jag är lite sent ute, får hoppas att jag lyckas med någonting i år i alla fall.
Tittade på backtimjan, men vad jag kunde läsa mig till så ville de ha full sol....
Ska titta på de andra sorterna du föreslog också
Tack igen!

Jag har då backtimjan i alla lägen utan problem, fast i skugga växer de inte lika fort som i sol. Däremot blir de kraftigare i skuggan.
Johanna V
CITAT (Mollis @ 17-02-2008, 13:40) *
Hos mig har liljekonvaljen blivit en riktig marktäckare som jag måste hålla i schack, liksom den rödbladiga revsugan....

Ok ska titta på det. Tack för tipsen!
Jan Lindgren
Hej!
Du kan prova Waldsteinia ternata. Visserligen får du köpa ett par plantor men de sprider sig. Vintergröna med gula blommor på våren. Hosta är också trevligt. Omphalodes verna har blå eller vita blommor. Varför inte vanliga blåsippor?
MVH
Jan Lindgren
cia73
Ängsanemon, Anemonidium canadense, sprider sej ganska så snabbt. Den blir ca 30 cm hög med vita blommor och trivs även i skugga. Påminner lite om vitsippa men sprider sej mycket snabbare. whistling.gif
Tesa
Myskmadra, Galium odoratum föreslår jag...breder ut sig otroligt snabb...stortrivs i skugga och vill inte ha det för blött...och blommar vackert!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon