Full version: Äppelträden
pixieangel
Hejsan

Jag känner mig lite tjatig för jag har frågat om dem tidigare och jag fick jättebra svar och jag beskar så gott jag kunde utan att då ta för mkt utan jag tänkte lite långsiktigt så att säga.
Men nu går jag runt i trädgården och se hur alla träden ser ut, ordentligt utan blad.

Vissa av äppelträden har utvecklat massa extra skott som jag antar är dessa vattenskotten på stammarna. Och inte alla de har jag varit på och beskurit på. Vissa har enormt mycket smågrenar och det går inte att få varken hatt eller boll genomkastat där smile.gif
Och man ser även vissa stora grenar som växt rakt upp in i en annan gren som jag helt missade pga av allt blad innan.

Skall man bara låta allt detta vara tills det är dags för fortsättning av min beskärning eller är det något jag kan göra redan nu för att hjälpa mina gamla träd ?

För nu hade det varit enklare att ge sig på det då man ser allting så perfekt.

Så det var äppelträden.
Plommonträden ser väl ungefär likadana ut. Men plommonträden står så dumt så jag tror inte där är så mycket jag kan göra åt dem under boken. Kan man möjligen föröka Plommon och Äppelträd på något sätt enkelt. Jag förstår att de tar flera år att växa upp men det hade varit kul om de hade kunnat leva vidare.

Sen kommer nu min Pil som har växt ut över gångbanan så jag måste kapa en större gren. Är det ok att göra nu då det måste göras. Kan det skada min pil ?

Sorry för de långa många frågorna

Tack på förhand

Mvh
Suz

Zon 2-3
KURT
Det går ju att beskära även nu på våren, men tar man alltför mycket så kommer träden att kompensera med vattenskott. Då är det bättre att ha tålamod, träden kommer ju att stå kvar!

Om du vill bevara frukträd så är det bäst att ympa. Sätt nya grundstammar, antingen köpta kloner eller egna frösådda grundstammar (från svenska äpplen), så kan du sedan ympa dem med de täd du vill bevara.

Och jag ser ingen anledning att kasta hatttar eller bollar i träden, det kanske kan fungera som råd om man konsekvent beskurit trädet under mycket lång tid.
Cilla
Att skära träd så att hattar kan gå igenom är bra, om man har träden för att kasta hattar igenom dem. Om man vill att träden ska leva så friskt och länge som möjligt är det ett mindre bra rättesnöre. Träd behöver inte hålrum i första hand och de behöver långt mer gren- och bladmassa än det blir med hattmodellen.

Skotten på stammarna är sortbenäget. Vissa äppelsorter skjuter sådana oavsett om man beskurit eller inte. Åkerö gör det alltid till exempel, särskilt när de börjar få lite ålder. Och det är smart som överlevnadsstrategi. När de tunga, långa krongrenarna faller av ålder så kan de unga stamskotten ta vid, och som alltid med träd så planerar de långsiktigt. EN massa stamskott får kappas om näring och ljus och de få starka som överlever blir de som om 10 eller 50 år tar vid.

Men eftersom vi inte brukar behålla våra träd när sista krongrenarna fallit så kan vi ta bort dem. Gillar man att ympa spar man ett och annat för ymparna får väldig skjuts av dem, även om de inympade grenarna kanske inte kan sitta i mängder av år pga sitt skuggade läge.

Det du upplever nu är typiskt för när man skurit alldeles lagom mycket. Det vill säga man ser att det finns saker kvar som man kan hjälpa trädet med. Och det är sådant som man kan ta nästa sensommar. Om du inte såg att det fanns saker kvar att beskära hade du beskurit på tok för mycket! ;-)

Skavande grenar kan man ta bort, och det brukar beskrivas som priritet nr 2 efter döda grenar som är prio 1. Men är det lite grövre grenar så får man se vad som egentligen är värst för trädet - det skav som blir eller den snittyta som blir om man tar bort ena grenen. Träd har inte ont på samma sätt som vi av lite skav, de vill allra helst behålla alla sina grenar även om de skaver och kanske pga det själva ympar fast sig så småningom. Men de vill ha så få större snittytor som möjligt, dvs öppningar i trädet, för där kommer rötsvampar in som bryter ned träden.

Också skavande grenar kan man ta bort under sensommaren för att undvika att stimulera tillväxt. Men med vuxna träd kan man ofta inte lösa alla "skav" på ett enda beskärningstillfälle.

Skär med tanke på att det trädet vill allra minst är att bli av med levande grenar!

pixieangel
Hej Cilla

Jag har haft problem med internet men blev så glad nu när jag kom in och såg ditt svar. Och vilken kunskap smile.gif Tack så jättemycket.

Mitt mål med allt är att träden mår bra, jag behöver inte få supermycket frukt men jag vill att de mår bra och att jag kan behålla dem för de känns gamla och värdefulla på något sätt.

Vid dessa lägen så önskar man att man hade sin farmor vid liv för hon hade direkt sagt vilka äpple som det var. I nuläget för mig så är det bara äppleträd. Men i sommar är det dags då skall jag sitta men en äppelbok och se om jag kan få fram vad jag har för de ser inte likadana ut.

Men jag följer dina råd så gott jag kan och TACK så jättemycket
Bassam
hej
Bassam
Hej
Jag tycker att säga till dig att äppelträd, du kan beskära nu, om du följer beskär reglar, på det här sättet du kan hjälpa mycket dina träd:
1 ta bort sjuka grenar.
2 om det finns täta grenar kan du minska. Genom att borta några av dem.
3 ta bort grenar som korsa varandra.
4 ta bort grenar som växa inne.
5 ta bort rött skott.
det är bästa tid att beskära Pilträd under JULI månad.
Obs: det är viktigt att öppna dörren till luft och solen att gå genom grenarna. Och glömma inte att gödsla bra gamla träd och ska inte göra hård beskär till de .
--- det är bästa tid att beskära Pilträd under JULI månad.
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon